2019-12-28, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Det enda positiva om PTn jag kan komma på var att själva designen tyckte jag faktiskt var riktigt snygg. Klart en bil som skiljde sig i mängden Alla andra bilar, oavsett vilket land de kom ifrån, såg ju fan exakt likadana ut. Men PTn skiljde sig onekligen från alla andra bilar utseendemässigt.

Kvaliteten och rosten mm behöver jag inte ens kommentera.

Som svar i tråden, och inte enbart till just dig

PTn vara ingen lyckad bil nej, inte ens om man tycker designen var kul.

Chrysler har gjort en hel del bra bilar, men även floppar som alla andra tillverkare.

Att Chrysler eller amerikanska bilar skulle vara kassa för att svarta bygger bilar är trams. För det första så är inte alla amerikanska bilar dåliga, och de som verkligen var dåliga var sällan så dåliga som folk här hemma tror och påstår. Det är mest seglivade rykten.

Det där du själv skrev, om att alla bilar skulle se exakt lika ut är bara ännu en sådan seglivad skröna, som folk påstått i alla tider. Det vanligaste påståendet/åsikten är att moderna/nya bilar är så lika varandra och att det var annat förr för då kunde man se skillnad på olika bilar och bilmärken.
Men detta är ofta bara nåt folk påstår för de lättare känner igen bilar från sin uppväxt, men svårare för bilar före och efter det.
Samma påståenden kom från folk även på 50talet, fast väldigt många idag säger att ”på 50talet” då var det minsann design på bilarna så man kunde se skillnad på dem.
Och samma sägs, alltså om bilar i alla tider, att vissa påstår de hade mer unik design mellan modeller/märken, medan andra tyckte de var lika mycket likartade och svåra att skilja från varandra som folk påstår om dagens bilar.
Så svaret och orsaken på detta är snarare mänskligt psykologiskt än verkligen har bara med bilarnas faktiska design att göra.
Citera
2019-12-28, 13:44
Medlem
zepofans avatar
Tyvärr så försvann mycket av originaldesignen från Plymouth Pronto när conceptbilen blev verklighet som PT Cruiser. Steget från att vara en fabriksbyggd tvådörrars hotrod till en fyrdörrars familjebil, med vissa delar av originaldesignen kvar, var väl inget genidrag precis.

För den som missat originaldesignen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ii6bl4_-pwI
Citera
2019-12-28, 14:21
Medlem
Chrysler har väl försvunnit från Sverige och Europa helt, eller?
Citera
2019-12-28, 15:41
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Chrysler har väl försvunnit från Sverige och Europa helt, eller?

De har bara en bilmodell, vad jag kan se, 300C. De andra är tillverkade av andra men säljs med Chryslers logga.
Citera
2019-12-28, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
De har bara en bilmodell, vad jag kan se, 300C. De andra är tillverkade av andra men säljs med Chryslers logga.
Heter inte 300c numer Lancia Thema?
Citera
2019-12-29, 01:31
Medlem
Oddballs avatar
Designen/utseendet på PT Cruiser var verkligen en vattendelare, endera så tyckte man den var skitläcker eller så nästan kräktes man på den. Sen att den var gravt undermotoriserad blev sista spiken i kistan.

Min personliga uppfattning är att det var främst kvinnor/tjejer som gillade dess utseende/design?
Citera
2019-12-29, 10:25
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Vackert exemplar.. https://i.redd.it/xzfjsczxzbo21.jpg
Snyggt byggt, fräsig kärra, som Mulle Meck skulle sagt.
Citera
2019-12-29, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Snyggt byggt, fräsig kärra, som Mulle Meck skulle sagt.

Jo..Tog nog ett tag att "bygga" ..=)
Citera
2019-12-29, 10:41
Medlem
pantywankers avatar
Omöjligt att besikta i något land med lite seriösa lagar gällande säkerhet.
Det lär bli köttfärs av den cyklist eller gående som blir påkörd och slunga upp på motorhuven
Citera
2019-12-30, 17:52
Medlem
Ovanliga i trafiken idag som sagt.

Märklig utformning på karossen med de där utanpåliggande skärmarna och tendensen till "fotsteg" nedtill vid dörrarna. Svårt att finna några praktiska fördelar med den utvändiga designen. Konstruktörerna lyckades åstadkomma ett större förhållande mellan hjulspårvidd och invändig bredd, till ingen nytta. Inga fördelar i vindtunneln heller troligtvis.

VW New Beetle lanserades nåt enstaka år innan Chrysler PT Cruiser. Gissningsvis inspirerades Chryslers formgivare av volkswagens s.k. retrobil. VW New Beetle gjorde inga anspråk på att vara en rymlig familjebil så i det fallet gjorde retrotricken i karossdesignen inte stor skada, och New Beetle ser i.a.f. lite sportig ut om man hänger dit en stor bakspoiler på den.

Personbilsmarknaden är en sköldpaddsstrand, endast ett fåtal fabrikanter/modeller överlever. Dom var väl desperata hos Chrysler helt enkelt, dom försökte göra en bil som ser lite annorlunda ut men det blev inte så bra.
Citera
2019-12-30, 18:04
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Designen/utseendet på PT Cruiser var verkligen en vattendelare, endera så tyckte man den var skitläcker eller så nästan kräktes man på den. Sen att den var gravt undermotoriserad blev sista spiken i kistan.

Min personliga uppfattning är att det var främst kvinnor/tjejer som gillade dess utseende/design?
Ja, det är min uppfattning också. Frugan tycker den var snygg, och hon tycker även VW Beetle är snygg, men båda är riktiga styggelser att köra.
Citera
2019-12-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Ovanliga i trafiken idag som sagt.

Märklig utformning på karossen med de där utanpåliggande skärmarna och tendensen till "fotsteg" nedtill vid dörrarna. Svårt att finna några praktiska fördelar med den utvändiga designen. Konstruktörerna lyckades åstadkomma ett större förhållande mellan hjulspårvidd och invändig bredd, till ingen nytta. Inga fördelar i vindtunneln heller troligtvis.

VW New Beetle lanserades nåt enstaka år innan Chrysler PT Cruiser. Gissningsvis inspirerades Chryslers formgivare av volkswagens s.k. retrobil. VW New Beetle gjorde inga anspråk på att vara en rymlig familjebil så i det fallet gjorde retrotricken i karossdesignen inte stor skada, och New Beetle ser i.a.f. lite sportig ut om man hänger dit en stor bakspoiler på den.

Personbilsmarknaden är en sköldpaddsstrand, endast ett fåtal fabrikanter/modeller överlever. Dom var väl desperata hos Chrysler helt enkelt, dom försökte göra en bil som ser lite annorlunda ut men det blev inte så bra.
Mini Cooper relanserades i samma veva, det var en trend då.

PT cruisern kom nog till tack vare Plymouth/Chrysler Prowler, den var dock inte lika storsäljare som PT. Prowlern är ännu mer udda men ändå coolare än PT'n, bakhjulsdriven, men jag skulle inte vilja bli sedd åkandes i en sån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in