2019-12-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
His gravestone reads: WERNHER VON BRAUN 1912-1977 Psalms 19:1. That scripture is: “The heavens are telling the glory of God and the firmament proclaims his handywork.”

https://www.theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=67763.0
Det ni plattstollar hänger upp er på är ordet "firmament", som ni vill tillskriva er fantasiostkupa. Men det ordet förekommer i en bibelöversättning från 1611 (King James Bible). I modernare tolkningar av psalm 19:1 står det:
Citat:
The heavens declare the glory of God; the skies proclaim the work of his hands.

Titta, nu försvann ostkupan från er fantasi.
Citera
2019-12-31, 11:27
Medlem
Citat:
• Det är kallare i månljuset än omgivande skugga.
Fel igen. Shawn Hufford gjorde nyligen ett mycket enkelt experiment. Han mätte på sidorna av ett hus. Ena sidan i månljus och ena sidan i månskugga. Här kan du se resultatet:
https://youtu.be/0LxUCQ4RhEQ
Citera
2019-12-31, 11:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Fel igen. Shawn Hufford gjorde nyligen ett mycket enkelt experiment. Han mätte på sidorna av ett hus. Ena sidan i månljus och ena sidan i månskugga. Här kan du se resultatet:
https://youtu.be/0LxUCQ4RhEQ
Mätte han temperaturen på huset eller hur långt utanför husväggen? Nu har jag inte sett filmen, men en tanke är att solen legat på den varmare sidan.
Citera
2019-12-31, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Mätte han temperaturen på huset eller hur långt utanför husväggen? Nu har jag inte sett filmen, men en tanke är att solen legat på den varmare sidan.
Norra och västra väggarna med ir-kamera. Samma temperatur.
Citera
2019-12-31, 11:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Norra och västra väggarna med ir-kamera. Samma temperatur.
Sommaren 2018 märkte jag temperaturskillnad flera timmar efter att solen gått ner på mina husväggar, en åt öster och en åt väster. Det skilde såpass att det snabbare blev svalt i lägenheten när jag öppnade fönstren åt väster.

Man kanske ska mäta temperaturen på exempelvis en fotbollsplan istället? Och då följa med månskuggan.
Citera
2019-12-31, 12:25
Medlem
Citat:
• ISS har endast 1 gång på 40+ år lyckats fota ett flygplan. Detta trots att 30 st per dag passerar deras synfält

Det mesta i ditt inlägg är ju trams och idioti och vi kan ta ovan som exempel på hur plattjordare lider av ett sjukligt konfirmeringsbias som ligger som en våt filt över deras logiska tänkande.

- "ISS har endast 1 gång på 40+ år lyckats fota ett flygplan" är ett löst påstående som du inte har några som helst belägg för. Att det i den här tråden har visats ett fotografi betyder inte att det är det enda fotografiet som finns.

- Att det finns ett eller flera fotografier ger stöd för att ISS kan fotografera flygplan. Det ger ju såklart inget som helst stöd för att ISS inte kan fotografera flygplan.

- Om det finns fotografier från ISS på flygplan eller inte säger såklart inte ett jävla skit om det går att fotografera från ISS - speciellt med tanke på att det finns 9999 andra fotografier från ISS.

- Slutligen så säger ISS vara eller icke vara inte ett enda skit om jordens form. Avsaknaden av en satellit som ISS ger såklart inget som helst stöd för varken det ena eller det andra.

Du kan om du känner för det påstå att ISS, NASA och hela USA är en enda stor bluff. Men det ger inget som helst stöd för att jorden är platt. Det är inte ens något som talar emot att den är en sfär.
Citera
2019-12-31, 12:29
Medlem
studenten777s avatar
Citat:

tyvärr falsifierar jag experimentet eftersom solen under dagen med all sannolikhet skapat ojämna förutsättningar, redan innan.

Nice try
Citera
2019-12-31, 12:32
Medlem
constants avatar
Citat:
tyvärr falsifierar jag experimentet eftersom solen under dagen med all sannolikhet skapat ojämna förutsättningar, redan innan.

Nice try
Det är lugnt. Beroende på hur det utförts kan jag också tänka mig att experimentet saknar värde.

Å andra sidan har det absolut ingenting med jordens form att göra.
Citera
2019-12-31, 13:09
Medlem
Citat:

Nice try
Tja, eftersom du inte förstår varken väderstreck eller hur solen rör sig så är du förlåten. Mätningarna skedde på norrr och öster, där solen haft minst påverkan, om det är någon sol alls i november där det mättes. Tidpunkten var fem i nio på kvällen. Om det varit någon sol alls så har den inte lyst på ytorna på minst nio timmar. Ser man på temperaturerna (4-5 grader celsius) gissar jag på norra usa.
Varför inte göra ett eget test?
Citera
2019-12-31, 13:19
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Tja, eftersom du inte förstår varken väderstreck eller hur solen rör sig så är du förlåten. Mätningarna skedde på norrr och öster, där solen haft minst påverkan, om det är någon sol alls i november där det mättes. Tidpunkten var fem i nio på kvällen. Om det varit någon sol alls så har den inte lyst på ytorna på minst nio timmar. Ser man på temperaturerna (4-5 grader celsius) gissar jag på norra usa.
Varför inte göra ett eget test?

Bra idé Tobbex

Detta får bli mitt nyårslöfte. Att göra månexperimentet.

Ni kommer bli varse om detta under året.

Vill såklart redan innan designa så alla bortförklaringar kan exkluderas.

Hjälp mig gärna, hur ska jag få bort den möjliga felkällan med värmestrålning av objektet som skuggar?

Ett filter som bara släpper igenom ljus, men inte värme?

En skugga där objektet är väldigt långt borta?

Ni kommer vara juryn så det borde intressera att hjälpa till med designen.

Månexperimentet är väldigt relevant för jordens form. Enligt globmodellen så är det solens värme som studsar på månen och lyser upp / borde värma jorden.

I dagsljus värmer solen mer i ljus än skugga, trots skuggor och dess värmestrålnjng.

Samma borde iofs gälla på natten. Därför köper jag inte riktigt bortförklaringen om värmestrålning av skuggande objekt.
Senast redigerad av studenten777 2019-12-31 kl. 13:23.
Citera
2019-12-31, 13:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Detta får bli mitt nyårslöfte. Att göra månexperimentet.
Varför inte göra något enklare, som dessutom skulle kunna förklara jordens form?

Du har tidigare fått tipset att titta på avstånd på en jordglob och jämföra dessa med exempelvis Google maps.
Citera
2019-12-31, 13:29
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Varför inte göra något enklare, som dessutom skulle kunna förklara jordens form?

Du har tidigare fått tipset att titta på avstånd på en jordglob och jämföra dessa med exempelvis Google maps.

Nja jag ska förklara varför.

Troligtvis stämmer avstånden på de flesta ställen.

För att hitta avvikelser behöver man åka till de södra delarna, där apelsinskalet plattats ut mest.

Därför enklare för en nordbo att kolla månen.

Kollar man google trends med sökordet flat earth så domineras det av sydafrika.

Ni kan ju ana varför
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in