Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag har redan svarat på din fråga.
En kindtryckning mot globen motsvarar inte vad vi kan se utifrån vårt perspektiv på jorden, dels blir avståndet från ytan fel, och ett öga stort som Globen själv kan väl inte jämföras med vad vi nu tittar genom i verkligheten?
Sen har du det faktum att Globen inte består av vatten. Eller att Globen saknar en atmosfär.
Listan kan nog göras lång.
Allt för att undvika min fråga, som alla plattskallar/nättroll...
På vilket sätt kan du inte jämföra en nedskalad glob med jordgloben när vi pratar om att ett objekt skymd av ett klot.
Tycker du inte själv att det är anmärkningsvärt att exakt ALLT vi pratar om med avstånd, höjder på stjärnorna, stjärnornas rörelse, månens rotation, solens/skuggors rörelse vid höst- och vårdagjämningen, sol/månförmörkelse, hur platta kartor inte stämmer men att jordgloberna gör det, hur paraboler måste riktas in, GPS-systemet, hur radiovågors begränsningar att nå mottagare/sändare vid högre frekvenser, hur radiovågor studsar på skikt i atmosfären/haven, hur moln belys underifrån, hur solen alltid belyser berg på toppen först vid soluppgång...
Hur exakt ALLT fungerar perfekt i en modell i mindre skala. Men absolut INGET fungerar på en platt modell i mindre skala.
Är det inte något som indikerar att jorden inte kan vara platt. I min värld så måste man ha problem med din fattningsförmåga om man på allvar tror jorden är platt när inget, vi tar det igen INGET av det vi ka. se med ögon, mätningar och observationer fungerar på en platt modell.
Du sitter hela tiden och påstår att du inte ser några bevis för en glob när allt pekar på det.
Att vi sedan har kort på jorden som visar att allt vi redan vet stämmer ignorera du.
Jag tror helt seriöst inte någon med normal fattningsförmåga tror på en platt jord. Enbart en individ som är hjärntvättad/sjukligt religiös kan tro detta.
Jag har åter åkt dit på ditt trollande och du har åter fått det du velat.