Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 11:27
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Om det var en nedskjutning hade inte planet gått ned intakt utan varit i bitar!

Du kan ingenting om luftvärn. En luftvärnsrobot briserar på avstånd från målet och sprider tusentals splitterfragment för att penetrera målet. Det är inte som gamla torpeder som träffar målet i sidan och sedan exploderar. Sluta påstå en massa dynga i något du inte kan ett skit om.

Planet blev nedskjutet, punkt slut.
Citera
2020-01-08, 11:28
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Då skulle planet vart bortblåst i luften och inte gå ned som det gjorde på Twitter filmen som finns på nätet, Nu är nedslagsplatsen rätt koncentrerad och inte utspridd som den skulle vara vid en ned skjutning då skulle det vara utspritt!

Nja,. hur utspritt det blir vid en nedskjutning beror ju på vilken höjd flygplanet hade. I det här fallet kom aldrig flygplanet speciellt högt upp och det bröts inte sönder i luften (vilket en nedskjutning inte behöver leda till).
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Nej fyfan
Hinner inte läsa allt. Det är ju mest svammel om konstiga teorier, och inte fakta om aktuella olyckan.

Fast nu är tråden inte så lång och hade du bläddrat ca 2 sidor bak så hade du sett det..
Citera
Medlem
lersaters avatar
[quote=Mysch|69852126]Två utav de åtta hette Lindberg i efternamn. Låter rätt svenskt om du frågar mig [/QUOTE

Hoppas den ene är Anders Lindberg på Aftonbladet då
Citera
2020-01-08, 11:29
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Enig om att detta kommer märkas, men varför hakar även Ukraina på?

Kan ej relationen mellan Ukraina och Iran, men handlar det om att Ukraina sväljer detta officiellt för att man är rädd för dålig stämning?
Bra fråga, jag vet inte.

Många menar på att Ukraina är styrt av USA, efter revolutionen därborta. Jag vet inte om de fortfarande är det.

Precis som du säger så lär man väl heller inte lägga sig i och beskylla någon. Gör man det, så finns det en risk att den skyldige börjar bråka med Ukraina också.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Nu räcker det med dessa teorier om drönare & annat svammel bara för att US & Iran är i konflikt, Vedergällningen som Iran skulle göra är gjord end of story!

Detta är något annat helt annat än en nedskjutning oavsett hur än mycket alla vill det, Logiska är att en el flera fåglar dragits in i motorn och den exploderat och inget annat!!

Sedan så skjuta ned ett plan från Ukraina ger inget för någon då merparten var på ena eller andra sättet från Iran men boendes utanför landet, Så om nu ni tar av er foliehattarna så skulle ni inse dem skjuter inte ned ett plan med eget folk ombord hur än mycket konflikter finns!

Sedan Malaysiska planet det var ett misstag och den kan man inte relatera in i detta fall!

Varför kan inte detta vara ett misstag då?

Hur förklarar du skadorna på stjärtpartiet?
Citera
Medlem
Citat:
Om det var en nedskjutning hade inte planet gått ned intakt utan varit i bitar!
En träff av ett luftvärnsvapen innebär inte att planet behöver bli ett eldklot. De flesta luftvapen skjutna från marken exploderar inte vid träff utan en bit ifrån målet, och sprider heta splitterfragment som slår ut planet med småträffar överallt. Tänk hagelskott istället för en kula.
Citera
2020-01-08, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Svenska medborgare behöver inte betyda att man bor i Sverige, man kan till exempel vara försvarsminister i Irak. AB anger iallafall 17 svenskar.

Nationaliteten som står på passagerarlistan baseras på passet. Jag vet mycket väl att många med svenskt pass inte är svenskar.
På passagerarlistan finns det tio personer som har svenskt pass, hur kommer övriga sju in i bilden?
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Vad är det för mongon som sätter sig i ett flygplan mellan Iran och Ukraina just nu? Som att be om en missil i ändalycktan! Skulle jag vara fast i Iran skulle jag försöka ta mig ut med båt, det måste vara det absolut säkraste färdmedlet ut ur en oroshärd.
Senast redigerad av BushwickBill 2020-01-08 kl. 11:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var kan man se att flygplanet var intakt när det gick i backen?

Han pratar om flygplanet var i luften. Dummer.
Citera
Medlem
Citat:
Då skulle planet vart bortblåst i luften och inte gå ned som det gjorde på Twitter filmen som finns på nätet, Nu är nedslagsplatsen rätt koncentrerad och inte utspridd som den skulle vara vid en ned skjutning då skulle det vara utspritt!

Nej flygplan som blir nedskjutna av robotar beter sig snarlikt det som syns i filmen. Huvuddelen av flygplan som träffas av luftvärnseld eller robotar är relativt intakta fram till nedslaget.

Du kan säkert leta fram filmer själv men även ett flygplan betydligt mindre än ett trafikflygplan förblir relativt "helt" vid en träff. Sedan är hela kärran genomborrad av tusentals stålkulor från själva luftvärnsroboten men det blir inte "bortblåst i luften".
https://youtu.be/dIpQ0nOsT6o?t=27
Exempel på en F-15 som blir beskjutet.
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det kan ju inte varit en direktträff om så var fallet. I så fall hade den exploderat direkt? Om nedskjuten tyder väl det mer i så fall på vanliga vapen. Luftvärnsammunition. Det är Iran så de kan ha gamla pjäser.

Jag tror på ett större, dvs ej handburet) lvrobotsystem mht skadorna, höjden osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in