2019-12-23, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
ja, myndigheterna har inte gjort något. Han tar ut pension för sin avlidna mor, samt bidrag. Detta upplägg är rätt vanligt. Man har försökt komma åt det genom att man går till läkare varje år och får ett intyg på att man lever. Men det går väl att fuska till sig det med.

Uppdrag granskning körde ett program om pensionsfusk med detta upplägg, 10+ år tillbaka

GP blev tipsat om,men valde att inte skriva om detta. Nu kanske de gör det vem vet.

Ger det två veckor som förra gången innan vanlig media vaknar.
Citera
2019-12-23, 01:39
Medlem
Precis, farbror polis är hård o tuff mot mot given bluff!
Mot Eric dock, drar man gärna av 25 skott😁😁
Citera
2019-12-23, 01:40
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Jag tänker varje morgon på alla parasiter man tvingas försörja genom skattesedeln som det politiska packet i Sverige har bjudit hit. Det är som en bestraffning för att man jobbar och sköter sig. Samtidigt blir folk som klagar jagade av en medial åsiktspolis som försöker tvinga folket till underkastelse.
Så sant som det är sagt. Storstrejk kanske vore något.
Citera
2019-12-23, 01:43
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
jag tror tyvärr det är för sent att det har gått för långt och att inte ens sverigedemokraterna kommer att lyckas vända detta

drar man tex in bidragen kommer det att i första hand drabba sjuka och svaga svenskar

sedan kommer det att bli riktigt stökigt när nybyggarna kräver sin försörjning på ett eller annat sätt

så allt man gör kommer att i första hand drabba svenskarna på ett eller annat sätt
Göra ingenting då menar du? Bara att svälja och hålla käften som hittills?

Nej. Vi ses utanför Riksdagshuset hörni.
Citera
2019-12-23, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
ja, myndigheterna har inte gjort något. Han tar ut pension för sin avlidna mor, samt bidrag. Detta upplägg är rätt vanligt. Man har försökt komma åt det genom att man går till läkare varje år och får ett intyg på att man lever. Men det går väl att fuska till sig det med.

Uppdrag granskning körde ett program om pensionsfusk med detta upplägg, 10+ år tillbaka

GP blev tipsat om,men valde att inte skriva om detta. Nu kanske de gör det vem vet.

Dom pensionärerna i UG (juggar har jag för mig) var utvandrade och/eller döda utan att det registrerades och därför fortsatte utbetalningarna.

Den här afghanska tanten är registrerad som utvandrad på SKV enligt Fri Tider, men dom kanske ljuger?
Tvivlar på att hon har inkomstpension, utan snarare garantipension, och den får man inte ta med sig utanför EU.
Det skulle vara om hon "utvandrade" till ett annat EU-land isåfall.
Citera
2019-12-23, 02:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Men det finns väl ingen vilja att genomföra detta? Man fabricerar lögner och friserade rapporter på BRÅ för att dölja verkligheten för medborgarna. Varför skulle sossarna vilja ge upp makten överhuvudtaget? Man offrar hellre nationen än makten.

Det är först när man synar Socialdemokraterna som potemkinkulisserna kommer att rämna. Socialdemokraterna vill inte förlora ytterligare 2-4% röster genom att röra om. De vinner på mannaregnet som den skattebetalande medelklassen bistår med.

Frågan är om det blir KD, SD eller L som kommer med utspelet om en ny folkräkning för att få fram vilka o vem som bor i Sverige. På plus sidan så ska skattepengar o kommunala utgifter sparas in igenom att sätta åt de som fuskar.

M kommer inte att vara först, de är aldrig först med något.
Citera
2019-12-23, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Dom pensionärerna i UG (juggar har jag för mig) var utvandrade och/eller döda utan att det registrerades och därför fortsatte utbetalningarna.

Den här afghanska tanten är registrerad som utvandrad på SKV enligt Fri Tider, men dom kanske ljuger?
Tvivlar på att hon har inkomstpension, utan snarare garantipension, och den får man inte ta med sig utanför EU.
Det skulle vara om hon "utvandrade" till ett annat EU-land isåfall.

Nån tant levde har jag för mig, släktingarna tog hela pensionen helt skamlöst. Grannarna ner i Balkan fick ge henne mat om jag minns rätt.

vi får se vad som kommer fram i detta fall, bra läsning för den som är intresserad av reglerna.
https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/pensionar-utanfor-sverige/du-som-ar-bosatt-utanfor-sverige
Citera
2019-12-23, 02:29
Medlem
svampdamps avatar
Är det orimligt att kräva att de som tar ut bidrag i Sverige, varje månad måste till ett socialkontor och legitimera sig själva och bekräfta sitt uppehälle? Det låter som en liten sak att begära.
Citera
2019-12-23, 02:30
Medlem
allt.o.ingets avatar
Hur många med flera identiteter får hem flera röstkort i brevlådan?
Citera
2019-12-23, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Är det orimligt att kräva att de som tar ut bidrag i Sverige, varje månad måste till ett socialkontor och legitimera sig själva och bekräfta sitt uppehälle? Det låter som en liten sak att begära.
Då skickar de polaren istället, vet inte hur många gånger jag har hört det på bussen hur en tjej eller kille ska täcka upp för en släkting eller likande vid möten med någon myndighet eller arbetsförmedlingen.

Legg räcker inte, krävs fingeravtryck eller liknande för att stoppa fusket tyvärr.
Citera
2019-12-23, 03:40
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Men varför skriver FT om det nu då? Betalas bidraget fortfarande ut 2 år senare?

GP sket i tipset
https://www.exakt24.se/toppolitiker-i-afghanistan-bidragsfuskare-i-sverige/
Citera
2019-12-23, 03:58
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Hur många med flera identiteter får hem flera röstkort i brevlådan?

Det är därför det krävs en ny folkbokföring med fingeravtryck o biometriska data.
Det är som du säger även frågan om ev valfusk. Så det borde vara en prioriterad fråga i god tid före nästa val. Även att regelbundet legitimera sig på arbetsförmedlingar o socialkontor borde vara standard. Fingeravtrycks utrustning är numera inget märkvärdigt.

Men framförallt så måste myndigheter få samköra register.
Här är AI ett utmärkt redskap då processerna bara hanteras av maskin o på så vis kan det hela inte vara integritetskränkande.

Och fuskare samt bedragare kan känna sig kränkta bäst de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in