2019-12-29, 20:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Jesus såg ut som han porträtterades av Leonardo Da Vinci och Michelangelo. Dvs mellanbrunt hår, rakt näsben, ljusbruna ögon, vit hudfärg och markerade ariska/europeiska käkben.

Renässansmålarna avbildade Jesus i enlighet med den tidens skönhetsideal. Inget konstigt med det. Självfallet visste de inte hur han egentligen såg ut.

Om Jesus avvikit väsentligt i sitt utseende från dåtidens judar, t.ex, genom annorlunda hår- eller ögonfärg hade det garanterat stått något om detta i evangelierna. Men det gör det inte.
Citera
2019-12-29, 20:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jesus var judiskt troende och influerad av esséerna. Både Maria (Miriam) och hans styvpappa Josef var födda judar. Hans biologiska pappa var enligt kristna källor Den Helige Ande och enligt judiska källor en man med namnet Panthera, kanske den romerska medborgaren Tiberius Julius Abdes Panthera vars grav hittades 1859 i Bingerbrück i Tyskland. Han kom enligt gravinskriften från Sidon i södra Libanon och var under 40 år i romerska armén i en kohort som var stationerad i Judéen innan den förflyttades till Bingen.

För detaljer och källhänvisningar se mitt tidigare inlägg:

(FB) Var Jesus verkligen från Nasaret?

Teorin om "Panthera" finns dock inte belagd i samtida källor. Den dyker upp först i den grekiske filosofen Celsus anti-kristna skrift Logos Alēthēs i slutet av det andra århundradet e.Kr.
Citera
2019-12-29, 20:56
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel222
Var inte jesus syriansk/assyrisk? Eller har jag fel?
Nej. Ingen assyrier på den tiden hette ett så stereotypiskt judiskt förnamn som Yĕhôshúa, levde i Palestina och kunde citera bibeln utantill osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Snigel222
Edit: Är rätt dålig på religion så jag undrar själv.
Ja det märks.
Citera
2019-12-29, 20:57
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Ja vi börjar med den då, hur är den motbevisad?

Den kristna varianten är enkelt motbevisad, bara öppna Bibeln till Jesaja 7, läs den i sitt sammanhang, så framgår det med all önskvärd tydlighet att profetian gavs och uppfylldes under kung Ahas regim och det syrisk-efraimitiska kriget, på 700- talet f.Kr. Immanuel-barnet är inte ens själva tecknet, utan att Damaskus-Aram och Efraim (Israel) kommer överges och skövlas av Assyrien.

Denna profetia har alltså kristendomen lyckas pervertera till att handla om en inkarnerad, Gud-människo messias. Men som sagt, den finns oändligt många lögner att välja på i kristendomen.
Citera
2019-12-29, 20:57
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebra
Arameiska är ett semitiskt språk. Med ursprung i Afrika. Typ som Somaliska.

Okej, så Jesus är Jude för att han pratade Arameiska?

Om en Somalie flyttar till Sverige, lär sig vår kultur och vårat språk.. är han då Svensk?
Citera
2019-12-29, 21:00
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför tror du att de är äkta?

Jag lägger inte så mycket vikt vid om Pilatus brev är en förfalskning eller ej, det är inte det viktiga. Det viktiga är att Jesus, Guds ende son, var en vit Arier och jag och alla andra fullblods vita är av samma blod.
Citera
2019-12-29, 21:01
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Den kristna varianten är enkelt motbevisad, bara öppna Bibeln till Jesaja 7, läs den i sitt sammanhang, så framgår det med all önskvärd tydlighet att profetian gavs och uppfylldes under kung Ahas regim och det syrisk-efraimitiska kriget, på 700- talet f.Kr. Immanuel-barnet är inte ens själva tecknet, utan att Damaskus-Aram och Efraim (Israel) kommer överges och skövlas av Assyrien.

Denna profetia har alltså kristendomen lyckas pervertera till att handla om en inkarnerad, Gud-människo messias. Men som sagt, den finns oändligt många lögner att välja på i kristendomen.
Okej vad bra något konkret, får se om jag orkar kolla upp ditt judiska snack, är övertygad om Kristus som genomgående om och om är förutspådd i gamla testamentet.
Orkade knappt fortsätta försöka få ur något konkret ur dig, det tog nog med energi.
Citera
2019-12-29, 21:05
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Okej vad bra något konkret, får se om jag orkar kolla upp ditt judiska snack, är övertygad om Kristus.
Orkade knappt fortsätta försöka få ur något konkret ur dig, det tog nog med energi.

Du låter ju verkligen övertygad. Och nu har du säkert inte energi nog att komma med ett konkret motargument heller.
Citera
2019-12-29, 21:07
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Det finns inga historiska källor om personen Jesus från hans samtid. Han var förmodligen inte en så viktig person för varken Judar eller romare. Vi kan därför inte uttala oss om Jesus utseende. Att en man i Mellanöstern född år 1 skulle varit blond och blåögd verkar vara en efterhandskonstruktion. Jesus avrättades troligen av romarna då han betraktades som upprorsmakare. Just korsfästning var reserverat för den kategorin brottslingar i romersk lagstiftning. Vad samtida judar ansåg om honom är okänt. Dock fick han ju en del följare under sin livstid. De var judar ,så visst gehör hade han väl?

Den enda efterhandskonstruktionen i detta fallet är att Judarna (Edomiter) skulle vara Guds Utvalda. Och för att de är Guds Utvalda så har de alla befogenheter att korrumpera och förstöra våra nationer.

Jesus avrättades för Judarna (halvblods avgudadyrkare) fick Romarna att avrätta Jesus, detta står i Bibeln. Vad som dock inte står i Bibeln men enligt Judarnas heliga skrift Talmud är bl a att Heliga Maria var en hora och att Jesus kokas i helvetet i mänsklig avföring.

Det är dessa Guds Utvalda som idag bor i Israel och med våld kör ut Palestinier (vilket f.ö inte heller är samma Palestinier som i Bibeln men det hör hemma i en annan tråd.)
Citera
2019-12-29, 21:09
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Du låter ju verkligen övertygad. Och nu har du säkert inte energi nog att komma med ett konkret motargument heller.
Jo jag är främst övertygad genom vissa upplevelser jag haft som stämmer överens med den kristna tron. Det teologiska och den sammanhängande världsbilden som kristendomen ger är sekundärt och stödjer bara de upplevelserna.
Nej har annat för mig än att läsa på det du tycker jag ska läsa, kan ju fråga dig vad du menar när du citerar mig utan att behöva sätta mig och läsa.
Citera
2019-12-29, 21:15
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Arameiska är ett semitiskt språk. Med ursprung i Afrika. Typ som Somaliska.
Nej det är skitsnack; de afro-asiatiska språken har deras ursprung/urheimat i norra mellanöstern eller kanske runt Egypten, och proto-semitiskan talades i norra Levanten (alltså runt norra Syrien).

Arameiska blev lingua franca i hela norra mellanöstern efter sista assyriska imperiet, vilket underlättades av att dessförinnan så talade hela regionen ändå olika semitiska språk som akkadiska, feniciska, arameiska, ugaritiska osv, och att det arameiska alfabetet fick stor spridning pga att assyrierna började använda det. Så det var inte konstigare än att skandinaver, tyskar och holländare talar flytande engelska idag bättre än andra icke-germanska folkslag.

Arameiskan är visserligen nära lingvistiskt besläktat med hebreiskan, men alla icke-arameiska semiter talade arameiska på den tiden, så bara för att Jesus talade arameiska så betyder det inte att han inte var jude. Det arameiska språket hade inte längre någon exklusiv etnisk status på Jesus' tid.

Här är en bra karta av spridningen av det arameiska språket på Jesus' tid:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Syriac_Christianity.svg

^^ Som du kan se så sammanfaller distributionen av arameiska talare på Jesus' tid, ganska bra med assyriska rikets gränser:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Map_of_Assyria.png

Det vore ju befängt att påstå att precis alla som talade arameiska var araméer.
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-12-29 kl. 21:31.
Citera
2019-12-29, 21:15
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Jo jag är främst övertygad genom vissa upplevelser jag haft som stämmer överens med den kristna tron. Det teologiska och den sammanhängande världsbilden som kristendomen ger är sekundärt och stödjer bara de upplevelserna.
Nej har annat för mig än att läsa på det du tycker jag ska läsa, kan ju fråga dig vad du menar när du citerar mig utan att behöva sätta mig och läsa.

Vilket jag redan visste när jag slösade min tid på att ge dig ett konkret exempel. Vilka upplevelser har du haft som bekräftar den kristna världsbilden? Har du träffat Jesus eller hittat jungfru Maria i en rostmacka eller nått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in