Is bekämparen Jesper Söder skriver på Facebook
” Katastrof! Bevittna när Joakim Lamotte gjorde livesändningen på kronogården, stod och titta på hur maktlösheten hos både polisen och åskådare, trygghetsvärdar var fullständigt total. Polisen gjorde det lilla man kunde för att hjälpa Lamotte, men det spåra ut totalt. Slag och hot, stulen kamera och ett 100 tal ungdomar som pusha på varandra.
Ungdomarna är mellan 13-20 år. Trollhättan är en av Sveriges mest segregerade städer. Med utmaningar som uppenbarade sig under kvällen. Att det är ett särskilt utsatt område är tyvärr ingen nyhet.
Dagarna innan Lamotte kom för att göra denna live om situationen där det är bilbränder då och då, så hade det varit oroligt i två dagar.
Det lugnade sig tisdagen och onsdagen denna veckan. Man samlade på sig smällare och vänner, man inväntade på att Lamotte skulle komma, tanken var att jag skulle vara där, hade pratat med Lamotte dagarna innan och också förvarnat Polisen som hade extra resurser på plats och i beredskap just för att Lamotte skulle komma.
Att polisens direktiv var tydliga att vara passiva märktes, man tillät allt för mycket än vad man hade gjort. Dels för att inte utsätta sig själva och sina kollegor för våld. Dels för att visa ungdomarna att man inte använder sig av övervåld som de påstår.
Hela mixen av ungdomarna som härjat dagar tidigare med raketer och att bränna bilar, samt att Lamotte dök upp, att polisen var där gjorde att hela situationen urarta till något som är helt jävla otroligt sjukt.
Dessa ungdomar får härja fritt, vad sänder vi för signaler? Ska 13-20 åringar ha makt över yttrandefriheten och över delar av Sverige? För det är precis det budskapet som de gav. Och de fick bevisat att de får.
Jag var där från början till långt efter Lamotte hade åkt pga hotet och våldet som blev gentemot honom. Jag stod och prata med två av mina elever som var där och hurra och fråga vad fan de gör här!? De går i 8:an!
Vart är föräldrarna!? Vart är de vuxna!? Många vuxna stod och titta på liksom jag själv i ilska över hur jävla sjukt detta är.
Dessa ungdomar anser att gängen är viktigare än studier. De vill visa sig coola och stora för sina vänner. De skriker könsord och kallar Lamotte för det ena och det andra! Ord som de skulle få stryk i hemmet om de använde.
Trollhättan har lagt ner åtskilliga miljoner på kronogården på bekostnad av äldre, skola och vård. Vart är tacksamheten!?
För snorvalparna har ingen aning om konsekvenserna av deras handlande. Lamotte fick det material ni hatar att han sprider, och vet ni vad? NI (ungdomar) löste det helt utmärkt!
Ni spottar era föräldrar och de skötsamma i samhället i ögat med ert beteende! Jag stod och prata med många av er. Som säger respekt till mig osv... VISA DEN RESPEKTEN FÖR SAMHÄLLET ISTÄLLET!
Jag skäms och är förbannad! Jag älskar Trollhättan... Men ni förstör för svenskar och invandrare med ert beteende! Är så förbannad att jag kokar!
Hade ni betett er såhär i ert hemland så hade ni blivit inkastade i en trång cell där ni önskat ni var i Sverige!
Oavsett vad man tycker om Lamotte, så det han gjorde var modigt. Ensam mot 100. Polis var där, men inte mycket till hjälp. Men efter idag får jag säga detta leder bara till "vi mot dom" i större utsträckning!
Trollhättan represents gjorde staden till en bra reklampelare för kronogården! Hoppas ni är stolta och klappar er på axlarna, för att visa er tuffa inför varandra för att hata Lamotte för hans jobb, gjorde bara en det hela tydligare... ni är så jävla vilsna att ingen kommer bry sig tillslut om er! För det är den vägen ni tar!”
https://www.facebook.com/jesper.soder.9/posts/10157249634179094