2019-12-21, 09:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Inte för dig kanske men för Sentio spelar ålder på mätningar en avgörande roll, som vi fick lära oss av Arve i höstas. ”Den sista mätningen var för gammal” var hans officiella ursäkt enligt NI. Well, den var från 31 augusti och valet hölls 9 september. Enligt Sentios egen logik var mätningen från 25 augusti 2010 alltså dubbelt så irrelevant och värd mindre än toapapper.

Så det hela är enkelt: Antingen är mätningar äldre än 2 veckor värdelösa och då är 2010-mätningen diskvalificerad. Eller så är den senaste mätningen alltid 100% relevant hur gammal den än är, och då duger inga ursäkter för 2018-fiaskot. Välj ett av alternativen. Körsbärsplockning förbjuden!

Tyvärr, allt gick åt för att dränka sorgen över att Star Wars 9 sög.

En mätning mäter förstås läget vid tidpunkten då mätningen görs och den spår inte framtida förändringar, det är alltså ingen prognos om vad som ska hända senare.

Man bör alltså göra en bedömning av om det skedde något som kan ha påverkat väljarna kraftigt eller om det fanns en kort trend som kan ha drivit väljarna i en viss riktning för att opinionen kan ha förändrats. I valet 2018 fanns det minst tre viktiga faktorer som pekar på det: 1. Sossarnas köp av röster genom att lova en semestervecka till alla föräldrar. 2. Den uppblossande abortfrågan. 3. SVT's avståndstagande till SD i slutdebatten.

Mig veterligen fanns det inget av sådan kaliber i valet 2010.
2019-12-21, 10:13
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
OK, men om du struntar fullständigt i tidsaspekten så finns ju de totala genierna YouGov som träffade helt rätt med SD 25,2% och S 23,4%. Stämmer precis med läget nu, eller hur?

Det var visserligen i augusti 2015 som YG trodde så här, men det viktiga är hur nära man hamnar, orka bry sig om när det görs. YG borde få nåt pris för att de såg fyra år in i framtiden med sån laserprecision!
Jag tror inte vi kommer så mycket längre i frågan. Vi får väl se hur det går om 33 månader eller vad det nu är. Det vill säga om inte JÖK’en självdör som en Norwegian Blue.
2019-12-21, 10:20
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Vore väl snarare en bättre julklapp att lova denna överlevare att fördriva samtliga muslimer från landet. De verkliga judehatarna.

Eller snarare de som hatar alla som inte är muslimer. Islam är ren ondska. Det största hotet mot Sverige som Jimmie redovisat tidigare.

Denna sanning borde vara en av de faktorer som driver uppgången för SD. En normal etnisk svensk har absolut ingenting gemensamt med en muslim. Det är enbart Löfven och SAP som har det genom att säkra sina valsiffror.
Huvudet på spiken där. Hur svårt kan de va att förstå vem som är den verkliga fienden. Det är som med kvinnorättsrörelsen. Väldigt promigration utan att fatta att kvinnors rösträtt kan vara i fara. GODHETEN FRAMFÖR ALLT❤️👹
2019-12-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Åkesson och Ebba ligger i topp på delad första plats i den senaste mätningen om förtroende för partiledaren.
Reagerar därför direkt att SD har ca 4,5 gånger KD i denna OM!
Skulle absolut därför tro, att KD lätt kan sno ca 5 % från SD?

KD kommer säkert kunna ta en hel del väljare från SD när vi kommer in i valrörelsen 2022. Ebba är den som gör sig bäst i tv-sända debatter av riksdagspartiernas partiledare. Ju mer hon syns, desto större är chansen att KD växer. Av sakpolitiken att döma kan de nog inte växa så mycket förrän efter valet dock. Det finns för många "Jesus älskar alla, öppna gränserna"-typer som är aktiva inom partiet. KD har en god tillväxtpotential om de försvinner efter nästa val. Det handlar bland annat om de politiker som skrev under uppropet mot försörjningskravet och som alltjämt hindrar KD från att bli hårdare i praktiken.
Senast redigerad av Grunkz 2019-12-21 kl. 11:13.
2019-12-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
KD kommer säkert kunna ta en hel del väljare från SD när vi kommer in i valrörelsen 2022. Ebba är den som gör sig bäst i tv-sända debatter av riksdagspartiernas partiledare. Ju mer hon syns, desto större är chansen att KD växer. Av sakpolitiken att döma kan de nog inte växa så mycket förrän efter valet dock. Det finns för många "Jesus älskar alla, öppna gränserna"-typer som är aktiva inom partiet. KD har en god tillväxtpotential om de försvinner efter nästa val. Det handlar bland annat om de politiker som skrev under uppropet mot försörjningskravet och som alltjämt hindrar KD från att bli hårdare i praktiken.

Detta är säkert en sann reflektion, att Ebba synts väldigt lite i debatter de senaste månaderna.
Inför ett val blir det flera debatter, och Ebba kommer säkert sno år sig några procent av SD.
2019-12-21, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Detta är säkert en sann reflektion, att Ebba synts väldigt lite i debatter de senaste månaderna.
Inför ett val blir det flera debatter, och Ebba kommer säkert sno år sig några procent av SD.
Tror mer att Ebba kan ta röster från M, L och C. Tror att om man blivit SD:are så förblir man SD:are en bra tid. Undantaget de som blir utbrytarnationalister.
2019-12-21, 13:15
Medlem
Undrar hur många procent SD får i valet nästa gång? Det är långt kvar dit.
2019-12-21, 13:29
Medlem
Haddock93s avatar
Alltså jag fattar inte hur endast 16% av kvinnorna (senaste Novus) röstar SD. Hur mycket är det som krävs för att de ska förstå allvaret? Har de ingen krisinstinkt? Lever de bara i nuet?

Så många kvinnor som har barn, är de inte oroliga över utvecklingen?

Vad är det som krävs för att SD ska öka i opinionen hos kvinnor tror ni?
2019-12-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Alltså jag fattar inte hur endast 16% av kvinnorna (senaste Novus) röstar SD. Hur mycket är det som krävs för att de ska förstå allvaret? Har de ingen krisinstinkt? Lever de bara i nuet?

Så många kvinnor som har barn, är de inte oroliga över utvecklingen?

Vad är det som krävs för att SD ska öka i opinionen hos kvinnor tror ni?

SD har legat mycket lägre bland kvinnor alldeles nyligen. Så nog har många kommit till insikt. Men jag håller med dig. Det är konstigt att kvinnor i högre grad håller fast vid de vänsterliberala.

Men jag har pratat med mina döttrar om detta. De är unga och de är SD-are. Deras teori är att kvinnor i högre grad har svårt att avvika från gruppen så att säga. Trots att runt 25% av folket sympatiserar med SD, så är partiet ännu lite suspekt bland kvinnor. SD anses bland kvinnor ännu vara ett icke rumsrent parti som har väljare som består av rasistiska dörrvakter och heilande gamla nassegubbar.

Det är helt enkelt trögare att få kvinnor att haja hur allvarligt läget är. Och att göra nåt åt det genom att rösta på det parti som kan göra nåt. Ett parti som nu är så brett att ett tvärsnitt av befolkningen finns i det.
2019-12-21, 14:09
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
SD har legat mycket lägre bland kvinnor alldeles nyligen. Så nog har många kommit till insikt. Men jag håller med dig. Det är konstigt att kvinnor i högre grad håller fast vid de vänsterliberala.

Men jag har pratat med mina döttrar om detta. De är unga och de är SD-are. Deras teori är att kvinnor i högre grad har svårt att avvika från gruppen så att säga. Trots att runt 25% av folket sympatiserar med SD, så är partiet ännu lite suspekt bland kvinnor. SD anses bland kvinnor ännu vara ett icke rumsrent parti som har väljare som består av rasistiska dörrvakter och heilande gamla nassegubbar.

Det är helt enkelt trögare att få kvinnor att haja hur allvarligt läget är. Och att göra nåt åt det genom att rösta på det parti som kan göra nåt. Ett parti som nu är så brett att ett tvärsnitt av befolkningen finns i det.

Ja men intressant att yngre män inte alls har samma problem, jag är själv i den kategorin. Kanske bryr de sig inte utan låter naturens lag bestämma vilka som de ska rösta på. Dvs de som beskyddar befolkningens kvinnor (vilket är männens biologiska uppgift). Har själv en rätt nyfödd dotter så jag är extra oroad över vilket Sverige hon ska växa upp i, räds åt er alla som har barn i tonåren i dagens Sverige.

SD behöver alltså bli mer rumsrena än vad de är, att Moderaterna och även KD öppnar för SD är säkert en stor faktor varför SD har ökat bland kvinnor. Även att de tagit bort förslag som abortkrav, samkönade adoptioner m.m.

Men vad mer kan man göra? Förutom att bli största parti i Sverige, kan man bli mer rumsrena bland kvinnor? Att media börjar rapportera mer neutralt är väl också en fördel SD.
2019-12-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Undrar hur många procent SD får i valet nästa gång? Det är långt kvar dit.

Som du skriver, det är långt dit...

SD-stödet i valet 2022 hänger på tror jag i huvudsak tre faktorer:

1. Vad händer med kriminaliteten. Ökar skjutningar våldtäkter mm samtidigt som vi låter många slippa utvisning så blir det ökat SD-stöd.

2. Moderaternas framtida inriktning. Vi ser att dagens velande moderatledning leder till sjunkande siffror. Ett tuffare mer konservativt M kan sno nån % av SD, men leder också till förluster av mer liberala moderater, typ storstadskvinnor som älskar Reinfeldt. Å andra sidan ett mer liberalt M leder till flykt av röster till SD av konservativa män.

3. Sossarnas framtida inriktning. En hårdare linje mot invandrarbrottsligheten leder till några % ökning, men då strömmar mjukisarna över till MP och V och C. Samt ett tapp av väljare i invandrarförorterna. Ett mjukare S leder till fortsatt tapp till SD.
2019-12-21, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman

Kvinnor styrs av känslor och känns det inte bra så är det (enligt dem) inte rätt. Dvs svartmålas något så skapar det obehag och därmed sätts deras kognitiva funktioner ur spel.

Män resonerar mer likt 1+1=2 samt har nästintill alltid bättre koll på ekonomi än kvinnor och därför fattar att om man tar 300 miljarder och lägger på något som motsvaras av chips, läsk och lösgodis i lyxfällan så får man inget vettigt ut av det. Män jobbar också BETYDLIGT mer än kvinnor och kan därför mäta saker i pengar.

Ska bli kul att se om sentio kan fladdra över 30% nån gång nästa år

Det roliga är att SD FORTFARANDE enbart lever på de andras inkompetens. Man undrar när det ska ta slut?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in