2019-12-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantaRhei
Hur svårt skulle provet vara för en läkare som utbildats i Sverige att klara? Är det förhållandevis basala kunskaper eller mycket i detalj? Kan själv ingenting av det därav frågan.

Skulle jag göra om mina ingenjörstentor från de första åren idag skulle jag kugga sönder utan en viss tid av övning. Hade det inte funnits en "frågebank" där hade det varit ännu svårare.

Instämmer, behöver mer information innan jag kan bedöma hur pass mycket haveri det är egentligen. Jag hade i princip endast 5or på högskolan, hade t.o.m. högre snitt än 5 då vissa kurser kunde ge 6. (5 = A). Detta vara många år sedan. Skulle jag sättas framför godtycklig tenta idag skulle jag garanterat klara i princip ingen.
Citera
2019-12-28, 17:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salafist
Grundproblemet är alldeles säkert att de examina som personerna har fått i utlandet skulle de aldrig har fått i Sverige eftersom vi här inte låter oss mutas. När de då ska visa vad de kan i Sverige går det naturligtvis överstyr. Att myndigheter och politiker inte kan förstå hur vanligt det är med korruption i andra länder är en gåta.
Som andra redan skrivit i tråden. Det var fullt möjligt att så sent som 2018 köpa sjuksköterske-examen utan ett enda prov i EU-länderna Polen och Rumänien, bara man visste vem man skulle muta. Det jobbar ett 20-tal sådana i Sverige nu. Kanske finns Uppdrag Granskning-programmet som avslöjade allt kvar på svtplay.
Citera
2019-12-28, 17:10
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantaRhei
Hur svårt skulle provet vara för en läkare som utbildats i Sverige att klara? Är det förhållandevis basala kunskaper eller mycket i detalj? Kan själv ingenting av det därav frågan.

Skulle jag göra om mina ingenjörstentor från de första åren idag skulle jag kugga sönder utan en viss tid av övning. Hade det inte funnits en "frågebank" där hade det varit ännu svårare.

Det är väldigt basala kunskaper. Alla som har klarat AT-tentan bör klara detta utan problem. Hade bara kunnat drömma om att få så enkla frågor på tentorna på läkarprogrammet, dessutom flervalsfrågor med enbart ett rätt alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som andra redan skrivit i tråden. Det var fullt möjligt att så sent som 2018 köpa sjuksköterske-examen utan ett enda prov i EU-länderna Polen och Rumänien, bara man visste vem man skulle muta. Det jobbar ett 20-tal sådana i Sverige nu. Kanske finns Uppdrag Granskning-programmet som avslöjade allt kvar på svtplay.

Tjugotal? Troligtvis betydligt fler. Man kunde göra samma sak med läkarexamen.
Senast redigerad av Fojos 2019-12-28 kl. 17:18.
Citera
2019-12-28, 17:18
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Nej. Eventuellt att man kan ta några poäng om man har någon form av medicinsk utbildning/bakgrund men att tro att man skulle klara av det bara för man är "normalbegåvad" är mycket fel
146% stämmer.
Om man fäster lite uppmärksamhet till några frågor från provet, blir det klart.
Citera
2019-12-28, 18:05
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxQuiet
146% stämmer.
Om man fäster lite uppmärksamhet till några frågor från provet, blir det klart.

Nej, du blir inte godkänd om du lyckats gissa till dig 10p av 140p.
Citera
2019-12-28, 18:24
Medlem
Salafists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja, det gör det: https://www.svtplay.se/video/20026734/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-19-sjukskoterskebluffen?start=auto&tab=2018

Socialstyrelsen polisanmälde, sedan har jag inte hört något: https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/efter-uppdrag-gransknings-avslojande-socialstyrelsen-polisanmaler-falska-sjukskoterskor
Citera
2019-12-28, 19:00
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salafist
Ja, det gör det: https://www.svtplay.se/video/20026734/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-19-sjukskoterskebluffen?start=auto&tab=2018

Socialstyrelsen polisanmälde, sedan har jag inte hört något: https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/efter-uppdrag-gransknings-avslojande-socialstyrelsen-polisanmaler-falska-sjukskoterskor

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/kartlaggning-27-personer-har-bluffat-sig-in-i-varden-de-senaste-fem-aren

Otroligt att man inte har bättre koll.
Citera
2019-12-28, 19:21
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
Nej, du blir inte godkänd om du lyckats gissa till dig 10p av 140p.
Det sista tillfället som ägde rum den 3. december blev jag vanärligt underkänd på den teoretiska delen med 93 av 181. Godkänd gränsen var oerhört låg - 103.
Och jag kan påstå att mina magra kunskaper i svenska spelade ingen roll. Det var helt klart språkmässigt. Man råkade i krångmål med slippriga frågor som fanns i övermatt. Några av dessa hade fler än ett rätt svar som frågekonstruktörerna kommer aldrig erkänna.
Ps. Det finns föga chanser att gissa till rätta svaret, svarsalternativ ligger ganska nära varannat.
Citera
2019-12-28, 19:43
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxQuiet
Det sista tillfället som ägde rum den 3. december blev jag vanärligt underkänd på den teoretiska delen med 93 av 181. Godkänd gränsen var oerhört låg - 103.
Och jag kan påstå att mina magra kunskaper i svenska spelade ingen roll. Det var helt klart språkmässigt. Man råkade i krångmål med slippriga frågor som fanns i övermatt. Några av dessa hade fler än ett rätt svar som frågekonstruktörerna kommer aldrig erkänna.
Ps. Det finns föga chanser att gissa till rätta svaret, svarsalternativ ligger ganska nära varannat.

MCQfrågor är givetvis gjorde så att det inte ska bli "för lätt". Likt högskoleprovet så är det oftast 2-3 svar som är snarlika och man måste besitta kunskapen för att urskilja dem.

Hur gick de på de andra delarna?
Citera
2019-12-28, 19:50
Medlem
Salafists avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/kartlaggning-27-personer-har-bluffat-sig-in-i-varden-de-senaste-fem-aren

Otroligt att man inte har bättre koll.
Patientsäkerhet = ”rasism”, får man väl anta ligger bakom. Alla är så otroligt rädda nuförtiden att få den stämpeln. När det helt enkelt bara borde handla om att man månar om patienternas hälsa och säkerhet. Det är en förbannad självklarhet att man ska ställa höga krav på vårdpersonals kompetens. Men som vi ser går det snarare åt andra hållet.
Citera
2019-12-28, 20:21
Medlem
MaxQuiets avatar
Citat:
MCQfrågor är givetvis gjorde så att det inte ska bli "för lätt". Likt högskoleprovet så är det oftast 2-3 svar som är snarlika och man måste besitta kunskapen för att urskilja dem.

Hur gick de på de andra delarna?
Jag ber om ursäkt att jag citerade dig och ville stödja men misslyckades att uttrycka mig på rätt sätt.
Jag menade att uppmärksamt testgranskning kan avslöja att frågorna ofta är dummare än deltagare. Detta gäller inte prekliniska delen, den måste man bara råplugga. Vissa frågor kan vara olösliga på grund av konstig formulering. T ex fråga om ett nyfött barn med mikropenis och bilateralt retentio testis (stod på förutsättningen). Jag gav ett fel svar men försökte överklaga. Frågekonstruktörens återkoppling var att det är jag som är dåre här: "Det klurigt är att barnet är ingen pojke utan en flicka med viriliserade könsorgan". Hur kan en flicka ha testis borde man ifrågasätta. Men denna fråga får aldrig svar.

Den andra delen kunde vara bättre om man visste noga om hur svensk vård fungerar. T ex det fanns en fråga om en fyraårig kongolesisk pojke som har tydlig bild av bröstklen utan symptom som kräver urgenta åtgärd. Men hans föraldrar kommer efter mottagningen och pratar inte svenska. Fadern deltog i kriget (är detta så viktigt att veta?) Men! Arbetstid är slut, så jag svarade att de ska lämna vårdcentralen och vänta på sin kö.
Det var inte rätt. Läkaren borde undersöka pojken först.

Den tredje delen gick väldigt bra. Det innehöll vetenskaplig artikel om demensutredning.
Citera
2019-12-28, 21:24
Medlem
YuriGagarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Fullständigt vansinne. När får vi första ”Lex Mohammed” med en patient som dör för att den utländska läkaren inte kunde ställa en korrekt diagnos pga dåliga svenskakunskaper?

Jag var med ett av mina barn på ett möte med en läkare från Mellanöstern. Jag hjälpte honom att Googla ungens symptom på hans dator. Det kändes så där....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in