2019-12-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ajdå, ja, psykisk sjukdom är nog anledningen, men samhället har ju monterats ner.

Haha du har en psykisk sjukdom, om det är svenskar så måste dom vara psykiskt sjuka för att begå ett mord?
Citera
2019-12-31, 15:39
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss Behave
Bekanta är de utan tvekan eftersom SB gillat och kommenterat EEs profilbild på FB.
Tack! Har inte hittat EE's FB?

EDIT: https://www.facebook.com/el*n.er*ksson.165470 (*=i)
Senast redigerad av JustLikeMoney 2019-12-31 kl. 15:46.
Citera
2019-12-31, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Tack! Har inte hittat EE's FB?
Menade du det som en fråga?
Här är hon iallafall.
https://www.facebook.com/elin.eriksson.165470
Citera
2019-12-31, 15:47
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Menade du det som en fråga?
Här är hon iallafall.
https://www.facebook.com/elin.eriksson.165470

Tack, lyckades hitta själv, men hade jag inte vetat om SB's kommentar hade jag aldrig gissat att det var hon!

Letade i tråden, men bara Robins FB som finns länkad.
Citera
2019-12-31, 16:00
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SWEDISHGIRL
Missbrukare allehopa. Och alla har kopplingar till Köping, så visst känner dom varandra.

M*x dog pga droger. Hörde rykten om att han tog livet av sig pga att han hade så mycket skulder och att dom han hade skulder till skulle gå på hans familj, därför valde han att avsluta sitt liv istället... Vet inte om det stämmer men de är vad jag fick höra strax efter att han dog.
Enl. hans mamma blev han huggen (mord/dråp/vållande? Oklart) på midsommarafton, vilket stämmer med gravstenen där det ser ut som en dödsdag tidigt i juli.

F.ö. kommer hans mamma nu bli oxtokig när jag drar upp detta.

Men Max har ju egentligen, troligen, inget med detta att göra. (Om det nu inte är nått efterspel med inblandning av Jimmy, Sandra, Elin och Robin). Men det är ju lite långsökta spekulationer.

Som vanligt är det väl ett enkelt motiv, knark o pengar...
Citera
2019-12-31, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Jag håller helt med om att trots att man håller på med droger kan man ha ett rent belastningsregister.
Det är inte så att ett belastningsregister helt magiskt börjar skriva sig självt i samma stund som man tar sin första joint.
Utan det är först efter man har blivit lagförd för ett brott som man hamnar i belastningsregistret.
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig och på några sätt fick det att låta som att alla som knarkar har ett belastningsregister.

Enligt tråden (jag har inte personligen kollat upp det) så har EE gjort sig skyldig till, och dömts för, brott (eller om hon erkänt o fått böter o sluppit rättegång - jag minns inte på rak arm).
Det är mycket möjligt att hon var ostraffad när hon sökte och fick jobbet.
Som JustLikeMoney (?) skrev så begär arbetsgivaren inte in utdrag löpande, utan innan en anställning påbörjas.
Hon finns i Lexbase. Alltså är hon dömd.
Citera
2019-12-31, 17:10
Medlem
Citat:
Arbetsgivaren kan (och måste om det handlar om arbete på skola/förskola/fritids och liknande arbetsplatser där barnomsorg bedrivs) kräva att få ett utdrag från belastningsregistret. Dock kan de inte själva begära ut det, utan den som söker anställning får göra det. Jag antar (och hoppas) att om man vägrar lämna in det så är en anställning inte aktuell.

Det är med all säkerhet ett trygghetssystem för den enskilde individen - om vem som helst kunde begära ut mitt belastningsregister så skulle det naturligtvis inte dröja länge innan det missbrukades.

Så arbetsgivaren kräver det innan de anställer, men den som ansöker om jobb måste själv begära ut det

Å andra sidan, och eventuellt off topic, så har jag som privatperson ringt tingsrätten och begärt ut belastningsregister på minst två personer, och fått dem skickade till mig. 🤔

Det kanske är olika upplägg/utformningar på registren, annars vette tusan. 🤷🏼‍♀️
Visst är det så. Men det står inte i belastningsregistret om du är missbrukare! Bara om du är dömd för drog/alkohol relaterade brott. Så vill du ha reda på det av dina anställda får du skicka dem till läkare o på pissning. Vilket man inte kan göra närsomhelst hursomhelst utan skälig grund. Missbrukare är experter på att dölja sin sjukdom!
Citera
2019-12-31, 17:12
Avstängd
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKDSLNU
Som ja skrev redan i inlägg 7, misstänkt mord, Sen skrev jag i inlägg 646 att jag inte trodde han skulle hittas i ett stycke........ vilket nu också är sanning...........

Är du synsk? Eller vill du bara ha "en klapp på ryggen"?
Citera
2019-12-31, 17:16
Avstängd
Summer24s avatar
[quote=OroligLantis|69766571]Det är helt sant. Och jävligt skrämmande. Jag har själv begärt ut ett utdrag, men det var nog närmare 10 år sedan, och jag minns inte att det fanns olika blanketter för olika arbetsansökningar.
Enligt mig är det galet, och varje gång någon söker ett arbete som inkluderar barn så borde hela belastningsregistret krävas.

~~~~~~~~

Exakt. Förr hette blanketten 442.7, men kan ha ändrats. ALLA som jobbar med människor borde kollas i det utdraget. Räcker ett halvår, sen begär man in ett nytt.
Citera
2019-12-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Enl. hans mamma blev han huggen (mord/dråp/vållande? Oklart) på midsommarafton, vilket stämmer med gravstenen där det ser ut som en dödsdag tidigt i juli.

F.ö. kommer hans mamma nu bli oxtokig när jag drar upp detta.

Men Max har ju egentligen, troligen, inget med detta att göra. (Om det nu inte är nått efterspel med inblandning av Jimmy, Sandra, Elin och Robin). Men det är ju lite långsökta spekulationer.

Som vanligt är det väl ett enkelt motiv, knark o pengar...

Men att han blev huggen har ingenting med hans död att göra. Han tog livet av sig! Sen vad orsaken va om det enbart va psykisk ohälsa eller pga skulder vet jag inte. Men han valde iallafall att avsluta sitt liv
Citera
2019-12-31, 18:05
Medlem
Drudass avatar
Citat:
Jo, fast i det fallet som diskuterats i tråden handlar det om en person som arbetar på en skola, så reglerna för HVB-personal känns oväsentliga.
Det var lite så jag tänkte också.
Citera
2019-12-31, 22:36
Medlem
Alltså hörrni.. nödvändigt att sitta och spekulera om Max när han inte har nåt med tråden i fråga att göra? Låt de döda vara o fokusera på pågående händelser ist. Herregud.. kände sj Max o han var en jävligt fin kille som mådde jävligt dåligt o kämpade i flera år för att bli ren. Det faktum att han mådde så dåligt att han valde o avsluta sitt liv (ja, det var sj-mord, överdos men allt pekar på planerad sådan) är egentligen det enda som betyder nåt vafan. Move on. Prata om nå vettigare. O nej att han blev huggen va inte vållande till annans död, bara en psyksjuk jävel utan impulskontroll som sprang sin lika vidriga flickväns ärenden..

För övrigt är Sandras försvinnande inte kopplat t detta utan har snarare o göra med en jävligt trasig familjesituation..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in