2020-01-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Den runda jorden och dess radie är en konsekvens av att vi mätt upp precis hela jorden och du kan kontrollera precis varje mått själv, kommer du till någon annan slutsats är du välkommen att presentera det resultatet och hur du kom fram till det.

Att du är ovillig eller för lat för att göra detta förändrar inte någon fakta, det bevisar enbart att du inte har något äkta intresse i saken och därför kan man bortse från precis allt du säger.
Jag frågade efter mätningar på den runda jordens radie och du svarar att jag ska göra det. Det kallas omvänd bevisbörda, det blir du som får mäta upp den runda jordens radie. Jag ser fram emot att ta del av dina resultat, tack på förhand!
Citera
2020-01-04, 23:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Radien blir fortfarande ett antagande.
Det räcker med att mäta upp avståndet runt längs med ekvatorn och sedan längs med 45 grader syd för att konstatera att jorden inte kan vara platt eftersom det är kortare längs med 45 grader syd. Om breddgraderna var cirklar på en platt jord med centrum i Nordpolen så hade cirklarna blivit större och större och den längsta cirkeln hade varit vid 90 grader syd och det vet man självklart att det inte är fallet.
Har man då avståndet pol till ekvator och ekvatorns längd vilket är enkelt att mäta upp så är det lätt att räkna ut jordens radie så att ingen borrat från Spanien till New Zealand spelar ingen roll i sammanhanget.
En geometrisk uträkning är inte samma sak som att bara anta.
Citera
2020-01-04, 23:45
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ja, vi kan se månen. Vi kan se att den är upplyst från kant till kant vilket inte är synonymt med ett klot som reflekterar ljus som enda ljuskälla. Ditt påstående om vad månen är föll där.

Men vad dillar du om. Berätta med egna ord vad du ser på denna bild. Den är tagen av vanliga privatpersoner men egen utrustning.

https://flic.kr/p/2i8ZjXp

Eller

https://flic.kr/p/2i7YFTX

Eller

https://flic.kr/p/2i7v5iH

Har tagit egna liknade bilder på månen...
Citera
2020-01-04, 23:53
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Dina påstående här ovan förutsätter att rymden existerar och då återstår det för dig att bevisa det, än så länge har du bara gjort märkvärdiga påståenden.

Blir luften tunnare ju högre upp man kommer? Varsågod. Rymden bevisad. Det var så lite så...
Citera
2020-01-04, 23:55
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ja, vi kan se månen. Vi kan se att den är upplyst från kant till kant vilket inte är synonymt med ett klot som reflekterar ljus som enda ljuskälla. Ditt påstående om vad månen är föll där.

Sluta ljuga. Alla som tittat på månen genom kikare eller teleskop vet att ditt påstående inte är sant. Gå ut och titta på månen just nu. Du ser bara hälften. Hur kommer det sig?
Citera
2020-01-05, 00:03
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Vem har mätt den runda jordens radie?

Är du så dum att du tror att man bara kan ta reda på en sfärs radie genom att mäta radien? Du är säkert så dum att du t.om tror att enda sättet att mäta ett avstånd är genom att använda ett måttband. Erkänn. Visst är det så?

Citera
2020-01-05, 00:08
Medlem
Citat:
Jag frågade efter mätningar på den runda jordens radie och du svarar att jag ska göra det. Det kallas omvänd bevisbörda, det blir du som får mäta upp den runda jordens radie. Jag ser fram emot att ta del av dina resultat, tack på förhand!

Nej, det är inte omvänd bevisbörda, det är att du bevisar ditt påstående att jorden dels inte är ett klot och att radien därför är påstådd, du behöver inte bevisa att jorden är ett klot då alla redan vet det.

Alla måttangivelser säger att jorden är ett klot.
Alla måttangivelser jag kontrollerat stämmer.
Inget kontrollerbart mått ger något annat resultat än klot så, jag har mätt och jorden är ett klot.

Och geometri är väl inget du motsätter dig va?
Så, vi har ett klot och vi har alla mått.....
Citera
2020-01-05, 02:00
Medlem
Citat:

Nope, inte i detta del-forum.

Det är DU som skall bevisa att jorden är platt.
Citera
2020-01-05, 07:10
Medlem
Citat:
Vem har mätt den runda jordens radie?
Friedrich Georg Wilhelm von Struve tillsammans med ett antal medhjälpare har gjort en mätning som kallas Struves meridianbåge.

https://web.archive.org/web/20061101104150/http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_NewsPage.aspx?id=9384
Citat:
Bågen skulle lösa ett vetenskapligt problem på 1800-talet.

Grovt uttryckt var det känt att jorden var oval snarare än rund. Avståndet mellan två breddgrader i Skandinavien kunde därför förväntas vara längre än vid ekvatorn. Tysk-ryske astronomen Wilhelm von Struve ville ta reda på hur det låg till mer exakt.

Från 1816 till 1855 lät han sina medarbetare ge sig ut i terrängen och märka ut bågen. Genom att mäta vinklar mellan punkterna, som siktades på avstånd med hjälp av färgade tunnor på tallar, och hålla koll på stjärnornas position kunde jordklotets rundning beräknas.
Citera
2020-01-05, 11:47
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Friedrich Georg Wilhelm von Struve tillsammans med ett antal medhjälpare har gjort en mätning som kallas Struves meridianbåge.

https://web.archive.org/web/20061101104150/http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_NewsPage.aspx?id=9384

Att von Struve inte fick ihop sina trianglars vinkelsummor betyder INTE att jorden har rund sfär form.
Citera
2020-01-05, 12:01
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Att von Struve inte fick ihop sina trianglars vinkelsummor betyder INTE att jorden har rund sfär form.

Men alla andra människor som måste ta hänsyn till jordens form när dom mäter upp större markyta? Bönder, lantmäteriet etc. Menar du att alla är med på denna konspiration med?

Det är detta som är så intressant med er plattskallar, ni verkar vara dom ytterst få människor som är utanför denna hemliga sekt. Alla måste hela tiden ljuga om att jorden är platt. 100.000 tals människor bara i Sverige.

Vem är det som styr alla dessa? Vem är det som styr min vän som jobbar på lantmäteriet och tvingar han att ljuga om alla siffrorna (räkna om allt så det stämmer med ett klot). Och dom jag känner som har stora ytor av skogsmark, är dom också med i detta?

Alls piloter måste också ljuga... och ska företag som tillverkar GPS:er. Och alla som tillverkar mjukvara till GPS:er. Och alla som jobbar inom sjöfarten. Och alla som jobbar inom astronomi. Alla vetenskapsmän. Alla...

Alla dessa miljoner och åter miljoner människor som dagligen måste hålla en fasad om att jorden är platt. Jag får inte ihop det.
Inte en enda har yttrat sig. Alla dessa som årligen börjar jobba inom yrken där man måste ta hänsyn till jordens form måste alltså gå någon slags kurs där dom lär sig ljuga om den platta jorden. Märkligt, inte en enda har berättat detta. Vem är det som styr dessa som tvinat miljoner och åter miljoner människor på jorden att hålla tyst.
Senast redigerad av Jazzil 2020-01-05 kl. 12:09.
Citera
2020-01-05, 12:25
Medlem
Nej för plattjordare kan inte ha fel.
Dem vägrar visa bilder på satelliter som hänger i ballonger.
Samma när man vill se bilder på kanten som dem tror på finns inga.
Samma med nord och sydpolerna varför besöker inte plattjordarna det själva.
Hänger upp sig på vissa bibelverser.
Tror dem verkligen att Gud skulle skapa en platt jord medans alla andra planeter är runda
Gud är väl inte dum.
Om man nu tror på Gud
Allt är bara en konspiration sen minst 2000 år tillbaka.
Titta bara på dem första sidorna på fb 13 år tillbaka inget nytt tillkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in