2019-12-11, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Greta är mycket stor i Kina, även i deras statliga TV och tidningar. Flera gånger varje månad.
Xi JP image i Kina är miljövän och därmed Greta oxå. För Kinas regering är det bättre med miljödebatt och inte demokrati debatt.
Ett exempel sen Januari 2019 är det omöjligt att köpa bensin eller diesel bil i Peking. Kampanjer om skogsplantering, sop sortering etc.

Efter hennes FN tal
http://www.chinadaily.com.cn/a/201909/25/WS5d8aac2fa310cf3e3556d482.html

Just nu är hon på 1a sidan, man of the year. Första nyheten är oxå med klimatet.
Hur mycket folk kan Greta dra på fff i Shanghai, 2 millar?
Citera
2019-12-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det finns inget hot, nej. Du och Greta är från vettet så "pris" är det sista ni ska ha. Är ni verkligen helt sjuka i huvudet? För första gången i jordens historia på 6 miljarder år reglera koldioxidhalten i luften att vara fast, den som mätes i miljondelar?

Dra åt helvete. Och jag ska ha lägre pris på elen ta mig fan.
Kan du komma på någon som haft större inflytande under året än Greta?
Citera
2019-12-12, 00:11
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Hon är förste svensk som någonsin erhållit den prestigefyllda utmärkelsen,
Är hon förtjänt av den?
Diskutera.

Nej, hon har ju inte åstadkommit någonting i praktiken för att minska de globala utsläppen av växthusgaser. I detta fall är det INTE tanken som räknas.
Citera
2019-12-12, 00:13
Medlem
Låter som ett väldigt bra val. Hur många i världen har inte under 2019 lärt sig vem hon är? Javisst, framlagt av media, men oavsett ett namn på allas läppar. Helt rätt val.
Citera
2019-12-12, 00:19
Medlem
bleeckerstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det finns inget hot, nej. Du och Greta är från vettet så "pris" är det sista ni ska ha. Är ni verkligen helt sjuka i huvudet? För första gången i jordens historia på 6 miljarder år reglera koldioxidhalten i luften att vara fast, den som mätes i miljondelar?

Dra åt helvete. Och jag ska ha lägre pris på elen ta mig fan.

Är inte sjuk i huvudet, men håller med dig om att jag inte ska ha något pris. Spännande nya uppgifter du delar med dig av för övrigt, det där att Jorden är 6 miljarder år.
Citera
2019-12-12, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Greta har uttryckt önskan om att ta tåget till Kina nästa vår. Hon måste emellertid först få en inbjudan från någon lokal orgsnisation. Den lär nog komma, kineserna ser säkert kommersiella möjligheter i klimatsmarta prylar.

Jag hade inte velat sätta min fot i Kina om jag var Greta. Om hon håller ett regimkritiskt tal i Kina så blir det nog inte mer Greta på ett tag. Eventuellt dyker hon upp i statstelevisionen och ber offentligt om ursäkt om hon inte är helt bakom flötet.
Citera
2019-12-12, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag hade inte velat sätta min fot i Kina om jag var Greta. Om hon håller ett regimkritiskt tal i Kina så blir det nog inte mer Greta på ett tag. Eventuellt dyker hon upp i statstelevisionen och ber offentligt om ursäkt om hon inte är helt bakom flötet.
Tror inte att kineserna vågar kröka ett hår på Thunbergskans huvud. Handelsboykotter har de redan haft nog av.
Citera
2019-12-12, 00:37
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

Så är det ju. Som det är nu så använder världens överlägset största enskilda miljöförstörare, alltså Kina, Greta främst för att hindra ekonomisk tillväxt i västvärlden.
Citera
2019-12-12, 00:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Jag har problem att se Trump i samma klass som Hitler och Stalin. Möjligen kan ni tramsiga vänsterjönsar se det, men...

Den lilla bortskämda innerstadsuppfödda flickan kan dock vara stolt över att fått nämnas i sammanhang med USA:s bäste president på många är

Alla Amerikanska valda presidenter har vart med på listan.
Förutom exempelvis Ford som fick hoppa in för Nixon.
Citera
2019-12-12, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Tror inte att kineserna vågar kröka ett hår på Thunbergskans huvud. Handelsboykotter har de redan haft nog av.

Världen : Är det någon som har sett Greta? Åkte inte hon till Kina?
Kina: Nej, ingen aning, aldrig sett.

Det är så lätt att råka slarva bort en Greta i stora Kina.
Citera
2019-12-12, 01:37
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Jag ser omslaget till Time och tänker att Greta på riktigt ser ut som en 10-åring med för stor hoodie och gympaskor från Polarn o Pyret.

https://api.time.com/wp-content/uploads/2019/12/POY.main_.jpg
Citera
2019-12-12, 02:09
Medlem
Antje-Js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Rätt. Och fotot på henne är bra. Kinesisk media har i månader gillat henne. Mina döttrar lär sig i skolan om Greta.
Svensk i Kina, känner mig stolt.
Hur är miljödebatten i Kina?

Det kanske är bra att Kina inte är en demokrati, då kan man sätta in kraftfulla åtgärder, som har någon realistiskt verkan.

Kina råkar ju riktigt illa ut vid högre temperaturer. Ja, inte bara illa ut. Kina kommer inte kunna existera överhuvudtaget om Himalayas glaciärer börjar smälta. Det samma gäller Indien och hela Östasien. Allt och alla är beroende av de stora floderna.

Jag hoppas på att det är regimen i Kina som går först och drar in såna förmåner som privatbilism, privata flygresor, stora bostäder.

Något den medelålders västerländske mannen aldrig skulle ge upp. Han tar hellre livet av sig än lever utan bil, utlandssemestrar och egen villa. Bilen är helig.

Kina är ju i grunden konfucianstiskt och man gör som man blir tillsagd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in