2019-10-11, 15:56
Medlem
Hej!
Tänkte belysa kryddväxter med en lampa. Hittade på IKEA LEDARE LED 1600lm (16W 503.632.96) som jag tänkte sätta direkt ovanför kryddorna. Kommer det att funka? Tänkte att den kan vara på i 16h och sedan avstängd 8h om dygnet.
Om inte, varför och tips på en annan E27 lampa som passar bättre.
Tack på förhand.
Citera
2019-10-11, 15:59
Medlem
franges avatar
Till växter skall du ha speciella växtlampor, som avger ljus i det spektrumet som växterna främst behöver. Vanliga lampor ger inte mycket av det som motsvarar solljuset.
Citera
2019-10-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Hej!
Tänkte belysa kryddväxter med en lampa. Hittade på IKEA LEDARE LED 1600lm (16W 503.632.96) som jag tänkte sätta direkt ovanför kryddorna. Kommer det att funka? Tänkte att den kan vara på i 16h och sedan avstängd 8h om dygnet.
Tack på förhand.

Ja det funkar fint. Du behöver INTE köpa svindyra speciallampor.
Citera
2019-10-11, 16:25
Medlem
Turist i tidens avatar
Eller köp en VÄXER LED ljuskälla för odling PAR20 E14, 6 W från IKEA
Citera
2019-10-11, 20:29
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Till växter skall du ha speciella växtlampor, som avger ljus i det spektrumet som växterna främst behöver. Vanliga lampor ger inte mycket av det som motsvarar solljuset.

Nonsens. Vanliga lysrör fungerar fint. LED duger för kryddor om de får lite sol också. Så om man inte stuvar undan sin kryddträdgård i en garderob utan har den i ett fönster, eller i alla fall nära, så lever de gott.
Citera
2019-10-17, 08:17
Medlem
Lampan du länkade till funkar utmärkt. Det viktiga är att antalet Watt är högt. Lumen är inget att gå på då det mäts i en våglängd av ljus som växterna inte absorberar. Orkar man anstränga sig ska man ha cirka 50W totalt (kan fördelas på flera lampor) för att övervintra kryddorna och drygt 100W för att få dem att växa vidare. Det finns starkare lampor att hitta ute i handeln.

Dessa två artiklar är läsvärda om du vill lära dig mer:

https://www.plantbyran.se/nyborjare/vaxtbelysning-valj-ratt-bland-kelvin-watt-lumen-och-lux
https://naturochtradgard.se/2014/12/01/vaxter-vaxer-bast-i-vitt-ljus/?fbclid=IwAR1po2ur1NK5QbfB3IQZY2fXR01F2xQh--OJ5LXIqbRr2nLFFLEM5UxuymU

Lycka till
Citera
2019-11-06, 07:08
Medlem
Lånar tråden lite.
Jag försöker driva upp rabarber från frön i garaget och jag har växtlampa på 300w.

Jag får upp fröna utan problem. Två plantor som efter att ha blivit ca 4 cm bara lade sig på jorden. Jag satte spikar som jag lutar dem mot och bladen växer bra. Men de verkar inte klara att stå själva. Gör jag något uppenbart fel? Jag odlar dem i minre svarta muggar som man brukar odla i. Jag planterade om dem för någon vecka sedan och de växer, men fortfarande svaga.

Mvh
Citera
2019-12-13, 10:49
Medlem
Växter är mottagliga för andra ljusfärger än det mänskliga ögat. Jämfört med vanlig belysning har LED växtljuskälla ("VÄXER LED" finns på IKEA) ett annat färgspektrum med mer blåa och röda toner som hjälper dina växter att växa och trivas.

Växer ska inte ha samma sorts ljus/värme under vintertid som sommartid. Ta citroner som ett exempel: man vill helst efterlikna det "normala" vinterklimatet i...tänk Italien. Med en vintertemperatur på runt 5-10 grader och lite mindre ljus.

Här har du ett exempel för citronträd.

En LED lampa på typ 7W bör räcka. Finns speciella växtlampor som har olika ljus och våglängder, t.ex 660nm (rött ljus) och två 5000K multi (dagsljus).

VÄXER LED från IKEA har 4000K, den funkar säkert bra!

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Lånar tråden lite.
Jag försöker driva upp rabarber från frön i garaget och jag har växtlampa på 300w.

Jag får upp fröna utan problem. Två plantor som efter att ha blivit ca 4 cm bara lade sig på jorden. Jag satte spikar som jag lutar dem mot och bladen växer bra. Men de verkar inte klara att stå själva. Gör jag något uppenbart fel? Jag odlar dem i minre svarta muggar som man brukar odla i. Jag planterade om dem för någon vecka sedan och de växer, men fortfarande svaga.

Mvh

Du kanske har planterat om de för tidigt? Låt de rota sig i sin lilla kruka ordentligt innan omplantering. Sen får du helt enkelt ge dem tid bara. "Problemet" ibland med växtlampor är att man ger de mycket varmt ljus så att växterna växer snabbt, men växer de för snabbt så hinner de inte rota sig ordentligt och de blir rangliga. Jag har haft samma problem med flertalet olika växer och plantor.
Senast redigerad av Lavan 2019-12-13 kl. 10:53.
Citera
2020-01-01, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Hej!
Tack på förhand.

Nu är de längesedan du postade. Men jag har köpt två vanlig E37 och några E14 lampo (från Ikea med lumen ca 1500) och satt brevid mina odlingar. Dom funkar hur bra som helst. Jag odlar jättemycket nu inför våren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in