Citat:
Ursprungligen postat av
kl4sseKock
Möter oroligt många som kör med halvljus+dimljus vet inte om de beror okunskap eller ren dumhet, alla kör på autoläge och förlitar sig på att de är "rätt".
För att inte tala om hur många bilar med felinställda lysen, den ena är uppe i luften och blänar som helvete medan den andra är helt åt skogen.
Kan också ta de som kör runt med enögda bilar.
Frågan är ju dock om det inte måste ha aktiverat dimljuset själva.
Dimljus brukar vad jag förstår aldrig vara aktiverade på auto eller 0-läge, då det är lysen för speciella väder. I några länder som Storbritannien, så är det även förbjudet att köra med dimljus i bra väder samt i regn, endast vid dimma.
"Det ser collt ut" har jag hört några säga varför de kör med dimljus på kvällen.
På våt vägbana bländar det även om de är inställda rätt.
Tänk om alla kunde vara lika noga med att åka med dimbakljus istället (förstås endast vid dålig sikt). När jag åker i dimma/snörök så åker dimbakljusen på, tills en bil hinner ikapp bakom. Men själv kommer man ikapp bilar som inte har sina dimbakljus tända (visserligen inget krav), men man kommer även ikapp bilar med släkta bakljysen (det är inte tillåtet i dåligt väder). Senast så var det snörök och jag kom ikapp en vit bil utan bakljusen, syndes ej innan man var 30 meter bakom, och då bara för att man var uppmärsam.