2019-12-28, 21:09
Medlem
Hur resonerar ni isf? Vad har magi med det occulta att göra? Hur går det till när ni göra era ”spells”.

Vad kan man göra med denna magi?
Citera
2019-12-28, 21:11
Bannlyst
Finns vit och svaRT MAgi

mans ka hålla sig borta från svart magi typ voodo och sånt
Citera
2019-12-28, 21:11
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Hur resonerar ni isf? Vad har magi med det occulta att göra? Hur går det till när ni göra era ”spells”.

Vad innebär "magi" i din frågeställning?
Citera
2019-12-28, 22:10
Medlem
kalkryggars avatar
Här finns ju allsköns patrask till allt. Till och med såna som tror på magi. Men nej det finns inte. Den enda magi som finns är dom som kallar sig för magiker och uppträder med det som en konstform. Allt från Penn & Teller till Henrik Fexeus.
Citera
2019-12-28, 22:12
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Här finns ju allsköns patrask till allt. Till och med såna som tror på magi. Men nej det finns inte. Den enda magi som finns är dom som kallar sig för magiker och uppträder med det som en konstform. Allt från Penn & Teller till Henrik Fexeus.

Dekallar sig väl allt som oftast för illusionister dock?
Citera
2019-12-28, 22:15
Medlem
elopis avatar
Att tro på magi känns lite 1600-tal - om det inte är magi att förändra sitt psyke och påverka andras, det är det närmsta jag kan komma.
Citera
2019-12-28, 22:34
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Att tro på magi känns lite 1600-tal - om det inte är magi att förändra sitt psyke och påverka andras, det är det närmsta jag kan komma.

Nja jag håller inte med - även om det är ett flummigt område. Naturkunskap, matematik, astronomi, fysik, kemi, filosofi, och många andra ämnen är även det 1600-tal och längre tillbaka så detta argument håller inte.
Citera
2019-12-28, 22:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Dekallar sig väl allt som oftast för illusionister dock?

Jo visst, men inte helt ovanligt att dom också kallar sig för magiker. För var väl det vanligaste att dom kallade sig för Trollkonstnärer.
Citera
2019-12-28, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Nja jag håller inte med - även om det är ett flummigt område. Naturkunskap, matematik, astronomi, fysik, kemi, filosofi, och många andra ämnen är även det 1600-tal och längre tillbaka så detta argument håller inte.
Han menar att 1600-talet var senast folk trodde på magi. Vi slutade bränna häxor i början av 1700-talet, helt enkelt eftersom vi kom fram till att de inte existerar.
Citera
2019-12-29, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio

Jag resonerar inte, jag upplever.

Det har med det faktum att man studerar det fördolda.

Allt beror på syfte, traditioner och praxis.

Vad du vill/behöver göra.
Citera
2019-12-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Han menar att 1600-talet var senast folk trodde på magi. Vi slutade bränna häxor i början av 1700-talet, helt enkelt eftersom vi kom fram till att de inte existerar.

Folk tror på magi i våra dagar. Det var inget som dog ut på 1700-talet.
Citera
2019-12-29, 00:45
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda

Fast han skrev magi, och inte häxkonst, samt att "det kändes lite 1600-talet". Det blir för mig ett osäkert svar. Magi har oftast sett som något magiskt, skillnaden mellan trollkarl, magiker, häxa. Ännu idag finns ju detta begrepp. Man säger ju fortfarande magiker och trollkarl som något mer positivt än en häxa. Häxor är en ragata eller något vi firar runt påsken som vi avskyr. 400 år senare, under år 2000. Är ju helt hämtat från historien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in