Aftonbladet gjorde tidigare i månaden ett test på olika bilköparsajter. Bilen var en Volvo V70 D3 från 2012.
Länk till PLUS-artikel:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/WbyWrG/de-koper-din-bil--har-far-du-mest-pengar
Har klippt och klistrat lite ur artikeln/testet.
Nedanstående är resultatet hur det gick hos "Vi köper din bil"
Steg 1:
Fyllde i uppgifter om bilen på företagets sajt. Registreringsnummer och antal mil som bilen gått. Fick direkt ett uppskattat värde på bilen och erbjöds tid för besiktning så snabbt som 40 minuter senare. Gick också att boka in tid senare.
Uppskattat värde online: 115 584 kronor.
Steg 2:
Besökte en filial där bilen grundligt gicks igenom under en halvtimmes tid där jag också fick svara på frågor om den. En kortare provkörning gjordes också, med mig i bilen. Efter tio minuters väntan kom sen ett bud från huvudkontoret. Det var inte förhandlingsbart. Jag kunde lämna bilen direkt, och få pengarna överförda till mitt konto, eller fundera på budet i upp till tre dagar.
Bud: 124 624 kronor.
Företag 2 var "Sälja min bil", som visade sig vara samma företag som "Vi köper din bil", och har därför samma upplägg.
Uppskattat värde online: 104 319 kronor.
Bud: 124 177 kronor (När det stod klart att jag tidigare också gjort en besiktning hos systerföretaget Viköperdinbil så erbjöds jag det högre budet som jag fått där, 124 624 kronor)
Företag 3 KVD
Uppskattat värde 118 000 :-
Kostnad för dig: KVD tar ut en provision som beror på försäljningspriset. Under 100 000 kronor är provisionen 10 procent, minimum 6 995 kronor. Med pris på upp till en halv miljon är provisionen i stället 5 procent, minimum 10 000 kronor, max 15 000 kronor. Försäljningspris över en halv miljon är provisionen alltid 20 000 kronor.
Här gick man inte vidare med att faktiskt sälja bilen, så vad slutpriset på en auktion blivit är oklart.
Företag 4 Bilweb.
Kostnad för dig: 99 kronor för annonsen.
Du får inget uppskattat värde/försäljningspris på bilen.
Du får betala för en annons som ligger ute en vecka. Efter en vecka i testet hade det inte kommit in ett enda bud.
Enligt detta så har ju "Vi köper din bil" (och systerföretaget) värderat bilen högre efter besiktning än vad de gjort online. På värderingarna som dessa två företag gjorde skiljer det mindre än 500 kr.
Kanske är det så att de som gnäller mest är de som har skitbilar i 20-50 000:- klassen som de själva värderar alldeles för högt?