2019-12-29, 15:28
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Dagens Medicin: ”Kunskapsprovet är ett fiasko”

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2019/12/10/kunskapsprovet-ar-ett-fiasko/

Expressen: Slarva inte - läkare måste kunna tala svenska
https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/slarva-inte-lakare-maste-kunna-tala-svenska/

73% respektive 76% utomeuropeiska läkare och sjuksköterskor blir underkända på medicinska kunskapsproven och nu framförs röster att underlätta processen pga integrationspolitiska mål!?
Vad kan sägas om dessa siffror och förslagen som framförs för att nå de integrationspolitiska målen?

Det som borde sägas är naturligtvis att de integrationspolitiska målen sätts före patientsäkerheten.
Citera
2019-12-29, 16:25
Medlem
Stones avatar
Så om Lööf inser att det är så mycket problem med de som står närmast att förstärka vården hur långt bort står inte de ytterliggare 80 000 människorna hon vill sätta i arbete?
Citera
2019-12-29, 20:45
Medlem
Milovinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Det som borde sägas är naturligtvis att de integrationspolitiska målen sätts före patientsäkerheten.

Det är inte bara patientsäkerheten som man tummar på för att uppnå de integrationspolitiska målen. Enligt en källa så gäller det även trafiksäkerheten.
Citera
2019-12-29, 23:51
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det är nys att få som kommer hit sent kan lära sig prata bra svenska. Känner flera ryssar t ex som kommit hit i 25-30 års åldern. Alla pratar bra svenska efter några år här. Vissa närmast perfekt med väldigt lite brytning. Ofta kvalificerade jobb. Gemensamt är att de själva i de flesta fallen, inte vill umgås med landsmän i Sverige. Framförallt inte efter en 5-6 år när de aktivt arbetat för att komma in i samhället. De kanske är med i nån rysk förening och firar nyår tillsammans i den stad de flyttat i, första tiden här. Men det upphör när barnen blivit större. Då letar de inte aktivt efter nån gemensam rysk gemenskap i Sverige.

Det går inte att jämföra mellan olika invandrargrupper, alla reagerar olika i ny miljö. Vissa grupper har lättare för språket, kommer hit med driv och en klar målsättning. Andra kommer som traumatiserade i väldigt stora familjekonstellationer där man inte har nytta av assimilation och då orkar man inte kämpa lika hårt.
Citera
2019-12-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Det går inte att jämföra mellan olika invandrargrupper, alla reagerar olika i ny miljö. Vissa grupper har lättare för språket, kommer hit med driv och en klar målsättning. Andra kommer som traumatiserade i väldigt stora familjekonstellationer där man inte har nytta av assimilation och då orkar man inte kämpa lika hårt.
Varför skulle de kämpa. Lejonparten har ju kommit hit för att leva gott utan motprestation. Och socialsekreterarstaten gullar med dem.
Citera
2019-12-30, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Låter helt oacceptabelt! Kontakta patientnämnden i din region, här finns adresser:

https://www.ivo.se/for-privatpersoner/om-patientnamnden/hitta-din-patientnamnd/

Den första fällningen kan bli avgörande.
Tack, men det är även alldeles för sent. Detta är mer än 10 år sedan. Men skulle inte anmäla ändå. Läkarkollegan skyddade honom. Överläkaren och hans kollega skulle enbart påstått att jag inbillat mig att detta hänt. Vilket ju läkarkollegan sa till mig när jag påpekade att överläkaren tolkat allt totalt tvärtom. Det fanns ju inte ens bevis i journalanteckningar.
Citera
2019-12-30, 04:57
Medlem
Sverige har brist på läkare och sjuksystrar. Då kan man ju minska kraven på språklig nivå för läkare och sjuksystrar som har liten patientkontakt. De borde till ex få prata på engelska. Så länge de medicinska kunskaperna är upp till date. I så fall kan vi enklare anställa filippinska sjuksköterskor. De har gott rykte. Resten av världen anställer dem, då kan Sverige göra det också.

Vi lär behöva fler läkare och sjuksystrar i framtiden. Vårt utbildningssystem och befolkningsunderlag klarar inte av det. Så vi nog räkna med läkare med sämre språkkunskaper i framtiden.

Det finns brist på speciellt sjuksystrar i stora delar av västvärlden och den kommer inte bli mindre.
Citera
2019-12-30, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Dagens Medicin: ”Kunskapsprovet är ett fiasko”

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2019/12/10/kunskapsprovet-ar-ett-fiasko/

Expressen: Slarva inte - läkare måste kunna tala svenska
https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/slarva-inte-lakare-maste-kunna-tala-svenska/

73% respektive 76% utomeuropeiska läkare och sjuksköterskor blir underkända på medicinska kunskapsproven och nu framförs röster att underlätta processen pga integrationspolitiska mål!?
Vad kan sägas om dessa siffror och förslagen som framförs för att nå de integrationspolitiska målen?

Jag tycker det finns en viss poäng i att proven för de medicinska kunskaperna görs på ett språk som personen i fråga behärskar.

Detta att många fallerar i provet visar att provet har existensberättigande. Att man behöver mer prov för att få en uppfattning om vilken kunskapsnivå personen befinner sig på. Jag menar att om syftet är att personen skall vara kvar i sverige så finns det ett antal grundläggande krav man kan ställa på dem, de behöver högst troligt lära sig ett och annat, men man bör ju reda ut först vad som behöver läras ut.

Angående att ge proven på annat språk så kommer det i så fall mäta om det är medicinska kunskaperna som fallerar eller om det bara är ett språkproblem. Är det bara språket som fallerar så skall man märka det när man testar språkkunskaperna och då sätter man in resurserna där och är det medicinska kunskaperna som fallerar så får man kanske sätta in resurserna där. Det sistnämnda vore dock pinsamt ifall man har gjort gällande att språkkunskaperna som är problemet för att klara provet.
Citera
2019-12-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Den som likt jag pratat med den godkända läkaren Danuta från Polen, som är så usel på svenska att hon inte kan skriva en remiss och feltolkade min gamla mammas svenska så att hon skrev helt galna saker i en rapport, skänker en tacksamhetens tanke till det svåra svensk-provet. Snarare borde det skärpas.

Ehm, som sagt, man kan mycket väl testa de rent medicinska kunskaperna på språk som vederbörande behärskar, till viss mån. Man bör testa språkkunskaperna särskilt. Annars riskerar man dra felaktiga slutsatser av provresultatet. Danuta hade säkerligen helt adekvata kunskaper på det medicinska och skicka henne på kompletterande läkarstudier hade varit bortkastade pengar när en ordentlig svenskakurs hade varit bättre investerade pengar.

Dessvärre är det kanske så att vården/politiker inte vågar ställa goda kunskaper i svenska som krav för arbetet vilket i sin tur gör att det offentliga inte kan avvisa en sökande som saknar detta.
Citera
2019-12-30, 10:22
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Sverige har brist på läkare och sjuksystrar. Då kan man ju minska kraven på språklig nivå för läkare och sjuksystrar som har liten patientkontakt. De borde till ex få prata på engelska. Så länge de medicinska kunskaperna är upp till date. I så fall kan vi enklare anställa filippinska sjuksköterskor. De har gott rykte. Resten av världen anställer dem, då kan Sverige göra det också.

Vi lär behöva fler läkare och sjuksystrar i framtiden. Vårt utbildningssystem och befolkningsunderlag klarar inte av det. Så vi nog räkna med läkare med sämre språkkunskaper i framtiden.

Det finns brist på speciellt sjuksystrar i stora delar av västvärlden och den kommer inte bli mindre.

Oberoende av tjänst är språkförståelse viktigt. Du måste kunna koda av nyanser i språket även om du enbart pratar med andra anställda.
Citera
2019-12-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Om det nu är så att den medicinska kunskapen är helt som den skall så har jag inget alls emot att få vård på engelska. Om jag kan få en amerikansk/indisk/japansk läkare idag eller en svensk läkare om en månad så är valet lätt. Det är ju inte svårt att ha två köer. En kö för personer som endast talar svenska och en annan kö för vanliga människor. Ni som inte pratar engelska måste antingen vara senildementa pensionärer eller födda bakom ladugården.

Om det nu är så att Muhammed fick sin läkarexamen i cornflakespaketet så är valet ett helt annat. Just svenskan är däremot det minst viktiga om du frågar mig.

Men nu kanske Muhammed bara behärskar arabiska. Tycker du det är lika OK då att få honom som läkare. Visst du får säkerligen aldeles utmärkt vård om du pratar arabiska, men annars blir det ett lotteri ifall ni lyckas förstå varandra. Eller du kanske behärskar arabiska själv och kan kommunicera med honom?
Citera
2019-12-30, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Oberoende av tjänst är språkförståelse viktigt. Du måste kunna koda av nyanser i språket även om du enbart pratar med andra anställda.

Jag vet inte. jag blivit behandlad utomlands i flera länder utan att kunna språket. Och de har inte pratat något av de språk jag har pratat. Och det har fungerat bra. Jag har även jobbat i internationell miljö där engelska var huvudspråket. Kvalitén på språkkunskaperna var sådär hos vissa men det fungerade ändå. Det viktiga är att inte sänka kraven på medicinska kunskaper.

Jag tror vi vänja oss med språkförsämringar. Då bristen på läkare och sjuksystrar kommer bli högre. Hellre en läkare med halvtaskig svenska än ingen alls. Möjligen kan tekniska hjälpmedel avhjälpa en del av bristerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in