Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Polisen styrs i mycket låg grad av politiker utan av en tjänstemannakår. Med vänstern menar jag en viss gigantisk idéströmning som genomsyrar samhället, inte en viss sida av svensk aktuell politik.
Men en fråga till dig som kommer att låta dryg men jag vill inte vara dryg utan jag vill ha dina ärliga tankar kring detta: Fanns det några medborgerliga upplopp i Raqqa när IS härjade där? Och om du kommer fram till att det var tunnsått med den varan, var det för att IS ledningen hade läst newscientist eller var det för att hot om våld faktiskt fungerar? Eller har du någon annan förklaring?
Alla andra dagar hade jag nog hållit med dig, men gällande kontroll/arbete i invandrartäta områden, är det i ett ganska rakt led politiskt kontrollerat. Samspråk av både polis/befäl och politiker hörs utåt sett identiskt när det kommer till brottslighet som är invandrarrelaterat. Ingen tillfällighet.
Ett större mått av försiktighet används, men försiktigheten är förvisso också en polisiär angelägenhet då man på förhand vet/lärt sig att vissa områden är ena krutdurkar.
Utan att läst in på det, tror jag den naturliga förklaringen mest låg i IS blotta storlek, men givetvis parat med ett mycket grovt våld som utspelat sig under lång tid och i stor omfattning. Så visst, våld kanske kan stävja.
Frågan är bara hur mycket våld det ska till för att nå balansen? Det kanske inte hjälper förrän vi har svensk polis som utför offentliga avrättningar med sina förstärkningsvapen godtyckligt på Rinkeby Torg eller i Kronogården?
Man har stundtals provat forcerat arbete här i landet, utan någon som helst vinning.
Jag tror att det ska till extremt mycket våld och kaos, för att folket på "orten" ska besinna sig, och jag tror därmed tyvärr att problemet ligger på en nivå långt bortom polisens arbetsmetodik.