2019-12-16, 20:53
Medlem
Från kl 20.00 ikväll:
https://www.expressen.se/gt/krim/polisens-taktik-for-att-knacka-wilmas-pojkvan/
Citera
2019-12-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ursäkta. Jag har ingen som helst intention att ifrågasätta dig, bara så att du vet.
Men jag måste ställa en fråga. Hur vet du detta (fetstilade).
Utveckla det gärna lite mer för jag är nyfiken.

Jag är dels väldigt nära vän med en rättsobducent som berättat ett och annat. (dock inte på
olagligt sätt) ...
Dels har det ju stått i tidningar faktiskt, ungefär såhär:" Rättsläkarens har konstaterat att delen separerades under eller i anslutning till dödens inträffande, inom c:a någon timme" ..Jag minns nu inte exakta minuter och timmar, men det finns fler fall att läsa, där det citeras vad rättsläkare sagt.

I fallet Kim Wall läste jag tingsrättsprotokoll / offentliga utdrag både live och efteråt,
samt hörde delar av rättegången. Där yttrade rättsläkaren under ed dylika uttalanden.
Citera
2019-12-16, 21:00
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Detta förstår jag inte riktigt vad du syftar på. Utveckla.

Åhh.. du måste fantisera förstår du - om du inte redan gjort det. Jag kan hjälpa dig - i all välmening. Det som inträffat förr, rent allmänt sett och framför allt i fallet som tråden handlar om - kommer att inträffa igen. Vi (jag) vet inte bara när.....
Det är redan tråkigt och olustfyllt....
Citera
2019-12-16, 21:07
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag är dels väldigt nära vän med en rättsobducent som berättat ett och annat. (dock inte på
olagligt sätt) ...
Dels har det ju stått i tidningar faktiskt, ungefär såhär:" Rättsläkarens har konstaterat att delen separerades under eller i anslutning till dödens inträffande, inom c:a någon timme" ..Jag minns nu inte exakta minuter och timmar, men det finns fler fall att läsa, där det citeras vad rättsläkare sagt.

I fallet Kim Wall läste jag tingsrättsprotokoll / offentliga utdrag både live och efteråt,
samt hörde delar av rättegången. Där yttrade rättsläkaren under ed dylika uttalanden.

Okay, tidningsartiklar är väl en sak.
Jag hade tänkt mig lite som rättsläkare- och tingsrättsprotokoll.
Men jag ska söka vidare till jag hittar dem.
Såvida inte Du har länkar dit.
Citera
2019-12-16, 21:08
Medlem
Citat:
olagligt sätt) ...

Jag förmodar att du inte pratar om W? Bara så vi klargör den saken.
Citera
2019-12-16, 21:21
Bannlyst
Citat:
olagligt sätt) ...

Det låter ju som att det bekräftar ungefär min misstanke, att avlägsningen måste ske efter att ca en timma har gått, för att det ska gå att avgöra att den har skett efter döden. Annars kan den lika gärna ha avlägsnats som en del av själva mordet.
Och att de skriver att delen kan ha separerats under dödens inträffande, talar ju för att de misstänker att så har skett. Är det någon som vet om hedersmord brukar ske på något speciellt rituellt sätt?
Senast redigerad av vemsa 2019-12-16 kl. 21:29.
Citera
2019-12-16, 21:31
Medlem
Citat:
Det låter ju som att det bekräftar ungefär min misstanke, att avlägsningen måste ske efter att ca en timma har gått, för att det ska gå att avgöra att den har skett efter döden. Annars kan den lika gärna ha avlägsnats som en del av själva mordet.
Och att de skriver att delen kan ha separerats under dödens inträffande, talar ju för att de misstänker att så kan ha skett. Är det någon som vet om hedersmord brukar ske på något speciellt rituellt sätt?

Det är ju inte det det står. Det står inom en timme, alltså högst en timme efter döden.
Citera
2019-12-16, 21:35
Medlem
Citat:
Och att de skriver att delen kan ha separerats under dödens inträffande, talar ju för att de misstänker att så har skett. Är det någon som vet om hedersmord brukar ske på något speciellt rituellt sätt?

Kan nog stämma, angående att det finns visst tidsintervall mellan "Under eller i anslutning till" och "efter tidpunkten för dödens inträffande".
Viss skillnad, som tycks uppenbar för rättsläkare, förutsatt att det går att se något alls.

För övrigt är min rättsläkarvän väldigt tyst om upplevelser han har kring arbetet - han verkar INTE
klara av att gå in i för många detaljer - om jag är nyfiken, utan svarar kortfattat och vill helst prata om annat. Han namnger naturligtvis ALDRIG personer, vare sig levande eller döda, men kan berätta detaljer från jobbet ibland när något är vetenskapligt intressant.
Han har även berättat hur andra rättsläkare (utan namn alltså) reagerat på sitt jobb - det är en annan historia!
Det förtjänar en alldeles egen tråd.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-16 kl. 21:57.
Citera
2019-12-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag förmodar att du inte pratar om W? Bara så vi klargör den saken.

Nej absolut inte! I så fall hade jag absolut inte skrivit här om det. Det hade varit oetiskt.
Min vän befinner sig i en stad långt från Uddevalla.
Och aldrig nämnt någons namn, jag hade aldrig fått veta vem han talar om, i vilket fall.
Är tyst som muren på det viset, men ibland berättar han om hur arbetet kan gå till.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-16 kl. 21:59.
Citera
2019-12-16, 21:38
Medlem
Jag fick en tanke nu, som berör den misslyckade häktningen av mgm2 och mgm3

Såhär, i fallet med mgm1 säger advokaten att hon inte sett tillräckligt för att motivera häktning, men medger att det kan finnas bevis hon inte sett.

Är det helt omöjligt att åklagaren också har mer bevis på mgm2 eller mgm3, som skulle räcka för häktning - men att åklagaren inte tyckte det var "värt priset" att utlämna informationen ifråga bara för att få dem häktade just nu?

Typ, det är okej att förlora slaget om du sen vinner kriget. Försiggår den sortens rackarspel?
Citera
2019-12-16, 21:38
Avslutad
Ingenting absolut ingenting har framkommit i förhör med MGM. Men! en sak har kommit fram i förhör med MGM. Det var tidigt i utredningen Tisd 19 nov, Under tisdagen bytte polisen sökområde och sökte framför allt kring Ljungskile efter uppgifter som pojkvännen lämnat i förhör, enligt uppgift till GT, för att sedan återigen gå tillbaka till Uddevalla.

Här bör MGM gett polisen någon slags "hint" var W skulle kunna ha befunnit sig. Min spekulation. Har MGM sagt att W lämnat lägenheten för att bege sig till Ljungskile? i så fall vad skulle det ha kunnat varit?.
Träffa en kompis? Påstod han att W skulle ha åkt någonstans i Ljungskile?. Polisen köpte inte resonemanget och lade snabbt över söket till Uddevalla igen fr.o.m Onsdagen 20 nov. Drog han en lögn som polisen genomskådade?
Senast redigerad av sherlocksnake 2019-12-16 kl. 21:43.
Citera
2019-12-16, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Någon som har koll på Uddevalla som kan berätta vad det är för slags utrymme/hål/trappa intill vägen vid Kasenabbevägen 4?

Likaså undrar jag över de tomterna strax öster, och väster om denna punkt? Är dessa avspärrade, eller kan människor röra sig runt mellan dessa industritomter? Vad är det för sorts område generellt?

Industriområde med tågspår, hamnområde, dåligt upplyst. OBS, annat fall, men med en bild av vägen: https://www.gp.se/nyheter/västsverige/misstänkt-mord-i-uddevalla-offret-identifierad-1.5010432. Man har kunnat röra sig förvånansvärt fritt över merparten av de gamla pirarna, mellan silos och avställda vagnar och containrar, i hamn- och slakthusområdena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in