2019-12-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ingen reagerar på häktn.tider på fyra år.
Huvudsaken är att brott, som ex.vis wilmas märkliga död, blir lösta med fälld GM.
Rättssäkerhet - vad faen är detta, vid populasens köksbord?
I värsta fall så torskar T varken för mord eller dråp!
Jo, folk reagerar. Amnesty har länge gnällt på svenska häktningstider, att det inte finns någon bortre gräns. Fyra år är en lång tid för en ung kille som det handlade om här. Men jag är inte personen att börja rodda i sånt. Behövs det så behövs det.
Citera
2019-12-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korta-kjolar
Med facit på hand ( 2 misstänkta i frihet än så länge) så förstår jag att polisen inte går ut med mer information.

Personligen är jag jätte imponerad av att man lyckats hålla inne med så mycket info trotts att det är en jättestor utredning med många inblandade

Jag hoppas och tror att man har hittat fler delar än vad som är känt här på fb
Håller med om att polisen hållit tätt på ett formidabelt sätt

Jag minns exempelvis att folk skrev härinne någon eftermiddag, om lågt flygande helikoptrar som åkte fram, och sedan lämnade området där polisen höll på och dök. Spekulationerna gjorde ju gällande att fynd gjordes då, och vette sjutton om jag inte börjar tro på den teorin.
Citera
2019-12-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Du och många andra i tråden upprepar gång på gång att Tishko är häktad på sannolika skäl, och att det därför måste finnas något väldigt komprommeterande bevis mot honom, eller att åklagaren har "mycket på fötterna" som du uttrycker det. Och det låter ju väldigt mycket som att man blint utgår ifrån tingsrättens häktningsbeslut, och därför "fäller" honom på förhand utan att man känner till dessa komprommeterande bevis.
Och som jag skrev i förra inlägget så måste det inte finnas något enskilt komprommeterande bevis mot honom, utan det kan vara en massa svaga bevis sammanlagt, som är grunden till tingsrättens beslut om häktning. Och det verkar så utifrån de bevis som har presenterats hittills.

Sen undrar jag om det finns någon statistik, över vad som som har blivit domen i mordfall där den åtalade har varit häktad på sannolika skäl. Jag kanske har fel, men jag gissar att de flesta frias. Och det säger ju också något i så fall, nämligen att häktning på sannolika skäl inte är lika med att domstolen anser att den häktade är skyldig. Men många här i tråden väljer istället att bli arga på svenskt rättssystem som friar "skyldiga" personer.

Själv tycker jag att domstolarna borde komma upp till åtminstone 95% sannolikhet, innan de fäller. Men många i tråden verkar tycka att det räcker med majoritet, alltså över 50% sannolikhet. Eller kanske ännu lägre sannolikhet - hellre fälla än fria, ungefär.

Picasso2 är väl ändå en av de som varit mest noggrann med att skilja rykten från fakta i tråden?

Att någon är häktad på sannolika skäl avser egentligen misstankegraden. Att en person ska kunna häktas kräver i princip alltid att person på sannolika skäl är misstänkt för ett brott. Undantaget är om häktning bedöms vara "synnerligen viktigt i avvaktan på ytterligare utredning", oftast bara kallat "synnerliga skäl".

Någon som är skäligen misstänkt får därför inte begäras häktad om man inte kan åberopa synnerliga skäl. Det var av allt att döma orsaken till att åklagaren inför häktningsförhandelingen höjde misstankegraden för de två som är misstänkta för brott mot griftefriden och skyddande av brottsling i det aktuella målet.

Det vi redan vet är komprometterande rent juridiskt i det läget utredningen befinner sig:

• Tishko är den som senast såg Wilma i livet, alla veterligen. Ingen uppgift har framkommit som tyder på någonting annat.
  • En granne hörde bråk från lägenheten i samband med att man senast bedömer att hon var i livet.
  • Tishko anhölls inte omedelbart, utan efter förhör och forensiska genomgångar, vilket tyder på att vad han sagt, i kombination med vad som påträffats, inte gett tillfredsställande förklaringar på saker som skulle tala för hans oskuld.
  • Åklagaren Caroline Fransson skrev i ett pressmeddelande: "Efter förhör med den misstänkta och med personer som allteftersom är intressanta i utredningen samt utifrån omständigheter som framkommit i tekniska undersökningar har jag beslutat att begära mannen häktad på sannolika skäl misstänkt för mord".
  • Blodspår från Wilma har påträffats i bostaden samt i en bil som tillhör de misstänkta.
  • En kroppsdel har påträffats som konstaterar att Wilma bragts om livet och därefter styckats.

Det är ingen svag indiciekedja. Det finns säkerligen flera som kommer hoppa på den och hänvisa till hur svårt det är att bevisa mord vid en huvudförhandling när hela kroppen inte är påträffad. Visst. Fast att rent juridiskt sett utgör redan det vi vet tillräckliga rekvisit för att Tishko ska kunna anses vara misstänkt på sannolika skäl och därmed hållas häktad på de grunder åklagaren åberopat.

Tingsrätten håller trots allt med om det och förmodligen vet så väl de som åklagaren ännu mer i frågan.

Eller ja, de vet det. De vet vilken kroppsdel som påträffats. De vet vilka skador det fanns på den och när de uppstod före eller efter dödsögonblicket. De vet vilken typ av blodspår som påträffats, var och i vilka mängder. (Kom inte med mens-trams igen. Det finns mängder av metoder att särskilja det från vanligt blod, så väl in situ som på labb. Oftast behövs det inte ens, utan används främst vid fastställande av bevis vid anmälda våldtäkter). De vet exempelvis om mattor, duschdraperi eller knivar oförklarligt försvunnit. De har säkerställt mobiltrafik samt bristen därpå. De vet hur väl det Tishko säger i förhör stämmer överens med övrig bevisning eller inte. De vet vad andra relevanta i utredningen sagt. Med mera.

Så, ja: Åklagaren vet mer än vi och ingenting vi vet tyder på att spåren pekar på något annat än att Tishko är skyldig - inklusive din analys av ädringar av handle på ett obskyrt Twitter-konto.

Om du kan ta fram en metod utifrån vilken det går kvantifiera och bedöma att någon är skyldig med "95% sannolikhet" så är jag idel öra.

De som varit misstänkta på sannolika skäl för mord på en nära anhörig i Sverige och suttit häktade för det utgör inte fler än dubbelt så många som de väl dömda för brottet. Leta själv fram statistiken här:
https://bra.se/statistik/kriminalstatistik/handlagda-brottsmisstankar.html
Senast redigerad av Stefan S 2019-12-13 kl. 14:41.
Citera
2019-12-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Svensk polis har faktiskt en högre kompetens än så! Blir det misstag beror det oftast på en dålig ledning och organisationen men kompetensen är det inget fel på!
Om Svensk Polis har meddelat att W tyvärr är död, då är det så! De går verkligen inte ut med osanningar utan har ordentligt på fötterna! Det är högskokeutbildade proffs vi snackat om här!
W tragiska död är säkerligen bekräftat i alla led, med provtagningar och allt som hör till! Det kan vi lita på. Hade verkligen önskat, som de allra flesta, att hon hade fått fortsätta leva!

Ja jag håller med om att svensk polis är betydligt mer kompetenta än exemplet som Vemsa beskriver.
Det är A och O om man hittar en hand, att fastställa hur den blivit åtskild från kroppen!!
Det görs av rättsobducent.
Någon vidlyftig slutledning gör inte polisen.

Vemsa spekulerar men det har visat sig att Vemsa inte är insatt i hur rättsväsendet arbetar.
Undrar liksom någon annan här, hur det kommer sig att Vemsa registrerade sig helt nyligen på FB
och sedan dess kommer med fler orimliga teorier, den ena efter den andra?
Finns varken logik eller insikter.
Citera
2019-12-13, 14:41
Medlem
Citat:
Om det är rätt MGM som sitter häktad (vilket jag är helt övertygad om) så tror jag ända planen har varit att bli av med delarna så fort som möjligt och inget annat.
Det går möjligen göra en poäng av att någon som klarar av att stycka också skulle klara av att tänka "avancerat" i nästa steg. Men jag håller ändå med dig i slutändan, det du säger är mest sannolikt.
Citera
2019-12-13, 14:43
Medlem
Har jag läst det här eller på annan media-sida (ngn "underjordisk" nyhetssida) att det finns
en annan T*shko Sh*b*s, nämligen en T*shko R*naldo Sh*b*s.
Den T*shko vi här brukar tala om finns på T*shko R*naldos vänlista.

En bror kanske.
Citera
2019-12-13, 14:44
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Om det är rätt MGM som sitter häktad (vilket jag är helt övertygad om) så tror jag ända planen har varit att bli av med delarna så fort som möjligt och inget annat.
Ja om det inte skulle va planerat och dumpningsplatser bestämts före, om flera hjälpte till.
Är också övertygad om att de har rätt person häktad
Citera
2019-12-13, 14:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Ja, eller plywood.
Lämnar man telefonernas pytteskärmar och kör fullskärm på en +30"-skärm, så ser man rätt bra att det nog inte är en skärbräda. Om det ändå vore en skärbräda, hur förändras läget då?

Komplettering:

Om de skulle vara en skärbräda och den saknas i köket så skulle det mycket starkt tala för att den använts vid styckningen.

I ett indiciemål där åklagaren försöker bygga en tät väv utifrån teknisk bevisning så skulle den då vara ordentligt värdefull. Men tror som sagt inte den hör hemma där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Det är ju ändå en fördel att polisen inte gått ut med vad för del de hittat och vart, om någon mer är inblandad och de lagt delar på flera ställen vet de inte säkert var polisen kan tänkas hålla koll.
Om de inte hittar mer så verkar ju brottet extra genomtänkt eftersom den/de skyldiga inte visste när hennes familj skulle ana oråd.
Får ju nästan tanken att en del dumpats för att dödsfall ska konstateras men att resterande delar är mer gömda för att förhindra bevis för brottet.
Har börjat tänka i de banorna jag med! Dock tror jag att om du & jag tänker så, och det är så.. Då tänker även polisen så! Finns dem som dumförklarar poliserna/åklagare ,, i detta fall so far tills motsatsen är bevisad är det proffs som kommer lösa detta!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
”Plattan” ger vid hanteringen ett lite svajigt intryck vilket vilket torde stämma bättre på masonit än plywood. Hur som, någon skärbräda tror jag inte att det är.

Avsikten med ”plattan” tror jag inte har varit att elda upp den, utan att den har använts som underlag för att ”tändvätskan” inte skall försvinna ner i underlaget (sanden).

Konklusion: Föremålet tillförde sannolikt inget till den tekniska undersökning.

Nja. Skulle det visa sig att wilmas tillhörigheter återfinns brända, samtidigt som det hos MGM saknas en botten i nån kökslåda, eller en stolsits, skärbräda eller ett bakstycke på någon mindre hylla.
Ja då blir ju träskivan såklart intressant
Senast redigerad av zebop 2019-12-13 kl. 14:49.
Citera
2019-12-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Har jag läst det här eller på annan media-sida (ngn "underjordisk" nyhetssida) att det finns
en annan T*shko Sh*b*s, nämligen en T*shko R*naldo Sh*b*s.
Den T*shko vi här brukar tala om finns på T*shko R*naldos vänlista.

En bror kanske.
Möjligen. Det är väl dock inte ovanligt att unga personer har två Facebooks (en ny och en gammal) och jag har själv sett bekanta adda sitt tidigare konto av någon märklig anledning. Att lägga till "Ronaldo" låter som något unga personer gör (han gillade väl fotboll). Sen ville han bryta med sina barnsliga minnen, helt enkelt. Jag kan inte läsa in mycket mer där
Senast redigerad av Olbars 2019-12-13 kl. 14:51.
Citera
2019-12-13, 14:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Nja. Skulle det visa sig att wilmas tillhörigheter återfinns brända, samtidigt som det hos MGM saknas en botten i nån kökslåda, eller en stolsits, skärbräda eller ett bakstycke på någon mindre hylla.
Ja då blir ju träskivan såklart intressant

Se min kompletteringen två inlägg ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in