2019-12-23, 10:28
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Självklart blir resultatet annorlunda om omständigheterna inte stämmer.

Åter undviker du svara på min original fråga...

Men vad blir annorlunda i sammanhanget saker som skyms av en kurva/glob.
Citera
2019-12-23, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Åter undviker du svara på min original fråga...

Men vad blir annorlunda i sammanhanget saker som skyms av en kurva/glob.

Jag har redan svarat på din fråga.

En kindtryckning mot globen motsvarar inte vad vi kan se utifrån vårt perspektiv på jorden, dels blir avståndet från ytan fel, och ett öga stort som Globen själv kan väl inte jämföras med vad vi nu tittar genom i verkligheten?

Sen har du det faktum att Globen inte består av vatten. Eller att Globen saknar en atmosfär.

Listan kan nog göras lång.
Citera
2019-12-23, 10:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nu använder du bara matematiken, inte den visuella kurva du vill att jag ser som jordens kurvatur.
Jag vill inte något angående vad du ser.
Jag förklarar att du har fel.
Det är inte bara matematik som säger att du inte ser 2 graders lutning som är bort ifrån dig.
Citera
2019-12-23, 10:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jorden befinner sig inte i en konstant hastighet, har jag fått förklarat för mig.
Vad jag vet är inget (inom fysiken) absolut konstant. Med konstant hastighet menar jag förstås ”det vi upplever som konstant hastighet”. Samma sak gäller när då åker i ett fordon, är hastigheten någorlunda konstant så känner du inte den.

Citat:
Kurvan är alltid osynlig, förutom från en särskild utgångspunkt. Det betyder att du måste fantisera ihop en kurva utöver den enstaka observationen.
Ingen särskild utgångspunkt behövs, bara lite optiska hjälpmedel. Då visar sig kurvan varje gång på exakt samma sätt, med eller utan fantasi. Vore jorden platt skulle kurvan inte finnas från någon utgångspunkt alls.

Dessutom: Effekten av kurvan gör sig påmind, utan optiska hjälpmedel, varje gång solen/månens nedre del skyms av horisonten, solen lyser på molnens undersida o.s.v.
Citera
2019-12-23, 11:30
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag har redan svarat på din fråga.

En kindtryckning mot globen motsvarar inte vad vi kan se utifrån vårt perspektiv på jorden, dels blir avståndet från ytan fel, och ett öga stort som Globen själv kan väl inte jämföras med vad vi nu tittar genom i verkligheten?

Sen har du det faktum att Globen inte består av vatten. Eller att Globen saknar en atmosfär.

Listan kan nog göras lång.

Allt för att undvika min fråga, som alla plattskallar/nättroll...

På vilket sätt kan du inte jämföra en nedskalad glob med jordgloben när vi pratar om att ett objekt skymd av ett klot.

Tycker du inte själv att det är anmärkningsvärt att exakt ALLT vi pratar om med avstånd, höjder på stjärnorna, stjärnornas rörelse, månens rotation, solens/skuggors rörelse vid höst- och vårdagjämningen, sol/månförmörkelse, hur platta kartor inte stämmer men att jordgloberna gör det, hur paraboler måste riktas in, GPS-systemet, hur radiovågors begränsningar att nå mottagare/sändare vid högre frekvenser, hur radiovågor studsar på skikt i atmosfären/haven, hur moln belys underifrån, hur solen alltid belyser berg på toppen först vid soluppgång...

Hur exakt ALLT fungerar perfekt i en modell i mindre skala. Men absolut INGET fungerar på en platt modell i mindre skala.

Är det inte något som indikerar att jorden inte kan vara platt. I min värld så måste man ha problem med din fattningsförmåga om man på allvar tror jorden är platt när inget, vi tar det igen INGET av det vi ka. se med ögon, mätningar och observationer fungerar på en platt modell.

Du sitter hela tiden och påstår att du inte ser några bevis för en glob när allt pekar på det.

Att vi sedan har kort på jorden som visar att allt vi redan vet stämmer ignorera du.

Jag tror helt seriöst inte någon med normal fattningsförmåga tror på en platt jord. Enbart en individ som är hjärntvättad/sjukligt religiös kan tro detta.

Jag har åter åkt dit på ditt trollande och du har åter fått det du velat.
Senast redigerad av Jazzil 2019-12-23 kl. 12:10.
Citera
2019-12-23, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Allt för att undvika min fråga, som alla plattskallar/nättroll...

På vilket sätt kan du inte jämföra en nedskalad glob med jordgloben när vi pratar om att ett objekt skymd av ett klot.

Tycker du inte själv att det är anmärkningsvärt att exakt ALLT vi pratar om med avstånd, höjder på stjärnorna, stjärnornas rörelse, månens rotation, solens/skuggors rörelse vid höst- och vårdagjämningen, sol/månförmörkelse, hur platta kartor inte stämmer men att jordgloberna gör det, hur paraboler måste riktas in, GPS-systemet, hur radiovågors begränsningar att nå mottagare/sändare vid högre frekvenser, hur radiovågor studsar på skikt i atmosfären/haven, hur moln belys underifrån, hur solen alltid belyser berg på toppen först vid soluppgång...

Hur exakt ALLT fungerar perfekt i en modell i mindre skala. Men absolut INGET fungerar på en platt modell i mindre skala.

Är det inte något som indikerar att jorden inte kan vara platt. I min värld så måste man ha problem med din fattningsförmåga om man på allvar tror jorden är platt när inget, vi tar det igen INGET av det vi ka. se med ögon, mätningar och observationer fungerar på en platt modell.

Du sitter hela tiden och påstår att du inte ser några bevis för en glob när allt pekar på det.

Att vi sedan har kort på jorden som visar att allt vi redan vet stämmer ignorera du.

Jag tror helt seriöst inte någon med normal fattningsförmåga tror på en platt jord. Enbart en individ som är hjärntvättad/sjukligt religiös kan tro detta.

Jag har åter åkt dit på ditt trollande och du har åter fått det du velat.

Det var ett väldigt utförligt svar som inte bemöter de problem jag nämnde med att använda Globen som ett experiment. Bravo!
Citera
2019-12-23, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad jag vet är inget (inom fysiken) absolut konstant. Med konstant hastighet menar jag förstås ”det vi upplever som konstant hastighet”. Samma sak gäller när då åker i ett fordon, är hastigheten någorlunda konstant så känner du inte den.

Ingen särskild utgångspunkt behövs, bara lite optiska hjälpmedel. Då visar sig kurvan varje gång på exakt samma sätt, med eller utan fantasi. Vore jorden platt skulle kurvan inte finnas från någon utgångspunkt alls.

Dessutom: Effekten av kurvan gör sig påmind, utan optiska hjälpmedel, varje gång solen/månens nedre del skyms av horisonten, solen lyser på molnens undersida o.s.v.

Åker jag i ett fordon och den ökar/sänker hastigheten så känner jag av det.

Absolut, optiska hjälpmedel samt ett särskilt utgångsläge.

Effekten av kurvan kräver fortfarande en fantiserad kurva, då du inte ser kurvan.
Citera
2019-12-23, 14:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Garanterat inte,om ändringen är tillräckligt liten över tillräcklig lång tid.
Hur mycket ändras jordens hastighet och över hur lång tid?

Citat:
Jag antar att du med utgångsläge menar en speciell plats? I så fall har du fel, det finns fler platser som visar kurvan.

Citat:
Effekten av kurvan kräver fortfarande en fantiserad kurva, då du inte ser kurvan.
Fantasier skapar inga effekter.
Citera
2019-12-23, 15:04
Medlem
Citat:

Jag antar att du med utgångsläge menar en speciell plats? I så fall har du fel, det finns fler platser som visar kurvan.

Ja, hur mycket ändras den och över hur lång tid? Med tanke på att vi känner absolut noll rörelse just nu, så borde en ökning/sänkning på 1km/h kännas av. Kan det tänkas ändras med 1km/h ibland? Om ja, varför känner vi inte av det?

Jo, jag vet att du kan googla fram bilder tagna från rymden som så vackert illustrerar en kurva.

Med tanke på att jag fantiserar om ett optiskt fenomen som orsakar sagda effekter, så kan vi tills dess att du har bevisat att det rör sig om en kurva vara överens om att vi båda fantiserar.
Citera
2019-12-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ja, hur mycket ändras den och över hur lång tid? Med tanke på att vi känner absolut noll rörelse just nu, så borde en ökning/sänkning på 1km/h kännas av. Kan det tänkas ändras med 1km/h ibland? Om ja, varför känner vi inte av det?

Jo, jag vet att du kan googla fram bilder tagna från rymden som så vackert illustrerar en kurva.

Med tanke på att jag fantiserar om ett optiskt fenomen som orsakar sagda effekter, så kan vi tills dess att du har bevisat att det rör sig om en kurva vara överens om att vi båda fantiserar.

Du har antagligen förträngt det men vi kan faktiskt mäta jordens rörelse. Till och med Globebusters lyckas. Ett av Bob Knodels mest kända uttalande:
“What we found is, is when we turned on that gyroscope we found that we were picking up a drift. A 15 degree per hour drift,”
Citera
2019-12-23, 15:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Citat:

Att vi inte kan känna av jordens fartförändringar i dess bana runt solen (som för all del är små), beror ffa på att jorden befinner sig i fritt fall. Precis som alla planeter och deras satelliter osv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Free_fall

Det är INTE pga att förändringarna är långsamma.
Citera
2019-12-23, 15:28
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

När du åker i ett fordon som accelererar eller retarderar så kommer fordonet i sin tur att utöva kraft på dig när det ändrar hastighet, vilket du känner av. Men samma sak gäller inte för vår rörelse genom solsystemet eftersom du accelererar med jorden, du står inte fast på en jord som accelererar. Du påverkas av solen på precis samma sätt som jorden påverkas av solen.

Liknelsen funkar alltså inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in