2020-01-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det spelar ingen roll vad som skulle kunna ske på en platt jord, din globjord bygger fortfarande på ett antagande.

Absolut inte. Vår kunskap om jorden bygger enbart på praktiska mätningar. Redan för flera tusen år sedan lyckades vi med hyfsad noggrannhet mäta upp jordens kurvatur. Och idag, år 2020, har vi mätt upp jorden hur många gånger som helst.
Citera
2020-01-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är ingen som har gjort ett antagande om jordens form och därefter antagit en radie.
Det är precis tvärtom: vi har mätt upp jordens form, t.ex kurvaturen, och därefter kunnat konstatera att den är en sfär.
Ingen mätning finns på någon påstådd kurvatur, hade det funnits så hade du presenterat en sådan.

Citat:
Och jo, en koordinat beskriver en faktisk plats.
Och det enkla faktum att vårt koordinatsystem och modell över jorden (WGS84) överensstämmer med verkligheten är ett strålande bevis för jordens form.
En koordinat beskriver en plats, det är ingen plats och därmed ett koncept.
WGS84 är dessutom hemligt och underhålls av amerikanska underrättelsetjänster. Jag undanber mig programkod från Github som beskriver GPS, det är inte samma sak.

Citat:
Om man inte inser att det faktum att vi hittar på jorden betyder att jordens form är välkänd så är man inte riktigt klartänkt. Det finns inte en enda punkt på jorden som inte överensstämmer med WGS84. Alla städer ligger där modellen förutsätter att de ska ligga, alla avstånd och riktningar stämmer på metern när. WGS84 är en perfekt modell över jorden.
Se ovan.
Citera
2020-01-05, 20:14
Medlem
Citat:
Det är halvmåne, därför ser du bara en halvan. Den halvan är helt upplyst.

Du håller låg nivå.
Nope, du har med denna kommentar slagit i botten. Utveckla hur du tänker om detta, för din kommentar påskiner att månen fysiskt växer och krymper, vilket verkar märkligt.
Citera
2020-01-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför? Räcker det inte med det du redan vet - att ett högre tryck kan finnas intill ett lägre?
Eftersom inga bevis för ett sådant förfarande finns anser jag det inte vara tillräckligt med att tro det.
Men att det räcker med tro för dig är tydligt.
Citera
2020-01-05, 20:17
Medlem
Och där kom konspirationsteorierna fram igen om wsg84.
Läs wikipedia
Inget foto än på den platta jorden eller kanten eller bilder på satelliter som hänger i luftballonger
Citera
2020-01-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Låt oss säga att trycket vid havsnivå är ett. På Mt Everest är trycket 0,9. Sen blir det 0,8, 0,7, 0,6 och så vidare ju högre upp man kommer. Är det så svårt att förstå?
Är det svårt att bevisa vakuum bredvid tryck? Uppenbarligen. Att då hävda att det existerar är felaktigt.
Citera
2020-01-05, 20:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Eftersom inga bevis för ett sådant förfarande finns anser jag det inte vara tillräckligt med att tro det.
Men att det räcker med tro för dig är tydligt.

Inga bevis? Du tänker nu att dels är månen halv ibland, och dels att det är samma lufttryck uppe på ett berg som vid dess fot? Är detta korrekt uppfattat?
Citera
2020-01-05, 20:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Är det svårt att bevisa vakuum bredvid tryck? Uppenbarligen. Att då hävda att det existerar är felaktigt.

Bredvid hur mycket lufttryck? Begriper du vad vi hävdar?
Citera
2020-01-05, 20:22
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt inte du begriper vad vakuum är. Vakuum är avsaknad av materia.
Självklart kan en molekyl existera bredvid ingen molekyl.

Är dock lite nyfiken på hur du resonerar. Varför skulle inte en atom kunna finnas bredvid ingen atom?
Jag tror faktiskt att du försöker att avleda från kärnfrågan. Du påstår att rymden, ett vakuum, existerar bredvid tryck, atmosfären, men kan inte skaka fram bevis för det. Därav inga bevis för rymdens existens, endast en religiös övertygelse.
Citera
2020-01-05, 20:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag tror faktiskt att du försöker att avleda från kärnfrågan. Du påstår att rymden, ett vakuum, existerar bredvid tryck, atmosfären, men kan inte skaka fram bevis för det. Därav inga bevis för rymdens existens, endast en religiös övertygelse.

Hur stort atmosfärstryck tror du det är alldeles intill där atmosfären slutar?
Citera
2020-01-05, 20:34
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du ljuger för dig själv om vad du och alla kan se. Månen upplyst från kant till kant till.
Det talar emot din modell om globjord, du älskar globsjordslögnen och ljuger för att behålla den.

Jag kan förstå att du skulle ljuga för mig eller nån annan men varför ljuga för dig själv!
Fascinerande!

Det visar också på hur låst eller religiös du är i dina tankegångar. Varför skulle månen inte kunna vara en egen ljuskälla i globjordsmodellen?

Du ignorerar bilderna jag visar dig för du antigen är ett troll eller en idiot.

Ställer frågan igen, varför svarar du inte vad du ser på bilderna? Låt mig gissa, du kommet inte svara

Beskriv ned egna ord, vad ser du på dessa bilder?

https://flic.kr/p/2i8ZjXp

Eller

https://flic.kr/p/2i7YFTX

Eller

https://flic.kr/p/2i7v5iH
Senast redigerad av Jazzil 2020-01-05 kl. 20:36.
Citera
2020-01-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du kan själv mäta upp olika tryck bredvid varandra här på jorden. Räcker inte det för att förstå?
Rymden är ett vakuum.
Jorden har en trycksatt atmosfär.

Du påstår att de existerar bredvid varandra. Bevisa det tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in