2019-12-19, 14:52
Medlem
tuggishs avatar
Har sålt en bil jag ville bli av med till dem. Visste att de skulle ge mig ca 20-30 KSEK under marknadsvärdet.

Det de inte visste var att det var ett stort fett motorfel på bilen som kommer kosta multum att fixa. Märkesverkstaden rekommenderade att jag bytte ut hela motorn. Slutet gott allting gott.

Så vill ni bli av med en bil så är det ett bra sätt att dumpa den på dagen. På blocket kommer Bogdan komma farandes efter dig om du säljer skräp eller att han pajat den och skyller på dig.
Citera
2019-12-19, 14:57
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaKing
Då hade du tur. Ringde 3st från tidningen och alla skulle ha betalt för att hämta bilen som var körbar.
Någonting var väl eftertraktat antar jag.
Citera
2019-12-19, 15:15
Medlem
Finns det någon, förutom de i reklamen, som har något gott att säga om företaget eller fått ett pris som överstiger det man fått ut från privat försäljning eller inbyte på annan firma? Känns som en sista utväg för de som måste ha kontanter samma dag eller i veckan.
Jag gillar att byta bil(ar) och gör det 3-5 ggr/år. Bara för att ha koll på vad jag inte ska göra, brukar jag låta Vkdb få bjuda med och så här långt ligger de 25-75% lägre än vad objekten sedan sålts för, fördelat på 6 olika fordon.
Som sagt, någon som gjort en bra affär med dem och kan berätta om den?
Citera
2019-12-19, 16:38
Medlem
Är nöjd. Fick 16% mer än vad jag blev bjuden i inbyte. Hade en lite speciell bil. Kolla på "bilpriser.se". Där får man en hum om värdet.
Citera
2019-12-19, 17:28
Medlem
zepofans avatar
Aftonbladet gjorde tidigare i månaden ett test på olika bilköparsajter. Bilen var en Volvo V70 D3 från 2012.

Länk till PLUS-artikel: https://www.aftonbladet.se/bil/a/WbyWrG/de-koper-din-bil--har-far-du-mest-pengar
Har klippt och klistrat lite ur artikeln/testet.

⁠Nedanstående är resultatet hur det gick hos "Vi köper din bil"
Steg 1:

⁠ Fyllde i uppgifter om bilen på företagets sajt. Registreringsnummer och antal mil som bilen gått. Fick direkt ett uppskattat värde på bilen och erbjöds tid för besiktning så snabbt som 40 minuter senare. Gick också att boka in tid senare.

Uppskattat värde online: 115 584 kronor.

Steg 2:
⁠ Besökte en filial där bilen grundligt gicks igenom under en halvtimmes tid där jag också fick svara på frågor om den. En kortare provkörning gjordes också, med mig i bilen. Efter tio minuters väntan kom sen ett bud från huvudkontoret. Det var inte förhandlingsbart. Jag kunde lämna bilen direkt, och få pengarna överförda till mitt konto, eller fundera på budet i upp till tre dagar.

Bud: 124 624 kronor.

Företag 2 var "Sälja min bil", som visade sig vara samma företag som "Vi köper din bil", och har därför samma upplägg.

Uppskattat värde online: 104 319 kronor.

Bud: 124 177 kronor (När det stod klart att jag tidigare också gjort en besiktning hos systerföretaget Viköperdinbil så erbjöds jag det högre budet som jag fått där, 124 624 kronor)

Företag 3 KVD

Uppskattat värde 118 000 :-

Kostnad för dig: KVD tar ut en provision som beror på försäljningspriset. Under 100 000 kronor är provisionen 10 procent, minimum 6 995 kronor. Med pris på upp till en halv miljon är provisionen i stället 5 procent, minimum 10 000 kronor, max 15 000 kronor. Försäljningspris över en halv miljon är provisionen alltid 20 000 kronor.

Här gick man inte vidare med att faktiskt sälja bilen, så vad slutpriset på en auktion blivit är oklart.

Företag 4 Bilweb.

Kostnad för dig: 99 kronor för annonsen.
Du får inget uppskattat värde/försäljningspris på bilen.

Du får betala för en annons som ligger ute en vecka. Efter en vecka i testet hade det inte kommit in ett enda bud.

Enligt detta så har ju "Vi köper din bil" (och systerföretaget) värderat bilen högre efter besiktning än vad de gjort online. På värderingarna som dessa två företag gjorde skiljer det mindre än 500 kr.

Kanske är det så att de som gnäller mest är de som har skitbilar i 20-50 000:- klassen som de själva värderar alldeles för högt?
Citera
2019-12-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Finns det någon, förutom de i reklamen, som har något gott att säga om företaget eller fått ett pris som överstiger det man fått ut från privat försäljning eller inbyte på annan firma? Känns som en sista utväg för de som måste ha kontanter samma dag eller i veckan.
Jag gillar att byta bil(ar) och gör det 3-5 ggr/år. Bara för att ha koll på vad jag inte ska göra, brukar jag låta Vkdb få bjuda med och så här långt ligger de 25-75% lägre än vad objekten sedan sålts för, fördelat på 6 olika fordon.
Som sagt, någon som gjort en bra affär med dem och kan berätta om den?

Jag har sålt två bilar till dom,i Västerås. Är nöjd. Inte så mycket skillnad på nät priset,och priset efter besiktningen. Slipper alla skambud på Blocket. Säljer man en bil till bilfirma,så måste ju dom tjäna på det också. Annars skulle bilfirmor inte finnas,om de sålde för samma pris som inköp. Vill du ha så mycket som möjligt,för bilen. Då är det nog bästa att sälja privat. Om du orkar med alla skambud,och kan vänta lång tid.
Citera
2020-02-24, 18:26
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vad blir deras bud på bilar där motorn skurit? De har en symbolisk summa på 9 kr för totalkvaddade bilar men vad gäller bilar där ett motorbyte måste till?
Citera
2020-02-25, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kanske är det så att de som gnäller mest är de som har skitbilar i 20-50 000:- klassen som de själva värderar alldeles för högt?

Jag skulle nog vilja se det som så att i den prisklassen fungerar affärsidén dåligt öht. När vi är uppe på priserna i artikeln du länkar till är marginalerna betydligt större. Är bilen värd 150 000 -ish kan man göra en godkänd vinst på att bjuda 140 000, städa ur och tvätta den och sedan helt enkelt sälja den för det den är värd. 150 k.
Lika så för bilfirmor. Marginalerna finns. Prutningen i procent är inte mer än ca 10 %. Säljare får en snabb och smidig affär med pengasummor det dessutom är lite nervöst att hantera med div knepiga människor på Blocket. Och iofs är 10 000 hit eller dit inte jordens katastrof för en person som har så pass bra ekonomi att han säljer sin 150 000 krs-bil. Han köper förmodligen en annan, nyare och dyrare, bil sedan...

Nere på 20 - 30 - 40 000 däremot, då ÄR marknaden i huvudsak Blocket / Facebook. Just för att bilfirmorna är nästintill ointresserade om det inte handlar om en inbytesaffär där du köper loss en bil från dem! De tar inte besväret med att köpa in en bil för att tjäna en tusenlapp eller två i slutändan. Eller t o m en förlustaffär om det är något krångligt fel de missar vid inköpet...
På blocket sjunker priserna eftersom det inte finns någon säljare som ska ha provision eller firma som ska gå med vinst och ev stå för garantiärenden. Där är det privatpersoner som oftast bara vill bli av med sin gamla bil.
Ska ett bolag som VKDB göra bilaffärer i konkurrens med den marknaden måste de mer eller mindre ge rena skambuden för kunna göra någon vinst på bilarna. Ska de tjäna samma pengar med ungefär lika mycket nerlagt jobb och lokalkostnader och vinstkrav osv som firman som köpte in 150k-bilen för 140k så måste de bjuda 20 000 för bilen säljaren vet är värd 30 000... I den prisklassen är det en ganska avsevärd skillnad. Klart folk blir lite snea och anser att VKDB betalar alldeles åt helvete för lite.
Senast redigerad av Gissa vem 2020-02-25 kl. 01:18.
Citera
2020-02-25, 16:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jag skulle nog vilja se det som så att i den prisklassen fungerar affärsidén dåligt öht. När vi är uppe på priserna i artikeln du länkar till är marginalerna betydligt större. Är bilen värd 150 000 -ish kan man göra en godkänd vinst på att bjuda 140 000, städa ur och tvätta den och sedan helt enkelt sälja den för det den är värd. 150 k.
Lika så för bilfirmor. Marginalerna finns. Prutningen i procent är inte mer än ca 10 %. Säljare får en snabb och smidig affär med pengasummor det dessutom är lite nervöst att hantera med div knepiga människor på Blocket. Och iofs är 10 000 hit eller dit inte jordens katastrof för en person som har så pass bra ekonomi att han säljer sin 150 000 krs-bil. Han köper förmodligen en annan, nyare och dyrare, bil sedan...

Nere på 20 - 30 - 40 000 däremot, då ÄR marknaden i huvudsak Blocket / Facebook. Just för att bilfirmorna är nästintill ointresserade om det inte handlar om en inbytesaffär där du köper loss en bil från dem! De tar inte besväret med att köpa in en bil för att tjäna en tusenlapp eller två i slutändan. Eller t o m en förlustaffär om det är något krångligt fel de missar vid inköpet...
På blocket sjunker priserna eftersom det inte finns någon säljare som ska ha provision eller firma som ska gå med vinst och ev stå för garantiärenden. Där är det privatpersoner som oftast bara vill bli av med sin gamla bil.
Ska ett bolag som VKDB göra bilaffärer i konkurrens med den marknaden måste de mer eller mindre ge rena skambuden för kunna göra någon vinst på bilarna. Ska de tjäna samma pengar med ungefär lika mycket nerlagt jobb och lokalkostnader och vinstkrav osv som firman som köpte in 150k-bilen för 140k så måste de bjuda 20 000 för bilen säljaren vet är värd 30 000... I den prisklassen är det en ganska avsevärd skillnad. Klart folk blir lite snea och anser att VKDB betalar alldeles åt helvete för lite.
Problemet är ju att folk jämför priserna på Blocket med VKDB, trots att det egentligen inte är jämförbart. Det jag menar är att du som säljare får göra en avvägning, Blocket kanske ger mer pengar, men samtidigt så har du hundra "sista priset kompis" och folk som ska titta och provköra och ta av din tid, eller så väljer man lite mindre pengar, men snabbt och problemfritt, genom att boka en tid som passar en själv och åka därifrån med en avklarad affär.

Sen vidhåller jag att folk i allmänhet värderar sina bilar för högt i förhållande till det riktiga marknadsvärdet. Det går liksom inte alltid att jämföra med det dyraste objektet på Blocket, dels för att de som ligger kvar är övervärderade och dels så kan det vara "regional prissättning", dvs. en bilmodell som är populär i Halland kan vara stendöd i Värmland och därav kan det skilja ett antal tusenlappar på priset.
Citera
2020-02-26, 08:01
Medlem
Citat:
Problemet är ju att folk jämför priserna på Blocket med VKDB, trots att det egentligen inte är jämförbart. Det jag menar är att du som säljare får göra en avvägning, Blocket kanske ger mer pengar, men samtidigt så har du hundra "sista priset kompis" och folk som ska titta och provköra och ta av din tid, eller så väljer man lite mindre pengar, men snabbt och problemfritt, genom att boka en tid som passar en själv och åka därifrån med en avklarad affär.

Sen vidhåller jag att folk i allmänhet värderar sina bilar för högt i förhållande till det riktiga marknadsvärdet. Det går liksom inte alltid att jämföra med det dyraste objektet på Blocket, dels för att de som ligger kvar är övervärderade och dels så kan det vara "regional prissättning", dvs. en bilmodell som är populär i Halland kan vara stendöd i Värmland och därav kan det skilja ett antal tusenlappar på priset.

Och jag vidhåller att du inte ser den riktiga problematiken. VKDB KAN inte betala vad en bil är "värd". Då tjänar de inga pengar! Och det är ju knappast en ideell verksamhet för bilentusiaster de håller på med, utan ett förhoppningsvis vinstdrivande företag i försäljningsbranschen.
Det handlar fortfarande om att marginalerna blir så annorlunda på "billiga" bilar. Tänk procent istället. Om du vill sälja en bil for 30 000 och den presumtive köparen säger: "Nja, jag bjuder bara hälften av vad du vill ha." så tycker du i allmänhet "Du, sug min stora salta..., så jävla fel har jag inte satt priset!"...
Medans när en köpare på din 150 000 krs-bil som du satt ut för 155K kommer och säger "Jag måste ju få pruta lite. Ska vi säga 10 %. 140 000?" så är du mer benägen att ta dig en funderare och säga "Nja, ska vi säga 150 000 jämt?" och sedan enas ni på 145 000 och båda är relativt nöjda och glada. Han fick pruta lite och du fick gå ner lite i pris. Rättvist och bra. Kommer det en spännblatte och bjuder 75 000 för din 150 000 krs-bil ber du honom vänligt men bestämt att dra åt helvete!

Jag är inte dummare än att jag inser att VKDB kanske tjänar lite mindre på affärerna med "billiga" bilar. Men vissa vinstmarginaler i kronor räknat, inte bara procent, måste de ha även där. Annars är det ingen idé att hålla på.
Det är bara att konstatera det, (på samma sätt som det du säger om Blocket att det är bilarna med tokpriser som är kvar efter ett par veckor), att du FÅR något som liknar ett skambud på VKDB i vissa prisklasser! Annars är de helt enkelt inte intresserade. Det egentligen enda som är bra är att det är en snabb och smidig affär där du slipper alla "Sista pris kåmpiss". Men vad bilen de facto är värd får du INTE!
Citera
2020-02-26, 18:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Och jag vidhåller att du inte ser den riktiga problematiken. VKDB KAN inte betala vad en bil är "värd". Då tjänar de inga pengar! Och det är ju knappast en ideell verksamhet för bilentusiaster de håller på med, utan ett förhoppningsvis vinstdrivande företag i försäljningsbranschen.
Det handlar fortfarande om att marginalerna blir så annorlunda på "billiga" bilar. Tänk procent istället. Om du vill sälja en bil for 30 000 och den presumtive köparen säger: "Nja, jag bjuder bara hälften av vad du vill ha." så tycker du i allmänhet "Du, sug min stora salta..., så jävla fel har jag inte satt priset!"...
Medans när en köpare på din 150 000 krs-bil som du satt ut för 155K kommer och säger "Jag måste ju få pruta lite. Ska vi säga 10 %. 140 000?" så är du mer benägen att ta dig en funderare och säga "Nja, ska vi säga 150 000 jämt?" och sedan enas ni på 145 000 och båda är relativt nöjda och glada. Han fick pruta lite och du fick gå ner lite i pris. Rättvist och bra. Kommer det en spännblatte och bjuder 75 000 för din 150 000 krs-bil ber du honom vänligt men bestämt att dra åt helvete!

Jag är inte dummare än att jag inser att VKDB kanske tjänar lite mindre på affärerna med "billiga" bilar. Men vissa vinstmarginaler i kronor räknat, inte bara procent, måste de ha även där. Annars är det ingen idé att hålla på.
Det är bara att konstatera det, (på samma sätt som det du säger om Blocket att det är bilarna med tokpriser som är kvar efter ett par veckor), att du FÅR något som liknar ett skambud på VKDB i vissa prisklasser! Annars är de helt enkelt inte intresserade. Det egentligen enda som är bra är att det är en snabb och smidig affär där du slipper alla "Sista pris kåmpiss". Men vad bilen de facto är värd får du INTE!
Det beror ju lite på hur man räknar. Självklart kan inte ett företag betala samma pris som "marknadsvärdet" på en privat marknad, men det är ju just den mellanskillnaden som jag får betala för min bekvämlighet. Som jag sa tidigare så är det ju upp till mig att välja vilken väg jag vill ta, det är ju inget tvång att sälja till ett lägre pris.

Jag tycker att man kan jämföra lite med att köpa mat "ute", visst kan jag fixa en hamburgare hemma för mindre än hälften än vad det kostar att köpa den ute, men då får jag väga in tiden det tar att handla, laga till och diska efteråt. Även här har jag ju ett val, det är antingen min tid eller mina pengar jag får betala med.
Citera
2020-02-28, 10:23
Medlem
Citat:
Det beror ju lite på hur man räknar. Självklart kan inte ett företag betala samma pris som "marknadsvärdet" på en privat marknad, men det är ju just den mellanskillnaden som jag får betala för min bekvämlighet. Som jag sa tidigare så är det ju upp till mig att välja vilken väg jag vill ta, det är ju inget tvång att sälja till ett lägre pris.

Jag tycker att man kan jämföra lite med att köpa mat "ute", visst kan jag fixa en hamburgare hemma för mindre än hälften än vad det kostar att köpa den ute, men då får jag väga in tiden det tar att handla, laga till och diska efteråt. Även här har jag ju ett val, det är antingen min tid eller mina pengar jag får betala med.

Nä, visst. Det är inget som helst tvång att sälja bilen till deras priser. Det är inte det diskussionen gäller heller, utan vad folk tycker om och har för erfarenheter av VKDB. Och det är ovanligt många som är besvikna och pratar om "skojarföretag" och "skambud" och "ja, jag fick ju betydligt mer när jag sålde bilen någon annanstans"...
Det är som att du tror att bara för att du fick iväg din häck med rasad växellåda, eller vad det nu var, lite smidigt till dem så är alla som har negativa erfarenheter av VKDB dumma i huvet?

VKDB brer på lite för tjockt i reklamen också. Det står faktiskt bokstavligt talat att man kan sälja sin bil till bästa pris hos dem på deras hemsida! Det är som utländsk reklam där man lovas tänder vitare än vitast, trevligare vänner och bättre potens i sängen bara man använder deras nya förbättrade specialtandkräm som är bättre än alla konkurrenters...
Om de var lite ärligare med att de ger ett bud ungefär lika lågt som alla andra bilfirmor som vill tjäna en hacka på bilarna så hade folk kanske inte reagerat lika mycket. Men när de kommer och försöker slå sig in som nya på marknaden med att det minsann är enklast, smidigast och bäst betalt hos dem när man ska sälja sin bil så blir folk lite putt när det är ungefär de vanliga tongångarna när de ska få sin bil värderad. Beg bilbranschen ÄR lite tattarcirkus. Det bara är så... "Gammalt skräp köpes - Dyrbara antikviteter säljes", typ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in