2019-12-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Det är din uppgift att presentera, jag presenterar bara att namnet Israel tillhör en man och inte en bit mark.

Ok, säger Farao här att han inte vill släppa en man eller en nation?

"Därefter gick Mose och Aron till farao och sade: ”Så säger Herren, Israels Gud: Släpp mitt folk så att de kan fira högtid i öknen till min ära.” Farao svarade: ”Vem är Herren? Skulle jag släppa Israel därför att han befaller det? Jag känner inte Herren, och Israel tänker jag inte släppa.”" (2 Mose 5:1-2 Bibel2000)

Kallar Farao folket för "Israel" eller pratar han om en man?
Citera
2019-12-28, 13:50
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Jaså? Men Jesus själv påstod det, menar du att han ljög? Att han var en förbannad lögnare? Vad bad han till då, och kallade sin Gud och fader?

Ja, han kanske påstod det, men jag har inte skrivit det.
Vad har din förvirring med mig att göra?
Citera
2019-12-28, 13:57
Medlem
Citat:
Som jag säger, det var en MAN som hette Jakob som bytte namn till Israel, att det i efterhand att man namngett mark efter en man är ju tydligen UPPENBART!
Men det var inte tvärtom.

FOI Jakob bytte inte själv hans namn:

"Då sade han (ängeln): ”Ditt namn skall inte längre vara Jakob utan Israel, ty du har kämpat med Gud och människor och segrat.”" (1 Mose 32:28 Bibel2000)
Citera
2019-12-28, 13:59
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Judar försöker kapa Kristendomen (Judeo-Kristendom) och det är dags att riktiga Kristna försvarar Herrens namn.

Hej,

Om jag inte misstolkar nya testamentet är tron tillgänglig för alla - inklusive konvertiter från judendom och islam. Givet att alla tre regionerna faller tillbaks till Abraham finns onekligen likheter.

Så vilka är riktiga kristna enligt dig?
Citera
2019-12-28, 14:03
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Vänta lite nu..
Ska vi filosofera?
Vem bestämmer vad ett semitiskt språk är?
Vet du med all säkerhet vad det är eller har det funnits möjlighet för något folkslag att ändra på betydelsen semit? Kan det vara så att ett visst folkslag har ett pågående religiöst krig mot oss andra och det är något som har varit fortgående i tusentals år?

Varför skulle man behöva prata semitiskt språk då det står klart och tydligt att gud splittrade jordens folk och gav dom olika tungomål?

Det är du som inte är klyftig och det är NI som förvränger sanningen som förtjänar dödsstraff, och om gud kommer ner och straffar mig så är det guds sak, inte en sak för efterblivna lögnare som tror de har makt över andra som ska utföra ett dödsstraff.

Det är jag som ska straffa er, och hotar du mig så stå för det, kom bara din råtta.

Är du efterbliven eller? Har du hört talas om språkfamiljer?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Afroasiatiska_språk

Och Babels torn ägde rum innan Abraham kallades från Ur, innan Jakob, innan Moses uttåg från Egypten. Så varför talar inte germaner semitiska språk? Och varför praktiserar inte du torah?
Senast redigerad av makrillitomatsas 2019-12-28 kl. 14:05.
Citera
2019-12-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Religion är vad man gör det till. Man kan hävda att Jesus var en mastodont och om man skriver ned det på ett papper som ser gammalt ut så kanske någon tror på det. Vissa kommer tro att han bokstavligen var ett gigantiskt mammutdjur och andra kommer tro att det mer var en liknelse för hans storvulna karaktär.

Bibeln är en helig skrift och ett helt bibliotek.

God mångkultulturell jul på dig.
Citera
2019-12-28, 14:08
Medlem
Citat:
Är du läskunnig?

Jag tror det, är du skrivkunnig?

Citat:
Det är ett förbund med Juda och Israel.

Ok, menar du att Jesus var en falsk profet som ljög om att han kom med ett nytt förbund?

Menar du att det här nya förbundet ännu inte har kommit? Förlåt mig för att inte veta om jag pratar med en jude, kristen eller frilansare. Du får försöka undervisa andra istället för att anklaga andra för att inte vara läskunniga.

Citat:
Praktiserar du torah?

Svarade jag inte på frågan? Jag skrev:

"Torah'n tillhör det tidigare förbundet mellan Gud och människa" (FB) Jesus var inte Jude, Kristendomen är inte Judisk.

Så nej, jag följer inte det tidigare förbundet, jag praktiserar inte det tidigare förbundet, jag praktiserar det nya förbundet som Jesus instiftade.

Citat:
Och 99% av kristendomen tror på treenigheten, inklusive Kyrkan som kompilatade och kanoniserade din Bibel. Hur kan kristendomen representera det nya förbundet om 99% följer en falsk lära?

Jag kan inte stå till svars för vad andra gör, varför tror du det?

Citat:
Vilken kristendom?

Det existerar bara en kristendom, bibelns kristendom. Men för att underlätta för dig, jag är ett Jehovas vittne.
Citera
2019-12-28, 14:11
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Är du efterbliven eller? Har du hört talas om språkfamiljer?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Afroasiatiska_språk

Och Babels torn ägde rum innan Abraham kallades från Ur, innan Jakob, innan Moses uttåg från Egypten. Så varför talar inte germaner semitiska språk? Och varför praktiserar inte du torah?

Du är efterbliven ja.
Att någon bestämmer att hebreiska ska vara semitiska, vem säger det?
Det stämmer att Israels stammar talade hebreiska innan.
Jag har dessutom för mig att betydelsen för ordet Semit är så dolt nu för tiden att det knappt går att finna.

Men jag har för mig att semit betyder... wait for iiit. Vit.
Citera
2019-12-28, 14:15
Medlem
Citat:
Avlad alltså? Du tror inte att Jesus själv är Gud också då?

Jesus är gudomlig men inte världens skapare. Han sitter på Guds högra sida 🤙
Citera
2019-12-28, 14:15
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos

Jesus är gud i kött.
Citera
2019-12-28, 14:18
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Amerika kallades efter Amerigo Vespucci.

Om du vet med säkerhet att norra riket efter Salomo inte kallades för Israel, och södra riket inte kallades för Juda, så är jag intresserad av att veta hur du med sådan säkerhet kan veta, bara för att det är baserat på ett namn. Amerika är bevisligen kallad efter ett namn, och det finns många andra exempel.

namnet "Amerika" finns inte bland de 12 stammarna, läs nu lite om stammarna, jag ska inte behöva vara här och torka er allvetares arslen för ni har okunskap.

Hela tråden är bara hjärntvättade latmaskar som inte orkar mer än googla wikipedia för att försöka ta poäng i ett ämne ni inte besitter kunskap i.

Detta gäller inte bara dig, utan resten av skiten här i tråden.
Citera
2019-12-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos

Jag håller med, Jesus själv säger sig också ha en gud:

"Jesus sade: ”Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp till min fader. Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.”" (Joh 20:17 Bibel2000)

Vem kan denna gud vara? Kan det vara JHVH?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in