Citat:
Ursprungligen postat av
Turphiee
Nej, polisen skulle aldrig yttra sig med säkerhet om de inte var just 100% säkra. En avskiljd hand som inte går att säga ska ha avlägsnats efter döden är inte heller att anse som "bortom rimlig tvivel".
Men som sagt... Det korta svaret är "Nej"... Polisen uttrycker sig inte så om dom inte vet med säkerhet
Men varför är det så viktigt för polisen att vara 100% säker på att någon är död, när det räcker med "bortom rimligt tvivel" för att döma en människa för tex ett mord?
Att bli oskyldigt dömd för mord, kan ju vara minst lika hemskt som att få veta att ens anhörig är död trots att hen egentligen lever.
Och varför dödförklaras en del försvunna människor trots att ingen kroppsdel alls har hittats?
Om någon tex har hoppat från en båt långt ute till havs, så kan den personen dödförklaras för att det bedöms vara orimligt att hen har överlevt, trots att det finns sätt att överleva i en sån situation, tex om man har en uppblåsbar flotte och pump med sig när man hoppar.
Så min fråga är om polisen på ett liknande sätt som vid hopp från en båt, kan ha resonerat sig fram till att Wilma är död, trots att de bara har tex en hand som i exemplet i mitt förra inlägg.
Om vi istället säger tex att de har hittat Wilmas båda armar i en svart säck i skogen, då tror jag polisen skulle dra slutsatsen att hon måste vara död, eftersom de anser att det är orimligt att någon skulle skära av hennes armar annat än under styckning. Men det kan ju vara någon slags straff också, och att Wilma ändå har överlevt. Stympning som straff förekommer ju i vissa kulturer i världen.
Det är ju såvitt jag vet inte heller så att en domstol måste fastställa att någon är död, utan polisen bestämmer tydligen det. Och därför kan man fråga sig varför inte polisen också kan få döma människor för brott, utan domstolens inblandning?
Vad jag vill ha sagt är att om man inte ens kan vara säker på att en domstol har rätt i sin dom efter lång och noggrann rättegång, hur ska man då kunna vara säker på att polisen har rätt om att Wilma är död?
Svaret är förstås att man ska inte vara säker på det, inte utan att själv granska bevisen som polisen lägger fram. Och dessa bevis har vi inte här i tråden, eftersom polisen bara har sagt att de har hittat en del av Wilma och att de vet att hon är död. Vilken del de har hittat, och hur de med hjälp av den har kommit fram till att hon är död, det vet vi inte.