2019-12-26, 00:43
Medlem
MenVadVetJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coche
Det är bedrövligt, man vill inte peka ett finger, det är ju ett stort lidande även för ex-frun och barnens mamma.

Men svårt att inte någonstans bli ”slagen av tanken” om ex-fruns kärleksliv och att hon ville göra den så offentlig ”det bästa och mest befriande som hänt henne” och inte nog med det, sen så stödjande av pojkvännens utgivna bok eller böcker, ”tankar” och ”författarskap”, precis allt ska höjas till skyarna.

Spontant kan undra hur kände Ari, både som människa och författare..... och att välja att avsluta allt 25/12, visar bara hur jävla nedslagen han var.

Det är exakt så jag tänker, men jag uttrycker mig nog inte lika bra.
Man ser vad som "borde" vara självklart, men det är inget som med bestämdhet säger det just precis nu.
Han hade ju ändå hela norska och (i alla fall) delar av svenska kungahuset bakom sig.
Citera
2019-12-26, 00:43
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Eller så var allt inte bra i oktober. Han försökte kanske bara övertala sig själv och andra att det var så. Som när folk skriver lovord på Facebook om världens finaste sambo för att sedan lämna personen någon vecka senare.
Exakt. Ofta upplever även omgivningen en viss uppåtkurva precis innan en person tar livet av sig. Så vad han säger i en intervju några månader innan självmordet säger egentligen ingenting om hur han mådde julen 2019
Citera
2019-12-26, 00:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadVetJag
Givetvis, men han har inte varit hemlig med det psykiska innan.

Sant. Men kanske han hade bestämda planer på att ta sitt liv. Det brukar göra somliga självmordskandidater lyckliga och nöjda. Han skulle först göra färdigt vissa saker. Sedan dö.

Men det kan helt enkelt vara en depressions vanliga cykel. Ibland mår man bra. Ibland mår man rent ut sagt för jävligt. Och då spelar det ingen roll hur bra och lyckat ens liv är. Man vill inte leva pga att man har en sjukdom i själen som är svår att styra. En hel del alkohol på det där plus en känsla av misslyckande och en tro att alla mår bättre av att jag försvinner. Det kan få allt att tippa över.
Citera
2019-12-26, 00:49
Medlem
-benito-s avatar
Som frånskild själv kan man konstatera att det är tufft när exet går vidare. Att det sedan sker i något sorts new age uppvaknade och den nya mannen är en galen neger-shaman gör ju inte saken bättre. Skulle vara en mardröm då man vet att ens barn inte befinner sig i en bra uppväxt situation. Sen sitter man där på julafton med Glocken i munnen...
Citera
2019-12-26, 00:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Nej, jag tror inte heller det, det är därför.
Jag bara skriver...
Och den sista meningen ska vara "Så vad har hänt?"
Med tanke på att allt _verkade_ bra i oktober.

Igår på julafton med kungafamiljen så fick han ett kyligt mottagande ifrån alla, var inte genuint välkommen. Hans döttrar är Märtas och kungafamiljens.., så uppfattade han det hela. Får knappt vara en far..(men har vart det tidigare ?)

Något sådant tror jag på.

Ekonomiskt stod han tryggt. Folk köpte hans "konst" för miljoner.
Citera
2019-12-26, 00:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Exakt. Ofta upplever även omgivningen en viss uppåtkurva precis innan en person tar livet av sig. Så vad han säger i en intervju några månader innan självmordet säger egentligen ingenting om hur han mådde julen 2019

Ja, exakt. Just när alla börjar att det går åt rätt håll, såkommer självmordet som en blixt från klar himmel.
Citera
2019-12-26, 00:54
Medlem
Folkess avatar
Shamanen gick ju ut med att de hade sex 3-4 gånger per dag, nu vet inte bara han själv utan hela Norge hur ofta hans ex har sex. Kan tänka mig själv när man ligger i ett nedsläckt rum under täcket och vill dö och man ser att klockan är 8.... "jaha nu har mitt ex sex" och så 4 timmar senare "jahapp där var andra gången idag" och det bara fortsätter och fortsätter.

När hela situationen kryddas med det och hur Märtha beskriver "det bästa som hänt i hennes liv" och hur alla superlativ läggs på den nya mannen, ja då är det iaf inte svårt att förstå att det måste kännas jobbigt.
Citera
2019-12-26, 00:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Givetvis, men han har inte varit hemlig med det psykiska innan.

Frågan är om han var öppen då han mådde som sämst eller om han var öppen efteråt. Vet du något om det?

Om han inte var öppen då han mådde som sämst utan först efteråt, kan det ha varit svårt att veta hur han mådde. Om han var propert klädd och inte söp skallen av sig vid jul, så kan det ha varit svårt att ana att han skulle ta sitt liv om ett antal timmar.
Citera
2019-12-26, 00:57
Medlem
MenVadVetJags avatar
Citat:
Sant. Men kanske han hade bestämda planer på att ta sitt liv. Det brukar göra somliga självmordskandidater lyckliga och nöjda. Han skulle först göra färdigt vissa saker. Sedan dö.

Men det kan helt enkelt vara en depressions vanliga cykel. Ibland mår man bra. Ibland mår man rent ut sagt för jävligt. Och då spelar det ingen roll hur bra och lyckat ens liv är. Man vill inte leva pga att man har en sjukdom i själen som är svår att styra. En hel del alkohol på det där plus en känsla av misslyckande och en tro att alla mår bättre av att jag försvinner. Det kan få allt att tippa över.

Ja, jag säger inte emot... han verkade ha mycket på G bara.
Jag vet om upp och nedgångar i depression, och hur suicidala verkar må bättre när de väl bestämt sig.
Men jag tycker bara det är så illa vald dag, barnen och allt, tragiskt.
Citera
2019-12-26, 00:58
Medlem
RayOfLights avatar
Fattar inte varför vissa här fått sånt dille på att det skulle finnas en koppling mellan shaman- charlatanen och Behns självmord. Ari hade ju dessutom gått vidare i en ny relation.

För mig är det ett glasklart case av långvarig psykisk sjukdom, som garanterat varit obehandlad under lång tid, både pga av egen förnekelse och kunglig stigma. Sen körde han ju klassikern självmedicinering med alkohol och andra droger, vilket han själv medgivit.

Att det skulle ha med vem ex-frun ligger med tar jag för högt otroligt.
Citera
2019-12-26, 00:59
Medlem
Jag vet inte hur det var med droger och medicinering för hans del. Men om man tänker att han har kämpat så många år med depression och att han blev inlagd för panikattacker efter skilsmässan, så behövs kanske inte så mycket för att hans vågskål ska tippa lite. Jag kan tänka mig att han brottats med självmordstankar och planer länge, och kan mycket väl även haft allt han behövde för den dagen han inte orkade längre. Jag kan tom förstå det.

Det som gör mig illa berörd är att karln väljer juldagen. Han visste att alla tidningsrubriker skulle fyllas av nyheten om hans självmord, och förstöra varje julhelg för döttrarna i framtiden. Lite väl teatraliskt. Yngsta flickan är bara 11 år. Han kunde ha lagt in sig på akutpsyk en vecka i alla fall. Låtit dem söva ner honom med mediciner för döttrarnas skull. Men nejdå, juldagen måste bli dödsdagen.

Nu är döttrarna ensam med en tokig mamma och hennes lika tokiga homosexuella shaman.
Bra jobbat Ari.
Citera
2019-12-26, 01:01
Medlem
MenVadVetJags avatar
Citat:
Frågan är om han var öppen då han mådde som sämst eller om han var öppen efteråt. Vet du något om det?

Om han inte var öppen då han mådde som sämst utan först efteråt, kan det ha varit svårt att veta hur han mådde. Om han var propert klädd och inte söp skallen av sig vid jul, så kan det ha varit svårt att ana att han skulle ta sitt liv om ett antal timmar.

Nä, det kan jag faktiskt inte uttala mig om alls, och du med flera har säkert alldeles rätt.
Det är bara så fel det som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in