2019-12-04, 20:22
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Ja vi får se hur bagatellartat det är när jag du får 60t plåt som trycker dig åt helvete.. För '' jag såg ju vart bilen var påväg '' , dvs bilen såg ut att svänga ut vänster men FÖRAREN fortsatte framåt. Ni som hävdar att man "ser ju vart man ska i rondellen" kan inte ha många mil i ryggen, alternativt saknar en väsentlig del utav det konsekvenstänk normalt funtade personer har..

Du säger det själv, ditt alias räcker med att dra slutsatsen du inte har i trafiken att göra sicko...
Citera
2019-12-04, 20:26
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Vad jag menar är att vi som inte stör oss så mycket på slarv med blinkers, kan ju resonera likadant som ni gör när ni hävdar er rätt att blockera snabbare trafik.
Den ökade olycksrisken beror till 100% på dom som blir irriterade och beter sig dumt. T ex att man börjar chansa (som den i tidigare inlägg påpekade) och utgår från att alla är slarvpellar som inte blinker (i dom fall man har fel tvingar man andra att bromsa). Man ska kunna hantera folk som skiter i blinkers, annars är man en dålig förare...
Många kanske tycker det är lika jobbigt att flippa spaken, som du tycker det är att slå av farthållaren och ta hänsyn till att snabbare vill förbi innan du byter fil framför dom och tvingar dom att bromsa.

Det handlar ju om lathet och nonchalans i båda fallen. Detta för att påvisa hur dumt ni resonerar när det passar er. Man måste ju utgå från hur trafikanter beter sig i praktiken - inte från hur dom "borde" bete sig.
Beter man sig på ett sätt som gör andra trafikanter irriterade, så ökar olycksrisken. Det gäller i princip alltid. Man själv kan ju inte styra över hur andra tänker eller "tvinga" dom att tänka annorlunda, va mer "stresståliga" osv.

Hahaha...håller med....att man orkar bry sig om andra blinkar eller inte när dom själva blockerar vänsterfilen och väljer att köra om med långtradare i 75km/h i vänsterfilen och blockera alla bakom och dessutom sprida grusstormar bakom sig och alla bilar får stenskott för idioten i långtradaren är oftast korkad i skallen(annars hade dom fått annat jobb om de var smarta) och lite halvstressad.
Citera
2019-12-05, 01:44
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du säger det själv, ditt alias räcker med att dra slutsatsen du inte har i trafiken att göra sicko...

Du är inte rätt person att prata om slutsatser som inte ens klarar av att komma fram till slutsatsen att man ska blinka när man svänger i trafiken.

Annars slutar det illa vet du.
Citera
2019-12-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Hahaha...håller med....att man orkar bry sig om andra blinkar eller inte när dom själva blockerar vänsterfilen och väljer att köra om med långtradare i 75km/h i vänsterfilen och blockera alla bakom och dessutom sprida grusstormar bakom sig och alla bilar får stenskott för idioten i långtradaren är oftast korkad i skallen(annars hade dom fått annat jobb om de var smarta) och lite halvstressad.
Det ena utesluter inte det andra. Det går naturligtvis alldeles utmärkt att visa engagemang mot de nonchalanta och egoistiska svin som är otydliga med sin färdväg samtidigt som man är kritisk mot de som medvetet blockerar annan trafik. Därutöver tror jag nog du är den absolut sista personen som ska kalla andra för korkade.
Citera
2019-12-18, 06:08
Medlem
kl4sseKocks avatar
Möter oroligt många som kör med halvljus+dimljus vet inte om de beror okunskap eller ren dumhet, alla kör på autoläge och förlitar sig på att de är "rätt".
För att inte tala om hur många bilar med felinställda lysen, den ena är uppe i luften och blänar som helvete medan den andra är helt åt skogen.

Kan också ta de som kör runt med enögda bilar.
Citera
2019-12-19, 06:33
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Möter oroligt många som kör med halvljus+dimljus vet inte om de beror okunskap eller ren dumhet, alla kör på autoläge och förlitar sig på att de är "rätt".
För att inte tala om hur många bilar med felinställda lysen, den ena är uppe i luften och blänar som helvete medan den andra är helt åt skogen.

ja det där med både dim och halvljus på samtigt stör jag mig också på. Folk verkar inte fatta att det är olaglig
Citera
2019-12-19, 06:34
Medlem
Scalpings avatar
Citat:

ja det där med både dim och halvljus på samtigt stör jag mig också på. Folk verkar inte fatta att det är olagligt. Och det är ett otroligt vanligt fel.
Citera
2019-12-19, 08:45
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Frågan är ju dock om det inte måste ha aktiverat dimljuset själva.

Dimljus brukar vad jag förstår aldrig vara aktiverade på auto eller 0-läge, då det är lysen för speciella väder. I några länder som Storbritannien, så är det även förbjudet att köra med dimljus i bra väder samt i regn, endast vid dimma.

"Det ser collt ut" har jag hört några säga varför de kör med dimljus på kvällen.

På våt vägbana bländar det även om de är inställda rätt.

Tänk om alla kunde vara lika noga med att åka med dimbakljus istället (förstås endast vid dålig sikt). När jag åker i dimma/snörök så åker dimbakljusen på, tills en bil hinner ikapp bakom. Men själv kommer man ikapp bilar som inte har sina dimbakljus tända (visserligen inget krav), men man kommer även ikapp bilar med släkta bakljysen (det är inte tillåtet i dåligt väder). Senast så var det snörök och jag kom ikapp en vit bil utan bakljusen, syndes ej innan man var 30 meter bakom, och då bara för att man var uppmärsam.
Citera
2019-12-19, 10:00
Medlem
Folk som inte visar hänsyn och ni som inte använder blinkers.
Citera
2019-12-19, 10:06
Medlem
Citat:

Notera också personenerna som kör med dimljus+parkeringsljus istället för halv+dimljus. Dessa personer kan ju inte tänka, halvljusen stänger man väl aldrig ens av? Nån person körde så där på kvällen, dimljusen var starka och lös upp den platta marken, me de små parkeringsljusen vid sidan om halvljusen lyste ju inte upp ett skit för föraren om vi tänker mer långsiktigt fram. Kunde ha kört på allt och alla!
Senast redigerad av fonzen 2019-12-19 kl. 10:10.
Citera
2019-12-21, 22:47
Medlem
Scalpings avatar
En sak jag stör mig på, men som egentligen inte berör mig då jag inte kör MC, men varför ligger de ofta långt till höger i sin fil? De borde ju bara inbjuda till att man blir omkörd rätt tight? Hade jag kört MC hade jag försökt ta upp hela filen och tvinga bilisterna ut i nästa fil om de ska om.

Sker även ofta vid trafikljus och dyl. Istället för att stanna i mitten så håller man sig vid sidan så en bil kan lägga sig jämte? Weird
Senast redigerad av Scalping 2019-12-21 kl. 22:49.
Citera
2019-12-21, 22:58
Medlem
Patrik2108s avatar
Folk som kommer upp på huvudled från sidoväg så att man nästan får bromsa, och sen väl uppe på huvudleden så kör de underhastighet. Hade de inte mera bråttom så kunde de väntat. Det är helt ok att "tränga" sig upp om man sedan gasar på och inte dräller i vägen. Tränger man sig upp så är det för att man har bråttom. Detta gäller inte situationer med långa bilköer utan situationer då de haft gott om tid att masa sig upp på vägen och köra snigelfart efter att jag passerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in