Citat:
Ursprungligen postat av
vemsa
Det låter ju som att det bekräftar ungefär min misstanke, att avlägsningen måste ske efter att ca en timma har gått, för att det ska gå att avgöra att den har skett efter döden. Annars kan den lika gärna ha avlägsnats som en del av själva mordet.
Och att de skriver att delen kan ha separerats under dödens inträffande, talar ju för att de misstänker att så har skett. Är det någon som vet om hedersmord brukar ske på något speciellt rituellt sätt?
Kan nog stämma, angående att det finns visst tidsintervall mellan "Under eller i anslutning till" och "efter tidpunkten för dödens inträffande".
Viss skillnad, som tycks uppenbar för rättsläkare, förutsatt att det går att se något alls.
För övrigt är min rättsläkarvän väldigt tyst om upplevelser han har kring arbetet - han verkar INTE
klara av att gå in i för många detaljer - om jag är nyfiken, utan svarar kortfattat och vill helst prata om annat. Han namnger naturligtvis ALDRIG personer, vare sig levande eller döda, men kan berätta detaljer från jobbet ibland när något är vetenskapligt intressant.
Han har även berättat hur andra rättsläkare (utan namn alltså) reagerat på sitt jobb - det är en annan historia!
Det förtjänar en alldeles egen tråd.