2020-01-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Vänta, vad skall utredas, är han inte död längre? Enligt vad som framkommit hittills dog han på flygplatsen och att utreda imaginära brott är inte polisens uppgift. Men ring upp polisen och lägg fram din idé om att han var på väg att begå brott och att detta måste utredas och liket bestraffas.
Tänk längre än vad näsan räcker. Om han var intresserad av sex med unga finns det väl viss anledning för polisen att undersöka dator och telefon. Som en tidigare postare skrev, Åke är död och tar ingen skada av att det görs, men vinsten för eventuella barn som slipper pedofiler är hur stor som helst.
Citera
2020-01-05, 12:54
Avslutad
Han kan väl fortfarande vara misstänkt för tex förberedelse av sexköp av minderåriga. Självklart bör man utreda detta, han kan ju ha varit del av ett nätverk där det finns fler offer och kanske även fler sexköpare som han haft kontakt med.
Citera
2020-01-05, 13:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Tänk längre än vad näsan räcker. Om han var intresserad av sex med unga finns det väl viss anledning för polisen att undersöka dator och telefon. Som en tidigare postare skrev, Åke är död och tar ingen skada av att det görs, men vinsten för eventuella barn som slipper pedofiler är hur stor som helst.

Att vilja ha sex med en 18-åring är inte en särskilt stark indikation på att man våldfört sig på barn, eller tillhör en pedofilring.

Finns många män som fantiserar om eller försöker få till sex med tjejer som är 18. Tycker inte heller att dessas datorer och mobiltelefoner bör beslagtas.
Citera
2020-01-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att vilja ha sex med en 18-åring är inte en särskilt stark indikation på att man våldfört sig på barn, eller tillhör en pedofilring.

Finns många män som fantiserar om eller försöker få till sex med tjejer som är 18. Tycker inte heller att dessas datorer och mobiltelefoner bör beslagtas.
Obehaget för den enskilde i detta sammanhang är minimalt, eventuell vinst för barnen är oerhörd. Jag hoppas som flera uttryckt att polisen gör sitt jobb.
Citera
2020-01-05, 13:45
Medlem
Citat:
Men några länkar:

https://www.libertatea.ro/stiri/un-inalt-functionar-suedez-venit-in-vacanta-la-bucuresti-a-murit-pe-otopeni-2846841

https://www.b1.ro/stiri/eveniment/ake-goransson-functionar-suedez-mort-aeroportul-otopeni-313850.html

https://evz.ro/drama-pe-aeroportul-otopeni-medicii-nu-au-mai-putut-face-nimic.html

https://jurnalul.antena3.ro/stiri/observator/tragedie-in-aeroportul-otopeni-un-inalt-functionar-suedez-venit-in-vacanta-la-bucuresti-a-facut-un-a vc-si-a-murit-831768.html

Vet inte om dessa är rikstäckande eller lokala. En del kan säkert vara syndikerat med.

Tackar för länkar.
Lite från den första (ung översättn):
”Efter att ha stigit av planet blev han sjuk och fördes till läkekontoret på flygplatsen och gick där in i ett hjärt/andningsstoppstillstånd och han svarade ej på återupplivningsmanövrar.
Den troliga dödsorsaken är stroke men man kan inte veta säkert innan obduktion har genomförts.”

Vidare kan konstateras att pressen där inte drar sig för att visa bild på knivhuggar-GM (dock något maskad)
Citera
2020-01-05, 13:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Obehaget för den enskilde i detta sammanhang är minimalt, eventuell vinst för barnen är oerhörd. Jag hoppas som flera uttryckt att polisen gör sitt jobb.

Ok. Det kan du ju hoppas på, men det tillhör inte polisens arbetsmetoder att om en vuxen man försökt få till det med en 18-åring så beslagtas dennes mobiltelefoner och datorer för att undersöka om han våldfört sig på barn. Inte ens om personen är i livet.
Citera
2020-01-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ok. Det kan du ju hoppas på, men det tillhör inte polisens arbetsmetoder att om en vuxen man försökt få till det med en 18-åring så beslagtas dennes mobiltelefoner och datorer för att undersöka om han våldfört sig på barn. Inte ens om personen är i livet.

Men i detta fall så lär väl polisen beslagta och kolla igenom telefon/dator eftersom det bedrivs en mordutredning?
Citera
2020-01-05, 13:59
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:

Svårt för Polisen att agera då det ej existerat någon brottsmisstanke mot Åke, varken före eller efter hans död. Mitt förslag är att du anmäler Åke och därmed skapar en brottsmisstanke såvida du har material. Huruvida därmed förundersökningsledare beslutar om utredning mot en avliden person har jag svårt att sia om eftersom jag aldrig hört talas om något liknande.
Citera
2020-01-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Svårt för Polisen att agera då det ej existerat någon brottsmisstanke mot Åke, varken före eller efter hans död. Mitt förslag är att du anmäler Åke och därmed skapar en brottsmisstanke såvida du har material. Huruvida därmed förundersökningsledare beslutar om utredning mot en avliden person har jag svårt att sia om eftersom jag aldrig hört talas om något liknande.
Måste ju inte vara brottsmisstanke mot Åke. Om omständigheterna kring hans död är oklara finns det väl anledning att reda ut vilka kontakter han haft innan han reste.
Citera
2020-01-05, 14:09
Medlem
karlsoons avatar
Så han var i Rumänien för att köpa sex?
Citera
2020-01-05, 14:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men i detta fall så lär väl polisen beslagta och kolla igenom telefon/dator eftersom det bedrivs en mordutredning?

Det tror jag inte. Det finns vad jag förstår inget medicinskt som tyder på att ÅG råkat ut för ett brott. Skulle tro att man gör den rättsmedicinska undersökningen först och ser hur den faller ut, innan man börjar gå igenom hans mobiltelefoner och datorer.
Citera
2020-01-05, 14:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Så han var i Rumänien för att köpa sex?

Det finns inget konkret som tyder på det. Men det är väl en möjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in