2019-12-28, 18:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Vad som borde komma till komprehensibilitet för de logiskt insatta personerna som aktivt förekommer inom denna tråden är följande sagt, att genom ett propulsivt sätt, det dåvarande fallet, då den mordmisstänkte St*fan Davidss*n hämtades in, fanns bevis mot vederbörande med sådan styrka för ett då sådant ingripande.

Tiden har nu förflutit genom en noggrann polis-utredning som inte kunnat visa spår efter en alternativ mördare, vilket i sin tur talar mycket starkt för att St*fan Davidss*n är personen ifråga som under den då sena Måndags-kvällen den 14 Maj år 2018 bringade livet om den då 45-åriga trebarns-modern L*na Wesstr*m bakom ett bullerplank.

1: ) Komprehensibilitet = Begriplighet och förmågan att begripa.
2: ) Logiskt = Tankeriktig-(het)

Mvh/ @JokerMannen

Det där är väl ett något bakvänt resonemang... Var försvann bevisen mot HD isåfall? Hon hämtades väl också in med "styrka"?
Citera
2019-12-28, 18:34
Medlem
Snor-Johans avatar
November 15-2018.
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
SD hus har varit avspärrat en tid i anslutning när kroppen hittades. Kommer inte ihåg huruvida HD hus också varit avspärrat, men det förekommer uppgifter i tråden att man genomfört husrannsakan där.
Utredningen försöker naturligtvis finna klädesplagg, mordvapen eller annat som kan härröra mordet av Lena. Detta tror jag att man hittills misslyckats med då man inte lyckats övertyga rätten till häktning på högre misstankegrad.

NFC har garanterat fått in en hel drös med material att analysera och utredningen har med säkerhet prioriterat sådant material som eventuellt kan hjälpa dom att få till en häktning av den misstänkte. Det som man också sagt är att man fortfarande väntar på besked från NFC och att man fortlöpande skickar in nytt material för analyser.

Utredningen har idag antagligen ingenting som omtvistligt kan bevisa att SD bär skuld till mordet. Det finns dock graverande omständigheter som pekar mot den misstänkte, men ingenting konkret eller övertygande. Man har Mao inte funnit mordvapen, blodbesudlade klädesplagg eller andra spår under husrannsakan man genomfört i bostäderna, man verkar inte heller ha funnit spår/fynd på kroppen som bevisar skuld mot den MT. Man har också beslagtagit datorer, mobiler, bilar och annat för att undersöka ifall det kan finnas något som styrker eller pekar mot SD, men ingenting koncist har kommit från detta.

Sammantaget ger utredningstekniska åtgärderna indikationer mot SD, men att man fortfarande letar efter ett genombrott i utredningen. Man fortsätter att skicka mer material i hopp om genombrott. Man analyserar även om material genom diverse olika frågeställningar för att på det sättet få svar på de hypoteser utredningen jobbar efter.

Lena hade även ett mycket stort kontaktnät vilket 600 förhör skvallrar om. Det tar tid i anspråk att förhöra alla dessa personer, vissa förhörs även flera gånger. Uppgifter ur förhören skall sedermera kontrolleras.
Tolkar att det fortfarande finns en del uppslag inom utredningen som måste kontrolleras och analyseras innan en eventuell häktning kommer att ske.

Tycker det finns anledning att återkomma till den obestridligt kunniga KSP. Det är inte många ord som felar med vad Åkl står och stampar med idag. -Vågar jag påstå. Vilket gör inlägget kusligt aktuellt. Har Åkl inte mer än det som fick den MT häktad så vetefan om inte risken/chansen är överhängande att IB och & får loss SD.

Att tiden lider (ikapp med Åkl) går knappast se på annat sätt än positivt vad MT ankommer. Ett indiciemål med ofullständig eller tunn indiciekedja är inte svårt för försvaret att ifrågasätta om det är bortom allt rimligt tvivel.

Även med tillgång till FUP är det utsiktslöst att ens försöka gissa hur speciellt hovrätten rätten resonerar kring straffsatser. Men för debattens skull gör jag ändå ett fåfängt försök.

Om MT blir dömd för mord i Tr till säg 16 år förvånar det inte mig om hovrätten ser omständigheter och som ger anledning att mildra domen så den MT med rabatter är ute om ca, 7-8 år. Till dom anhörigas förtret som så många ggr förr.

Som exempel på hur det till synes självklara i juridikens värld alls inte är självklart så refererar jag till detta i andra avseenden inte liknande fallet vi dryftar.

Inte går det utesluta att Åkl Hiding blir lika förvånad (om SD blir dömd för dödlig misshandel) som kollega Åkl Windlow blev i detta fall
Vivalla sommaren 2018.

Citat:
Tingsrättens dom överklagades även av tre av de män som dömdes för inblandning i dödsmisshandeln, och även i den delen gör hovrätten samma bedömning som tingsrätten. I det fallet yrkade åklagarna att en av männen som dömdes för synnerligen grov misshandel, skulle dömas för mord.

– Vi blev mycket förvånade över att tingsrätten ansåg att det här agerandet kan vara en synnerligen grov misshandel och inte mord. Och det har nu hovrätten bestämt sig för att fastställa, det tycker vi är märkligt, säger Martina Winslow.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/hovrattens-dom-gallande-dubbelmordet-i-vivalla
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-28 kl. 19:21.
Citera
2019-12-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det där är väl ett något bakvänt resonemang... Var försvann bevisen mot HD isåfall? Hon hämtades väl också in med "styrka"?

Det är en del skillnad på insatsstyrka i en gryningsräd kontra "vanliga" uniformerade poliser. Sistnämnda hämtade HD.
Citera
2019-12-28, 19:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Det är en del skillnad på insatsstyrka i en gryningsräd kontra "vanliga" uniformerade poliser. Sistnämnda hämtade HD.

Jo det är skillnad. Men knappast vad gäller bevisningens styrka till anledningen att man hämtar in någon. Insatsstyrkan brukar väl typiskt användas där den misstänkte antas vara tungt beväpnad eller man vill ha ett överraskningsmoment som inte heller har med beisningens styrka att göra utan snarare misstänktes möjligheter att ställa till med att fly, göra motstånd med risk för skador etc.

Insatsstyrkan för hämtning av SD verkar mer ett skådespel, övningstillfälle än något annat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-28 kl. 19:34.
Citera
2019-12-28, 20:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo det är skillnad. Men knappast vad gäller bevisningens styrka till anledningen att man hämtar in någon. Insatsstyrkan brukar väl typiskt användas där den misstänkte antas vara tungt beväpnad eller man vill ha ett överraskningsmoment som inte heller har med beisningens styrka att göra utan snarare misstänktes möjligheter att ställa till med att fly, göra motstånd med risk för skador etc.

Insatsstyrkan för hämtning av SD verkar mer ett skådespel, övningstillfälle än något annat.

Även Edvin hämtades med insatsstyrka.
Det kan ju te sig överdramatiskt, förmodligen hade det räckt med vanlig hämtning med polis.

"Mannen anhölls i sin frånvaro strax efter klockan 9 på morgonen den 15 september 2017 och klockan 15:48 samma dag kunde insatsstyrkan gripa honom i ett radhusområde i Mullsjö. Han häktades på sannolika skäl misstänkt för mord."

https://nfc.polisen.se/om-nfc/nyhetsarkiv/2019/februari/dubbelmordet-i-mantorp/

Men detta är personer som har begått hemska mord, och i fallet mordet på L*ena vet vi inte vad som föranledde beslutet att hämta in SD med insatsstyrka.

Teknisk bevisning, tror jag att man sa. Stärkt bevisning.
Man vill inte riskera ett dramatisk gripande med gisslantagning av barn t ex.
Risken är säkert minimal, men skulle det hända...

I väntan på FUP, kan man läsa en intressant artikel i NFC om just vilka forensiska framgångar som ledde till Edvins gripande. Det var sannerligen en intressant FUP, och man blir glad av att se vilket fantastiskt jobb NFC gjorde! Det måste vara personer som är väldigt dedikerade till sitt jobb som lyckas med att lösa sådana fall. Det krävs både intelligens, envishet, uthållighet och en stor portion fantasi för att tänka ut vissa lösningar.

Jag hoppas att det finns motsvarande gott utredningsarbete i det här fallet!
Citera
2019-12-28, 20:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Även Hiding har en chef över sej,och skulle det visa sej som du tror att bevisen mot SD är mer eller mindre obefintliga så vill jag tro att Hidings överordnade skulle ha klivit in i utredningen och satt stopp för hennes klavertramp och släppt SD ur häkte,nej det måste finnas någonting som är bindande och som talar för att SD är rätt GM,Inte ens torpederna i dödspatrullen och shottaz klarar åklagarna av att få häktade någon längre tid även om dessa torskar med fingrarna kakburken ( dna på vapen.etc.etc.)
Det verkar ju vara ett ganska ovanligt fall rent juridiskt. Som jag förstod det av NA:s senaste artikel så skall alltså den huvudsakliga bevisningen mot SD utgöras av en ljudinspelning från ett telefonsamtal mellan LW och en annan person, och där det då framgår att SD någon gång i framtiden kommer att döda LW. Det påminner lite om den där filmen "Minority Report" med bl.a. Tom Cruise och Max von Sydow:
Filmens centrala tema är den fria viljan och determinism. Filmen utspelar sig år 2054, John Anderton jobbar för PreCrime-polisen i Washington, D.C. PreCrime är ett experiment där man kan se mord i framtiden och försöka stoppa dem. PreCrime förutser att Anderton ska mörda. Han flyr lagen och försöker ta reda på varför han ska mörda.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Minority_Report
Citera
2019-12-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
November 15-2018.

Tycker det finns anledning att återkomma till den obestridligt kunniga KSP. Det är inte många ord som felar med vad Åkl står och stampar med idag. -Vågar jag påstå. Vilket gör inlägget kusligt aktuellt. Har Åkl inte mer än det som fick den MT häktad så vetefan om inte risken/chansen är överhängande att IB och & får loss SD.

Att tiden lider (ikapp med Åkl) går knappast se på annat sätt än positivt vad MT ankommer. Ett indiciemål med ofullständig eller tunn indiciekedja är inte svårt för försvaret att ifrågasätta om det är bortom allt rimligt tvivel.

Även med tillgång till FUP är det utsiktslöst att ens försöka gissa hur speciellt hovrätten rätten resonerar kring straffsatser. Men för debattens skull gör jag ändå ett fåfängt försök.

Om MT blir dömd för mord i Tr till säg 16 år förvånar det inte mig om hovrätten ser omständigheter och som ger anledning att mildra domen så den MT med rabatter är ute om ca, 7-8 år. Till dom anhörigas förtret som så många ggr förr.

Som exempel på hur det till synes självklara i juridikens värld alls inte är självklart så refererar jag till detta i andra avseenden inte liknande fallet vi dryftar.

Inte går det utesluta att Åkl Hiding blir lika förvånad (om SD blir dömd för dödlig misshandel) som kollega Åkl Windlow blev i detta fall
Vivalla sommaren 2018.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/hovrattens-dom-gallande-dubbelmordet-i-vivalla

Enligt rådande omständigheter gällde den nu fortfarande mordmisstänkte SD, så vet jag med säkerhet att det finns tre mycket kraftfulla samt besvärande omständigheter pekandes mot den mordmisstänkte, och jag vet också därutöver, att ett, av dessa bevisen talar direkt för att SD är den person som bringade livet om den då 45-åriga trebarns-modern L*na Wesstr*m, därför vågar jag påstå å`de kraftigaste, att inom detta homicídium-fallet, så är det KammarÅklagaren Åsa Hiding som har det avgörande trumfkortet på sin hand.

Vad som inte ligger inom din komprehensibilitet är, att kvinnan som bringades om livet var endast vid en ålder av 45 år och hade tre barn, det vill säga, tre unga barn, vilka miste sin moder genom ett brutalt och hänsynslöst mord, sådant sätt, äger inga förmildringar för personen som begick gärningen, däremot sagt skall Gärningspersonen som begått en sådan handling, åtalas och straffas med mycket kännbara påföljder.

I detta homicídium-fallet, kommer KammarÅklagaren Åsa Hiding att yrka på livstids fängelse om KammarÅklagaren kommer till stånd med ett åtal, vilket är mycket troligt att så blir fallet.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-12-28, 20:54
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkar ju vara ett ganska ovanligt fall rent juridiskt. Som jag förstod det av NA:s senaste artikel så skall alltså den huvudsakliga bevisningen mot SD utgöras av en ljudinspelning från ett telefonsamtal mellan LW och en annan person, och där det då framgår att SD någon gång i framtiden kommer att döda LW. Det påminner lite om den där filmen "Minority Report" med bl.a. Tom Cruise och Max von Sydow:
Filmens centrala tema är den fria viljan och determinism. Filmen utspelar sig år 2054, John Anderton jobbar för PreCrime-polisen i Washington, D.C. PreCrime är ett experiment där man kan se mord i framtiden och försöka stoppa dem. PreCrime förutser att Anderton ska mörda. Han flyr lagen och försöker ta reda på varför han ska mörda.

Ja,den filmen är mycket sevärd,kan det vara så att ljudinspelningen mellan LW och den okända beskriver i detalj hur LW kommer att mördas och nu med facit i hand så stämmer ljudinspelningen med det verkliga mordet på LW i detalj,Det här fallet blir bara märkligare för varje dag som går
Citera
2019-12-28, 21:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Att ljudinspelningarna och telefonsamtalen skulle vara den huvudsakliga bevisningen, det varken tror jag eller tycker mig ha läst mig till. Har det verkligen framgått att "att SD någon gång i framtiden kommer att döda LW. "???
Citera
2019-12-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att ljudinspelningarna och telefonsamtalen skulle vara den huvudsakliga bevisningen, det varken tror jag eller tycker mig ha läst mig till. Har det verkligen framgått att "att SD någon gång i framtiden kommer att döda LW. "???

Drajan drar sina egna växlar.
Citera
2019-12-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna

@bradgardsindianen och ifrågavarande, som till 90% inom sina skrivna inlägg med iterationer inriktat sig med förkärlek till den så kallade "bilincidenten" och gällande SD:s absoluta rättighet till att ha "knoggnuggat" L*ena Wesstr*m på henne:s huvud tappar kontrollen över andra omständigheter som berör och tidigare har berört detta mordfallet:s händelser.

Vad du @Ulanna tidigare framfört inom ditt skrivna inlägg, visar klart och tydligt att du å ena sidan följer detta mordfallet samt å andra sidan, att du har ett gott intresse för mordfallet som sådant var och nu är, det vill säga, att det är fullständigt korrekt, att insats-styrkan brukades vid det då aktuella tillfället, endast för att hämta in den mordmisstänkte St*fan Davidss*n ... HD i sin dåvarande tur, hämtades in utan hjälp av någon insats-styrka.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2019-12-28 kl. 21:28.
Citera
2019-12-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Även Edvin hämtades med insatsstyrka.
Det kan ju te sig överdramatiskt, förmodligen hade det räckt med vanlig hämtning med polis.

"Mannen anhölls i sin frånvaro strax efter klockan 9 på morgonen den 15 september 2017 och klockan 15:48 samma dag kunde insatsstyrkan gripa honom i ett radhusområde i Mullsjö. Han häktades på sannolika skäl misstänkt för mord."

https://nfc.polisen.se/om-nfc/nyhetsarkiv/2019/februari/dubbelmordet-i-mantorp/

Men detta är personer som har begått hemska mord, och i fallet mordet på L*ena vet vi inte vad som föranledde beslutet att hämta in SD med insatsstyrka.

Teknisk bevisning, tror jag att man sa. Stärkt bevisning.
Man vill inte riskera ett dramatisk gripande med gisslantagning av barn t ex.
Risken är säkert minimal, men skulle det hända...

I väntan på FUP, kan man läsa en intressant artikel i NFC om just vilka forensiska framgångar som ledde till Edvins gripande. Det var sannerligen en intressant FUP, och man blir glad av att se vilket fantastiskt jobb NFC gjorde! Det måste vara personer som är väldigt dedikerade till sitt jobb som lyckas med att lösa sådana fall. Det krävs både intelligens, envishet, uthållighet och en stor portion fantasi för att tänka ut vissa lösningar.

Jag hoppas att det finns motsvarande gott utredningsarbete i det här fallet!

Tack för tipset om en superintressant tidskrift. (Hade nästan glömt bort den...) I Mantorp/Gyllensvan-fallet gjorde man verkligen allt, tillsatte alla resurser - och fann mördaren = en på internetvåld förläst 2-barnspappasom levde i en slags pseudovärld gällande det han ansåg sig ha nån slags rätt att göra, bara för att han kände för det. Helt jävla otroligt!

Ja, vi får verkligen hoppas att NFC hittar rätt gärningsperson även gällande fallet med den mördade Lena Wesström också. Allt annat vore en katastrof, så jag hoppas att de där första dagarnas uberklantighet hos första patrullen och den spaningsledningen inte medför att mördaren inte går att fälla pga det, men jag är trots allt hoppfull.

Samtidigt är jag lite orolig för att OM det är ett planerat mord (vilket jag egentligen inte tror) och att GP i så fall har lagt ut en massa villospår som polisen måste ta sig över. Men jag tror de gör det.
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-28 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in