Citat:
Ursprungligen postat av
AIP
Vilka andra lags medlemmar utöver MFFs och Norrköpings kommer lägga motioner på att klubben ska motsätta sig VAR. Inte för att jag tror det är stor chans att det går igenom på något årsmöte men just själva signalvärdet blir viktigt i just detta fall.
Vi som medlemmar kan sannolikt tycka vad vi vill om VAR och i vilken takt det ska införas. I det stora hela har vi sannolikt väldigt lite att säga till om när FIFA och UEFA satt ner foten. Sedan ska vi inte dra alltför snabba och långtgående slutsatser av hur det just nu fungerar i PL. Där har ju tom FIFA börjat ifrågasätta hur VAR används på micrometern när. VAR är dessutom bara början av det teknikstöd som är på väg in i fotbollen.
Det som borde komma först in i Allsvenskan avseende teknikstöd är i mitt tycke mållinjetekniken. VAR kan komma om en till två säsonger, vi lär inte komma undan den tekniken. Då har sannolikt tekniken och bedömningskriterierna utvecklats så pass att bedömningarna sker snabbare och mer precist. Särskilt som tekniken bakom virtuell offsidelinje ständigt utvecklas och blir alltmer precist. Det skulle inte alls förvåna mig om vi i en inte allt för avlägsen framtid kommer ha teknik som ger domarna signal i örat direkt vid offsidesituationer. I grunden är offsideregeln alltid svartvit, antingen är du offisde eller så är du onside. Sedan kan man diskutera om det är rimligt att en situation som inte går att avgöra med blotta ögat vid en snabb granskning verkligen ska avgöras av tekniken eller om man ska bygga in någon felmarginal i systemet. De armhåleoffsider som PL tagit blir löjeväckande då det är väldigt svårt att göra mål med armhålan. Dock, VAR är här för att stanna och vi lär inte komma undan att införa det, om vi vill att våra klubblag ska spela internationella tävlingsmatcher i framtiden.
Frågan borde därmed inte vara om vi som medlemmar och supportrar kan/ska försöka stoppa införandet utan mer handla om hur säkerställa att det inte blir för långa avbrott och parodibedömningar.