2019-12-30, 14:14
Medlem
Kupongfritts avatar
Jag tänkte tipsa om SVTs program "Året var 1970", som handlar om nyheter och företeelser det året. Bland annat avhandlas musikfesten på Gärdet. Förstås inget nytt för den inbitet progg-intresserade, men några färska kommentarer från Bo Anders i Träd, Gräs & Stenar och "mannen med bilringarna" finns med.

https://www.svtplay.se/video/2499449...1970-avsnitt-1
Citera
2019-12-30, 21:01
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupongfritt
Jag tänkte tipsa om SVTs program "Året var 1970", som handlar om nyheter och företeelser det året. Bland annat avhandlas musikfesten på Gärdet. Förstås inget nytt för den inbitet progg-intresserade, men några färska kommentarer från Bo Anders i Träd, Gräs & Stenar och "mannen med bilringarna" finns med.

https://www.svtplay.se/video/2499449...1970-avsnitt-1

Det där blir att kolla upp efter nyårsafton
Tack för tipset
Citera
2019-12-30, 21:02
Medlem
Rebali179s avatar
Dock finns det att ladda ner progg dokumtären som kom ut för några år sedan

Finns på torrentsidor
Citera
2019-12-30, 22:24
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Dock finns det att ladda ner progg dokumtären som kom ut för några år sedan

Finns på torrentsidor

Vad vill du säga med detta inlägg?
Citera
2019-12-31, 09:46
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Vad vill du säga med detta inlägg?

Jag sitter med mobilen blir lite fel ibland 😱
Jag menar om någon vet ifall programmet är lika bra som progg dokumentären som SVT sände för några år sedan
Citera
2020-01-05, 17:48
Medlem
Adelaides avatar
November räknas som proggband ibland, men det torde väl vara fel med tanke på att deras låttexter inte var politiskt laddade. Sen var de väl signade till nåt mainstreambolag har jag för mig.
Citera
2020-01-05, 18:43
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
November räknas som proggband ibland, men det torde väl vara fel med tanke på att deras låttexter inte var politiskt laddade. Sen var de väl signade till nåt mainstreambolag har jag för mig.

Stämmer. Sonet.
(bläddrade i vinylbacken)
Bra och tungt band.
Citera
2020-01-06, 14:13
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Stämmer. Sonet.
(bläddrade i vinylbacken)
Bra och tungt band.

November är en favorit grupp som jag gillar
Dock finns den en Live skiva som Skivbollaget Mellotronen gav ut 1994.
Den är riktigt bra med

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

November betecknas ofta som "progg", vilket dock är en tveksam beteckning då gruppen tillhörde det kommersiella skivbolaget Sonet Records. Gruppen stod således utanför den svenska progressiva musikrörelse som startade vid samma tidpunkt. November hade inte heller några vänsterpolitiska texter, något som ofta förknippas med musikrörelsen.

Citera
2020-01-06, 15:38
Medlem
Isnatts avatar
Det här med kommersiella skivbolag har jag hört i flera år användas som en brytpunkt för progg. Det verkar inte spela nån roll vad man spelar, utan hos vem.
Men dom icke-kommersiella bolagen - vad var det för bolag? Vem tjänade pengarna där?
Min erfarenhet är att bakom 'goda intentioner' kan ligga nog så välsmorda tankar..
Citera
2020-01-08, 17:17
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Det här med kommersiella skivbolag har jag hört i flera år användas som en brytpunkt för progg. Det verkar inte spela nån roll vad man spelar, utan hos vem.
Men dom icke-kommersiella bolagen - vad var det för bolag? Vem tjänade pengarna där?
Min erfarenhet är att bakom 'goda intentioner' kan ligga nog så välsmorda tankar..

Det är nog lite som med punken
De "stora" bolagen som blev kommersiella & allt skulle handla om pengar istället för att ge ut musik.
MNW & Silence var väl de mest produktiva och icke kommersiella. ("Om jag inte har något att vinna på det, då är det icke-kommersiellt")

Sonet , Mariane, Metromone ansågs väl vara Selouts .m.m
Sångerskan Turid som spelade sin skivor på Skivbolaget Silence gick över till Metromone och blev kallad svikare av "Musikrörelsen".
Citera
2020-01-14, 07:18
Medlem
Rebali179s avatar
Nynningen spelade på Pustervik den 12 December 2019

Här finns det ett klipp från den konserten
https://www.youtube.com/watch?v=ezctSDZ7lxQ&t=11s
Citera
2020-01-19, 20:30
Medlem
Rebali179s avatar
Det skall komma ut ett live -album från de konserter Mikael Ramel har spelat med
Mikael Ramels Band "Till Dej" med Kenny Håkansson - gitarr,
Mats Öberg - keyboard Göran Lagerberg - bas & Benna Sörman- trummor.

Skivan släpps i slutet av Augusti
Det kan nog bli ett köp tror jag
http://www.mikaelramel.com/indexframeset.htm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in