Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 12:21
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Btw, om piloten märker flera minuter att det här inte kommer hålla, varför inte kasta ut folk med fallskärm i god tid?
Jag kan inte tänka mig att det finns fallskärmar till 180 pers plus besättning på ett vanligt reguljärflyg. Dessutom är fallskärmshoppning inget som kreti och pleti klarar av bara sådär utan förberedelser. Dessutom, 180+ människor som i vild panik ska få på sig sina skärmar, instrueras hur man öppnar dem, ställa upp i mittgången på ett flygplan som lutar 78-80 grader neråt och sedan i god ordning kastas ut genom en dörr som kanske inte ens går att öppna pga lufttrycket. Och detta under loppet av en-två minuter mellan missilträff och att planet slår i backen?

Tänk själv, snälla människa. Livet är inte en Hollywoodfilm.
Citera
2020-01-08, 12:22
Medlem
Det mesta tyder alltså på att Iran skjutit ned planet med flit.
Citera
2020-01-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Sinnessjuk dödsångest bara man tänker på hur alla dessa människor kände när planet brinner och är påväg rakt ner.
Hatar att flyga och att läsa sånt gör en inte tryggare..

Btw, om piloten märker flera minuter att det här inte kommer hålla, varför inte kasta ut folk med fallskärm i god tid?

Fallskärmar? Är det något nytt? Eller vad surrar du i?
Citera
2020-01-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Flygplanet hade just startat från en flygplats i Teheran, är du med flera så jäkla obildade att ni tror att iransk militär inte har förmåga att se var flygplanet kom ifrån?

Iran förfogar över radarsystem och stridsledning precis som alla andra, det kraschade flygplanet har man givetvis kunnat följa från start till nedslag.
Vad hindrar en upphetsad operatör/oerfaren operatör att avfyra mot ett misstänkt mål? Hela Irans militär lär vara på helspänn efter det som hänt tidigare, lätt hänt att man blir trött efter att ha varit på helspänn en längre tid, och därmed missa planets uppstigning, för att se den ploppa upp på en radarskärm? Du kanske har koll på hur deras rutiner ser ut berätta gärna i så fall.
Citera
2020-01-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag kan inte tänka mig att det finns fallskärmar till 180 pers plus besättning på ett vanligt reguljärflyg. Dessutom är fallskärmshoppning inget som kreti och pleti klarar av bara sådär utan förberedelser. Dessutom, 180+ människor som i vild panik ska få på sig sina skärmar, instrueras hur man öppnar dem, ställa upp i mittgången på ett flygplan som lutar 78-80 grader neråt och sedan i god ordning kastas ut genom en dörr som kanske inte ens går att öppna pga lufttrycket. Och detta under loppet av en-två minuter mellan missilträff och att planet slår i backen?

Tänk själv, snälla människa. Livet är inte en Hollywoodfilm.

Håller med. Antagligen hade de inte ens tagit sig ur stolarna med tanke på g-krafterna.

Men.. Livet är en fest.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH

Vad säger att det är med flit? Varför skulle de göra det? Snarare annan makt som gjort det för att destabilisera och isolera Iran.
Citera
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
Iran bryr sig inte om det, de säger sig själva att inte ens förgöra USA är tillräcklig hämnd. Hoppas de gör något värre, så USA får en anledning att plana skit landet med grunden.

Iran är inte ett ondskans land, ett skitland visst men ändå.

Hade varit bättre om USA jämnade Saudi Arabien med marken, för där är fan all ondksa grott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH

Hur kom du fram till det?
Citera
2020-01-08, 12:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Mig veterligt har det aldrig hänt. Planet var ju nästan nytt.

Att plan brinnande störtar direkt efter starten är synnerligen ovanligt överhuvudtaget.

Fattar inte hur folk kan tro på uppgifter om motorhaveri när de sprids så snabbt efter att planet gått i backen. Den troligaste orsaken sett till omständigheterna är väl att Iran har råkat skjuta ner planet. Man måste ju förstå att sen i natt så befinner sig Irans luftvärn i högsta beredskap, eftersom man förväntar sig amerikanska bombningar. Naturligtvis finns det mängder av luftvärn runt Teheran och i nära flygplatsen. Solklart att ett misstag ligger bakom.

Jag utesluter inte nedskjutning, finns en del märkliga skador på de flygplansdelar vi ser på bilder, förutsatt att de är äkta. Dock är jag skeptisk till att det skulle vara ett misstag.

Utesluter inte heller en bomb ombord på flygplanet.

Att flygplanet slutade sända data talar för att något våldsamt hände med utrustning ombord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Okej, tack för info.

Dock så skall allt detta gå att finna på radar.

Ja det ska det. Men det ligger i alla fall inte i Irans intresse att lämna ut den informationen. De vill heller inte lämna ut svarta lådan. Jag tror att de kommer att försöka skylla på att det var fel på planet in i det sista.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Vad säger att det är med flit? Varför skulle de göra det? Snarare annan makt som gjort det för att destabilisera och isolera Iran.
Nej, ingen annan än Ryssland skulle kunna genomföra det i Irans luftrum.
Citera
2020-01-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Det här pekar på en manpad/stingerträff där roboten gått in i sidan på motorn och fortsatt in i stjärtpartiet och slagit ut el/matning till kommunikationssystemet, eftersom allt dog på 8000ft.
Andra större system hade blåst planet i bitar på 8000ft- det här är handburna grejor i så fall.

Det är i så fall i de övre trakterna av vad de flesta MPAD-system klarar av i höjdled och på gränsen till vad de vanligaste Iranska klarar. Dessutom är det tveksamt att en handburen skulle totalhavererat en 737a på ett sådant sätt att de inte hinner kommunicera med omvärlden.
Systemet måste i så fall ha befunnit sig i direkt närhet på marken och då känns det mindre troligt att man skulle öppna eld mot ett trafikflygplan. Särskilt som man måste ha fri optisk sikt till målet. 06 var det mörkt men inte SÅ mörkt och kärran lär ha haft positionsljus.
OM det var en vådabekämpning så tror jag på något halvautomatiserat medeldistans-LV där besättningen faktiskt inte ser vad de skjuter på.
Senast redigerad av Bladstall 2020-01-08 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in