2019-12-23, 21:31
Medlem
Herregud va många skitsvar i sann flashback anda.

För er som kör på 12ga som primär vapen men som kanske av någon outgrundlig anledning inte vill döda finns det skott med gummislugg/buckshotts.

Finns även ljuddämpare från tex norska A-tec till hagelgevär kaliber 12ga.
Ljuddämpare är förövrigt helt licensfria i norge och säljs över disk på tex xxl.

Att inte föra oväsen,oavsett vapenplattform, känns ju som en hyfsad prioritering om man har för avsikt att städa undan själv och inte spela statligt lotto (tingsrätten)

Om du prompt inte skall använda dig av skjutvapen så är pulver/kolsyresläckare riktigt obehagliga i trånga utrymmen.Fördelen med kolsyre är att du inte behöver sanera lägenheten.
Du kanske kan kombinera den strategin med gasdriven huligantuta och ett par hörselkåpor.

Jag antar att du inte bara kan flytta till annan plats?
Senast redigerad av kruth 2019-12-23 kl. 21:39.
Citera
2019-12-24, 07:20
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Denna har jag 2 stycken av strategiskt utplacerade i bostaden .

https://gogun.de/product/cobra-system-r-series-adder-tactical-repeating-crossbow/
Citera
2019-12-24, 21:52
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Denna har jag 2 stycken av strategiskt utplacerade i bostaden .

https://gogun.de/product/cobra-system-r-series-adder-tactical-repeating-crossbow/

Den ser ju riktigt intressant ut! Vad säger reglerna i Sverige om den? Är den licensibelagd?
Citera
2019-12-25, 18:36
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Den ser ju riktigt intressant ut! Vad säger reglerna i Sverige om den? Är den licensibelagd?

Dom är ajaj enligt Farbror Hafa
Citera
2019-12-25, 19:06
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kruth
Herregud va många skitsvar i sann flashback anda.

För er som kör på 12ga som primär vapen men som kanske av någon outgrundlig anledning inte vill döda finns det skott med gummislugg/buckshotts.

Finns även ljuddämpare från tex norska A-tec till hagelgevär kaliber 12ga.
Ljuddämpare är förövrigt helt licensfria i norge och säljs över disk på tex xxl.

Att inte föra oväsen,oavsett vapenplattform, känns ju som en hyfsad prioritering om man har för avsikt att städa undan själv och inte spela statligt lotto (tingsrätten)

Om du prompt inte skall använda dig av skjutvapen så är pulver/kolsyresläckare riktigt obehagliga i trånga utrymmen.Fördelen med kolsyre är att du inte behöver sanera lägenheten.
Du kanske kan kombinera den strategin med gasdriven huligantuta och ett par hörselkåpor.

Jag antar att du inte bara kan flytta till annan plats?
För mig som bor i tätbebyggt område är det svårt att städa själv oavsett ljudnivå. Så en Mossberg 590 och vapenskåp med kodlås i sovrummet duger för mig, tre hagelpatroner räcker mer än väl inkluderat ett varningsskott (som inte nödvändigtvis behöver vara det första skottet jag avlossar).
Citera
2019-12-26, 16:04
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kruth

Nej, det borde inte vara prioriterat. Prio ett är och förblir att skydda sig själv, sin egendom och sin familj.

Tror väldigt få personer är kapabla att städa undan ett blodigt lik. Dessutom vore det ytterst graverande att bli påkommen med att försöka gömma undan en dödad person. Statligt lotto i tingsrätten är nog vad dom flesta skulle satsa på.
Citera
2019-12-27, 02:50
Medlem
Beanbags för hagel är inte klassat som ett dödligt våld rent lagligt. Alltså kan man 100% hävda att det inte ska räknas som att du försökte döda någon. Skit samma att du laddat med dubbel krutladdning mot vanligt.

Förövrigt har jag svårt att se någon vanlig inbrottstjuv som inte skulle springa vid skottlossning. Däremot har man gjort fel kriminell sur så har dom nog vapen med sig och då är det ju ok att skjuta dom.

Personligen är det hagel eller pistol som gäller. Till mossberg kan du ju köpa extra maggtube som är opluggat helt lagligt så länge du har kvar det pluggade för jakt (går inte o göra på rem 870 det är fastlödd). Även stroblampa på vapnet är bra och effektivt.
Citera
2019-12-30, 18:32
Medlem
KometenKommers avatar
Här ett exempel på en riktig home invasion och där ägaren/hyresgästen är redo och kan försvara sig.

https://www.youtube.com/watch?v=MKJsu7DyCic

Skadedjuren fick väldigt bråttom att ge sig av. Tyvärr utmanade ingen av rånaren rumstemperatur.
Citera
2019-12-30, 23:32
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Dom är ajaj enligt Farbror Hafa
Nä? Armborst, pilbåge m.m. är licensbefriat och ingenting som du kan dömas till vapenbrott för. Eller jo, visst - men du kan dömas för vapenbrott vid bärande av fickkniv eller ett basebollträ också. Att ha två armborstar laddade i hemmet kan inte ses som annat än oansvarigt, men inte olagligt - tills du avfyrar för att skada.

Din länk är för övrigt död, konstigt nog.
Edit: förstår det som att det är en omladdande (brist på ord) armborst? Tror inte det är olagligt i vilket fall.
Senast redigerad av GoUoD 2019-12-30 kl. 23:40.
Citera
2019-12-30, 23:40
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nä? Armborst, pilbåge m.m. är licensbefriat och ingenting som du kan dömas till vapenbrott för. Eller jo, visst - men du kan dömas för vapenbrott vid bärande av fickkniv eller ett basebollträ också. Att ha två armborstar laddade i hemmet kan inte ses som annat än oansvarigt, men inte olagligt - tills du avfyrar för att skada.

Din länk är för övrigt död, konstigt nog.

Armborst är licenspliktigt.
Citera
2019-12-30, 23:50
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Armborst är licenspliktigt.
Aj fan, tänk vad lite jag vet. Men pilarna är lagliga att innehava.

Tur att jag bara samlar på antikvitets armborstar, osäker ifall de är äldre än 1890 dock fast det är inte så noga för staten, så länge de är "kassa". Lite lustig lag det där med licensfria vapen. Du får inneha flera laddade revolvrar, men alltså inte en oladdad armborst.
Senast redigerad av GoUoD 2019-12-30 kl. 23:54.
Citera
2020-01-01, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Aj fan, tänk vad lite jag vet. Men pilarna är lagliga att innehava.

Tur att jag bara samlar på antikvitets armborstar, osäker ifall de är äldre än 1890 dock fast det är inte så noga för staten, så länge de är "kassa". Lite lustig lag det där med licensfria vapen. Du får inneha flera laddade revolvrar, men alltså inte en oladdad armborst.
Svartkrut är inte fritt fram att ha. Det är jäkla krav på hur du får ha det med besiktning och allt. Det är nämligen så att svartkrut är jäkligt farligt det kan antändas lätt av statiskelektricitet och det är inte som rökfritt som exploderar först vid högt tryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in