2019-11-28, 13:50
Medlem
Jag ska inhandla en moped och köra till jobbet med. Kan köra på trottoar om jag vill men har inget körkort.

Om man inte får, vad är straffet om man åker dit? Ganska busenkelt att åka ifrån polisen med en moped annars men då kan jag komma försent till jobbet och får dumförklara mig.

Sen kan jag tänka mig att man ej blir stoppad. Om man blir skulle så är man trevlig och är ärlig så borde flesta schyssta snutarna inte ge påföljd

tack på förhand
Senast redigerad av Babyspenat 2019-11-28 kl. 13:55.
Citera
2019-11-28, 13:57
Medlem
Till din fråga, stoppar polisen dig, så åker du dit för olovligt körning, det kan jag garantera dig. Om du kör med moped som kräver körkort/am kort

Klass 2 moped, är en moped som är konstruerad för en hastighet av max 25 km/h. Den behöver inte ha en registrerigsskylt. Den får köras av en person som har fyllt 15 år. AM körort, traktorkort eller annat förarbevis behövs för de personerna som fyllde 15 år efter den 1 oktober 2009 för att få köra dessa mopeder. De som fyllde 15 år innan det här datumet får köra klass 2 mopeder utan körkort. (2§ Lagen om vägtrafikdefinitioner och 2 kap 3 § KkL)

Så leta upp du någon gammal moped på blocket som inte har regskylt, och kör på. Om du fyllde 15 innan det datumet.. Då begår du inget brott. Sen kan jag lova dig det är mycket roligare med en gammal moped än en ny vespa. Även fast den är går saktare, se ger det blickar och komplingar, kvinnorna blir helt till sig.

Det sista får du ta med en nypa salt
Senast redigerad av Noccofocus 2019-11-28 kl. 14:05.
Citera
2019-11-28, 14:01
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Moped klass I AM körkort eller ett körkort med behörighet A eller B, traktorkort eller förarbevis för moped klass 1 (utfärdat före 1 oktober 2009).

Moped klass II förarbevis för moped klass 2 eller körkort med behörighet AM eller traktorkort för att få köra en moped klass 2, det krävs inget körkort eller förarbevis för att köra en moped klass 2 om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009.

Olovlig körning om du bryter mot det...
Citera
2019-11-28, 14:56
Medlem
Som flera skrivit är blev du 15 före 2009: Så kan du köpa en äldre moped utan skylt eller en modern klass 2 moppe(Också utan skylt) då får du köra den.
Sen skall du definitivt undvika trottoarer där är det definitivt olagligt att köra däremot om du väljer någon av åvanstående mopeder får du köra på cykelbanor.
Citera
2019-11-28, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Som flera skrivit är blev du 15 före 2009: Så kan du köpa en äldre moped utan skylt eller en modern klass 2 moppe(Också utan skylt) då får du köra den.
Sen skall du definitivt undvika trottoarer där är det definitivt olagligt att köra däremot om du väljer någon av åvanstående mopeder får du köra på cykelbanor.
Stämmer. Dock bör man alltid ha en identitetshandling med sig så att polisen kan kontrollera om du är född 1994 eller tidigare. Om ts har B-körkort så är det fritt fram att köra alla mopeder som inte är trimmade.
Citera
2020-01-05, 23:14
Medlem
Isnatts avatar
Körde moppe 12 år i city. Till jobbet, ärenden och vardagsbruk.
Har för mig att jag fick blåsa EN gång och det var vid ett tillfälle då polisen stoppade exakt alla som kom åkandes vid en viss väg.
Annars blev jag aldrig stoppad och en anledning till det var nog att jag körde ordentligt.
Citera
2020-01-06, 07:13
Medlem
På trottoaren får väl ändå inte TS köra varken med eller utan körkort.
Citera
2020-01-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
På trottoaren får väl ändå inte TS köra varken med eller utan körkort.

Jo med moped klass 2
Citera
2020-01-06, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
Jo med moped klass 2
Inte på trottoaren, den är ENBART för fotgängare (och för små barn på cykel enligt nyare lagar, men det gäller ju inte mopeder). EU klass II får köra på cykelbanor om det inte finns tilläggstavlor om detta dock.
Citera
2020-01-06, 16:57
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Jag ska inhandla en moped och köra till jobbet med. Kan köra på trottoar om jag vill men har inget körkort.

Om man inte får, vad är straffet om man åker dit? Ganska busenkelt att åka ifrån polisen med en moped annars men då kan jag komma försent till jobbet och får dumförklara mig.

Sen kan jag tänka mig att man ej blir stoppad. Om man blir skulle så är man trevlig och är ärlig så borde flesta schyssta snutarna inte ge påföljd

tack på förhand
Om du har IQ över 65 och kör som folk så kommer du sannolikt ALDRIG blir stoppad. Du ska inte köra på trottoar, där får du inte köra eller cykla. Håll dig till cykelbana eller vägren. Kör du vettigt och inte muppar dig så minskar den redan mycket låga sannolikheten att bli stoppad och kontrollerad, är du dessutom trevlig och bara blir rutinkontrollerad så minskar risken än mer, även om de egentligen ska rapportera, men det innebär ju pappersarbete för dem. Kör som folk och ej på trottoaren så ska du nog klara dig.
Citera
2020-01-06, 17:16
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Om du tror det finns schyssta snutar lever du i en bubbla. Har de belägg för olovlig körning kommer de inte bara viffta förbi dig, om du inte är afrikan och kan dra rassekortet, dvs.
Citera
2020-01-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Kan köra på trottoar om jag vill men har inget körkort.

Nej det kan du inte. Eller ja kan kan du kanske, men du får i regel inte.

En EU moped ska framföras på bilväg. En klen skitmoppe (30km/h maxhastighet) får framföras på cykelväg. En trottoar är avsedd för fotgängare och där få du inte cykla/köra moped om cykelväg eller bilväg finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in