Växter är mottagliga för andra ljusfärger än det mänskliga ögat. Jämfört med vanlig belysning har LED växtljuskälla ("VÄXER LED" finns på IKEA) ett annat färgspektrum med mer blåa och röda toner som hjälper dina växter att växa och trivas.
Växer ska inte ha samma sorts ljus/värme under vintertid som sommartid. Ta citroner som ett exempel: man vill helst efterlikna det "normala" vinterklimatet i...tänk Italien. Med en vintertemperatur på runt 5-10 grader och lite mindre ljus.
Här har du ett exempel för citronträd.
En LED lampa på typ 7W bör räcka. Finns speciella växtlampor som har olika ljus och våglängder, t.ex 660nm (rött ljus) och två 5000K multi (dagsljus).
VÄXER LED från IKEA har 4000K, den funkar säkert bra!
Citat:
Ursprungligen postat av
MRZnr1
Lånar tråden lite.
Jag försöker driva upp rabarber från frön i garaget och jag har växtlampa på 300w.
Jag får upp fröna utan problem. Två plantor som efter att ha blivit ca 4 cm bara lade sig på jorden. Jag satte spikar som jag lutar dem mot och bladen växer bra. Men de verkar inte klara att stå själva. Gör jag något uppenbart fel? Jag odlar dem i minre svarta muggar som man brukar odla i. Jag planterade om dem för någon vecka sedan och de växer, men fortfarande svaga.
Mvh
Du kanske har planterat om de för tidigt? Låt de rota sig i sin lilla kruka ordentligt innan omplantering. Sen får du helt enkelt ge dem tid bara. "Problemet" ibland med växtlampor är att man ger de mycket varmt ljus så att växterna växer snabbt, men växer de för snabbt så hinner de inte rota sig ordentligt och de blir rangliga. Jag har haft samma problem med flertalet olika växer och plantor.