2019-12-16, 14:50
Medlem
Det var inte länge sen som en inkvoterad polisf....a sa att "Finns ingen anledning till oro - såna brott drabbar bara kriminella".?.
Citera
2019-12-16, 14:56
Medlem
Så jävla tragiskt.. En helt oskyldig Svensk man med sina politiska åsikter på rätt sida.
När fan får folk nog?

Även hans fru gillade SD och AFS, så mycket vettigt folk som alla borde stötta till 100%
Senast redigerad av living4free 2019-12-16 kl. 14:59.
Citera
2019-12-16, 15:02
Medlem
Antonov14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
Så jävla tragiskt.. En helt oskyldig Svensk man med sina politiska åsikter på rätt sida.
När fan får folk nog?

Även hans fru gillade SD och AFS, så mycket vettigt folk som alla borde stötta till 100%
JA!!!! När får folk nog?
Vi svenskar verkar tåliga.
Finns det nån misstanke om vilka gärningsmännen är?
Citera
2019-12-16, 15:07
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Restauranger har mycket cash och dessutom svarta pengar, de slår inte in beloppet i kassaapparaten utan bara trycker på en knapp så att kassan öppnas med ett pling och kollar man på belopp så står där 0000 men det händer också att de har ett data program som raderar inslagna belopp.

Restauranger behöver cash till svarta löneutbetalningar och till att betala leverantörer svart, det normala brukar vara att 30% av omsättningen är svart men det finns giriga typer som mjölkar ännu mer.

Gubben som blandade sig in i bråket är troligen välväxt, självsäker, en byggjobbare eller vältränad, han kände sig starkare än rånarna, kanske trodde han att andra restauranggäster kommer hjälpa honom?

Han överskattade sin förmåga och tänkte inte på konsekvenser

Är idag egen inom restaurang/krog-branschen och känner ett gäng som driver eget och med den erfarenhet jag har så har du väldigt fel. Det är kontroller med sjuka böter om inte i stämpling och lön fungerar med Skatteverkets kassasystem.
Att man betalar svart till leverantörer hör jag aldrig talas om heller ...det måste va från film.

Svenska krögare är seriösa. Om hur andra driver sina verksamheter vet jag inte. Man kniper någon tusenlapp då och då svart när tillfälle ges men det är inte värre än hos någon annan bransch.
Fippla med kassa och löner låter 90-tal och det är definitivt inte lönsamt med vad du får betala. Fel i instämpling mot löneutbetalning ligger omkring 10k ...och då har dom rutinmässiga kontroller.

Eftersom det inte är överdrivet med kontanter längre så blir det allt svårare att få det att funka.

Det är så ovärt med rån idag men vissa människor tycker kanske att några tusenlappar är värt besväret?!?!

Jag trodde detta skulle lösas inom ett dygn. 3 ynglingar på cykel (om det nu stämmer), som vad jag tror spontant kommit på något sådant här idiotiskt.
Är jävligt orolig för att tjejerna på vårat ställe ska behöva vara med om något sådant här när dom är själva och varit väldigt tydlig med att dom ska öppna kassor direkt och backa därifrån.

Imponerad av BO här, all respekt och familjen ska trots utgången vara stolta över vad han gjorde. Det verkar som han gjorde detta för någon annans skull vilket idag är beundransvärt.

Lider med familj !
Citera
2019-12-16, 15:25
Medlem
foppa555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Har de framkommit om de var maskerade? Om inte borde väl de vara lätta att hitta?

De var maskerade ja, det Kjäll försökte (enligt rykten) göra var att avtäcka en av GM.
Citera
2019-12-16, 15:32
Medlem
Gutgrinders avatar
Problemet med att vara starkare än genomsnittsmannen är väl att man överskattar sin egen överlevnadsförmåga. Det spelar ingen roll hur stark du är, en machete kan hugga ihjäl vem som helst.

Med det sagt så vill jag enbart hedra Kjell för sin uppoffring. Den typen av civilkurage har jag nog aldrig hört talas om tidigare i Sverige. En riktig viking! Vila i frid.
Citera
2019-12-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppa555
De var maskerade ja, det Kjäll försökte (enligt rykten) göra var att avtäcka en av GM.
Lid med detta BO.s nära anhöriga, gör lika gentemot de kommande hundratalet brottsoffrena. Var klara över, att "godhetskommunisterna" i Sthlm är helt obekymrade betr. Kjells död. Han var liksom "en i den stora kalkylen". Alltså en död i statistiken, vilken servila godhetsknarkare fort nog vill glömma.
Kommer värnamo police yard komma nära dessa tre GM, innan nyåret passerats???
Citera
2019-12-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Är idag egen inom restaurang/krog-branschen och känner ett gäng som driver eget och med den erfarenhet jag har så har du väldigt fel. Det är kontroller med sjuka böter om inte i stämpling och lön fungerar med Skatteverkets kassasystem.
Att man betalar svart till leverantörer hör jag aldrig talas om heller ...det måste va från film.

Svenska krögare är seriösa. Om hur andra driver sina verksamheter vet jag inte. Man kniper någon tusenlapp då och då svart när tillfälle ges men det är inte värre än hos någon annan bransch.
Fippla med kassa och löner låter 90-tal och det är definitivt inte lönsamt med vad du får betala. Fel i instämpling mot löneutbetalning ligger omkring 10k ...och då har dom rutinmässiga kontroller.

Eftersom det inte är överdrivet med kontanter längre så blir det allt svårare att få det att funka.

Det är så ovärt med rån idag men vissa människor tycker kanske att några tusenlappar är värt besväret?!?!

Jag trodde detta skulle lösas inom ett dygn. 3 ynglingar på cykel (om det nu stämmer), som vad jag tror spontant kommit på något sådant här idiotiskt.
Är jävligt orolig för att tjejerna på vårat ställe ska behöva vara med om något sådant här när dom är själva och varit väldigt tydlig med att dom ska öppna kassor direkt och backa därifrån.

Imponerad av BO här, all respekt och familjen ska trots utgången vara stolta över vad han gjorde. Det verkar som han gjorde detta för någon annans skull vilket idag är beundransvärt.

Lider med familj !
Allt som betalas med kort är kosher, allt som betalas mot faktura är svart. Det var så några jag kände gjorde. All catering var svart. Inköp med egna pengar i vanliga livsmedelsbutiker, så skatteverket inte kan jämföra inköp (grossist) med försäljning. Totalt off topic, men there u have it.

Jag håller med om att det blir svårare att arbeta svart och är ett bra skydd mot rån med kontantlös verksamhet, framförallt på orter där bankkontor och polisstationer försvunnit.
Citera
2019-12-16, 15:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppa555

Man kan ju hoppas att han lyckades med det och att folk kunde se hur GM såg ut. Fanns ju många på plats vid denna fruktansvärt tragiska händelse. Va ledsen man blir.
Citera
2019-12-16, 16:05
Medlem
Jack-Ryans avatar
Hur är det möjligt att ingen är gripen än? Gislaved har ca 10 000 invånare. Det måste gå att begränsa antalet tänkbara gärningsmän till hanterbar nivå på en halvtimma. E.u. flyr GM på cykel. Dessutom fanns det väl vittnen som kan hjälpa till. Är Rikskrim där, någon som vet mer?
Citera
2019-12-16, 16:13
Medlem
Hatten av för Kjell. Vilket civilkurage

Låt nu polisen få fast de skyldiga
Citera
2019-12-16, 16:14
Medlem
Polisen vill inte bekräfta trådsanningar!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/polisen-vi-har-en-bild-av-flyktvagen-och-garningsmannen

Citat:
I såväl traditionella medier som sociala medier har en hel del vittnesmål och rykten målats upp. Bland annat har det talats om att mordvapnet ska vara en machete, men den uppgiften vill Håkan Boberg inte styrka. Däremot bekräftar han att det rör sig om ett vasst föremål, som ännu inte är hittat.

Ett vittne säger till Aftonbladet att gärningsmännen tog sig in i köket och att de efter attacken försvann på cykel. Inte heller dessa två uppgifter vill Håkan Boberg bekräfta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in