2019-12-23, 12:35
Medlem
SkyRaiders avatar
Har lite delar från en mikro liggandes.vad kan man göra med magnetotronen? Störa ut mobiltelefoner eller radar?

Den hade mikron en galet potent capacitator. Kan man göra en ljusbåge med den?
Citera
2019-12-23, 13:00
Medlem
Strychnos avatar
Går att göra mycket med delar från microvågsugnar, bara att söka på google eller youtube.
Finns risker med att plocka isär microvågsugnar om man inte har någon kunskap(eller vett).
Se upp med kondensatorn, den är livsfarlig, finns många som dött av att oförståndigt ha petat på en sådan.
Magnetronen kan även ha en isolering av berylliumoxid, som kan ge dig rejäla lungproblem om du andas in damm från den.

Det stavas förövrigt: Magnetron.
Citera
2019-12-23, 13:03
Medlem
SkyRaiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Går att göra mycket med delar från microvågsugnar, bara att söka på google eller youtube.
Finns risker med att plocka isär microvågsugnar om man inte har någon kunskap(eller vett).
Se upp med kondensatorn, den är livsfarlig, finns många som dött av att oförståndigt ha petat på en sådan.
Magnetronen kan även ha en isolering av berylliumoxid, som kan ge dig rejäla lungproblem om du andas in damm från den.

Det stavas förövrigt: Magnetron.

Hade inte tänkt plocka isär magnetronen. Men vad kan man göra med delarna? Kom med förslag tack!
Citera
2019-12-23, 17:47
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno

Off topic, men jag måste få fråga: Hur kraftiga är sådana kondensatorer?

Jag fipplar ibland med kondensatorer, sist var det en på 98 ųF, jag brukar kortsluta dem med en tång innan jag rör dem, men jag är rädd ändå.
Citera
2019-12-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Off topic, men jag måste få fråga: Hur kraftiga är sådana kondensatorer?

Jag fipplar ibland med kondensatorer, sist var det en på 98 ųF, jag brukar kortsluta dem med en tång innan jag rör dem, men jag är rädd ändå.

Det häftiga med kondensatorer från mikrovågsugnar är inte att de har så särskilt hög kapacitans, utan att de kan laddas till en hög spänning.
Citera
2019-12-23, 19:48
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Det häftiga med kondensatorer från mikrovågsugnar är inte att de har så särskilt hög kapacitans, utan att de kan laddas till en hög spänning.

Ajjuste, det är 20 år sedan jag läste fysik på gymnasiet, kapacitansen är väl summan av elementarladdningarna kondensatorn kan lagra, proportionerligt mot plattornas area, spänningen beror på isolationsmaterialet mellan plattorna, eller?

Den kondensatorn jag pratade om var alltså märkt med 98ųF och 330 V

Vad betyder det?
Citera
2019-12-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ajjuste, det är 20 år sedan jag läste fysik på gymnasiet, kapacitansen är väl summan av elementarladdningarna kondensatorn kan lagra, proportionerligt mot plattornas area, spänningen beror på isolationsmaterialet mellan plattorna, eller?

Den kondensatorn jag pratade om var alltså märkt med 98ųF och 330 V

Vad betyder det?

Nja, 1 F innebär att spänningen blir 1 V om man laddar kondensatorn med 1 Coulomb, d.v.s. om man kör 1 A genom kondensatorn i 1 s, så ändras spänningen 1 V.

Kapacitansen går ner när man ökar avståndet mellan plattorna, men man behöver större avstånd för att hindra överslag när man har högre spänning, så kondensatorer med hög kapacitans kan göras ganska små om de inte behöver tåla så hög spänning.

Energin som går att lagra i kondensatorn är proportionell mot kapacitansen och mot kvadraten av spänningen, så spänningen "tar" bra om man vill lagra mycket energi i kondensatorn.
Senast redigerad av mulpac 2019-12-23 kl. 20:13.
Citera
2019-12-23, 20:35
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Energin som går att lagra i kondensatorn är proportionell mot kapacitansen och mot kvadraten av spänningen, så spänningen "tar" bra om man vill lagra mycket energi i kondensatorn.

Vänta nu här, jag är för dålig på matte, om man ökar spänningen med kvadrat så ökar energinivån till det dubbla, eller?

Jag förstår fortfarande inte det där med att man kan ladda kondensatorn till hög spänning som du skrev först, vad är det som avgör det?

Kan "min" 98ųF 330V-kondensator vara livsfarlig?

Isf: Den är en sån här fasförskjutningskondensator för att få en 3~motor att gå på 1~, måste man ladda den med likspänning för att göra den farlig?
Citera
2019-12-23, 20:47
Medlem
Citat:
Vänta nu här, jag är för dålig på matte

Det var uppenbarligen ingen överdrift.

Citat:
, om man ökar spänningen med kvadrat så ökar energinivån till det dubbla, eller?

Nej, dubblar du spänningen blir energin fyra gånger så stor.

Citat:
Jag förstår fortfarande inte det där med att man kan ladda kondensatorn till hög spänning som du skrev först, vad är det som avgör det?

När det blir överslag och kondingen havererar.

Citat:
Kan "min" 98ųF 330V-kondensator vara livsfarlig?

Ja, spänningar över runt 70 V bör man vara väldigt försiktig med, om de inte har väldigt lite energi, typ statisk elektricitet från de syntetiska byxorna.

Citat:
Isf: Den är en sån här fasförskjutningskondensator för att få en 3~motor att gå på 1~, måste man ladda den med likspänning för att göra den farlig?

Nja, alltså om du kopplar ur den i ett ögonblick när den är laddad, så är den laddad med likspänning (det hörs ju på namnet att det är farligt även om det var växelspänning den var inkopplad till.
Citera
2019-12-23, 21:28
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Det var uppenbarligen ingen överdrift.

Nej, dubblar du spänningen blir energin fyra gånger så stor.

När det blir överslag och kondingen havererar.

Ja, spänningar över runt 70 V bör man vara väldigt försiktig med, om de inte har väldigt lite energi, typ statisk elektricitet från de syntetiska byxorna.

Nja, alltså om du kopplar ur den i ett ögonblick när den är laddad, så är den laddad med likspänning (det hörs ju på namnet att det är farligt även om det var växelspänning den var inkopplad till.

Det börjar flacka ett svagt, mycket svagt, ljus av förståelse inne i den mörka avgrunden av okunskap som utgör min hjärna...

Jag skulle givetvis ha kunnat kolla upp allt det här via Google eller motsvarande, men då hade det inte blivit nån ql diskussion och du skulle inte ha fått briljera med din kunskap.

God jul på dig!!
Citera
2019-12-23, 21:51
Medlem
Citat:
Det börjar flacka ett svagt, mycket svagt, ljus av förståelse inne i den mörka avgrunden av okunskap som utgör min hjärna...

Jag skulle givetvis ha kunnat kolla upp allt det här via Google eller motsvarande, men då hade det inte blivit nån ql diskussion och du skulle inte ha fått briljera med din kunskap.

God jul på dig!!

God jul på dig själv!
Citera
2019-12-23, 22:43
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag har tillsammans med ett gäng personer under ett projekt använt en magnetron från en mikro till att få en gas att övergå till en plasma i en vakuumkammare för att sedan accelerera delar med olika energier med hjälp av laddade driftrör mot olika, grejer, för att se hur de reagerar på strålning för, grejer som skulle befinna sig högt upp i luften.

Privat har jag även byggt en radar med en magnetron. Relativt trivialt med SDR-teknik.

Det ska sägas att en magnetron från en mikro är FARLIG SOM FAN! Så var försiktig.

Edit. Bör tilläggas att det inte var en serie driftrör med RF-teknik då det inte var motiverat, så det inte låter mer avancerat än det var.
Naturligtvis byggdes även en enkel Wilsonkammare(cloud chamber) med peltierteknik för analys. Har en cool tavla hängandes på väggen med bilder från lite olika resultat.

Edit 2. Den bortgångne Robert W. Bussard jobbade på en fussionsreaktor som bestod av, för enkelhetens skull för att förklara principen, en liten sfär av nät i metall, inuti en större sfär av nät i metall. Föreställ er en sfär av hönsnät för enkelhetens skull. Dessa var placerade i en vakuumkammare, fylld med gas av... minns inte vad som användes som bränsle, men något som funkar bra för fussion, vilken han använde en vanlig magnetron från en mikro för att försätta i plasmatillstånd. Därefter laddades den inre metalliska sfären av nät med en laddning och den större omkringliggande med en annan för att accelerera kärnorna mot mitten för att kollidera där i mitten. Principen funkade ish. Han lyckades uppnå fussion, men problemet med tekniken var att kärnorna i för hög grad drog sig till nätet istället för genom hålen, och det problemet verkade inte gå att lösa. Mycket intressant projekt och en otroligt skarp fysiker. Finns föredrag om tekniken som är värda att se som man kan googla sig fram till.
Senast redigerad av Bara-Robin 2019-12-23 kl. 23:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in