2019-12-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej. Att horisonten flyttas längre bort när du flyttar utsiktsplatsen högre upp är ju 100% förutsägbart enligt globmodellen. Det funkar exakt som det ska.

Problemet är bara att kurvan som ni försöker påpeka finns där redan vid marknivå försvinner, och vi kan nu vittna till en plan yta hela vägen fram till vår nya horisont.

Det här har vi såklart gått igenom redan, men det tåls väl att upprepas tills ni känner er ödmjuka nog att erkänna det era egna ögon ser.
Citera
2019-12-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, det går inte bara att betrakta fenomenet bara från marken.
Det är samma fenomen oavsett höjd.
Skillnaden är att fenomenet inträffar längre bort och är därmed svårare att se.
Det är samma sak som med den krokiga brädan. Den blir inte rak för att du tittar från ett avstånd där kröken är svår att se.

Nej. Pappret blir inte rakt för att krökningen är svårare att se.

Va, två nej från dig?! Båda två med förklaringen att det bara är "svårare att se."

Älskar ditt vetenskapliga tänk här, verkligen helt outstanding.
Citera
2019-12-11, 12:31
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Såg den där dokumentären på Netflix angående den här flumrörelsen och det var en sak som dom inte kunde svara på.
Ta en båtjävel eller flyg och bevisa för alla att man till slut kommer till världens kant och dokumentera detta?
Det viftade man bort med att man ordnar resurser för detta.
Riktiga clowner.
Citera
2019-12-11, 12:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Conny, min lilla nej-sägare. Jag förväntar mig aldrig att du ska ge med dig, på någonting. Så skör är din förbestämda tro, att den inte får ifrågasättas av dig ens i en millisekund.
Jag har ingen tro om jordens form.
Alla evidens leder till sfärisk jord. Inget evidens tyder på platt jord.

Citat:
"Nej! Att du tycks se något är inte evidens! Bara jag får göra så, när det gäller kurvor vid horisonten!"
Det är inget jag tycks se. Det är något jag ser. Jag ser tydligt att nedre delen av solen skyms av horisonten.

Citat:
Att säga att den tycks vara platt och orörlig låter som rätt svaga evidens för att den är rund och snurrandes, även om det "stämmer med globmodellen".
Vad som tycks är inte evidens för någonting. Den sfäriska jorden tycks ju stå still, så det är inget evidens för plattjorden.
Har du ett enda evidens för den platta jorden, som inte även gäller den sfäriska?
Citera
2019-12-11, 12:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Va, två nej från dig?! Båda två med förklaringen att det bara är "svårare att se."

Älskar ditt vetenskapliga tänk här, verkligen helt outstanding.
Vänligen förklara vetenskapen om att välvda saker blir platta av att betraktningsvinkeln ändras.
Citera
2019-12-11, 12:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Problemet är bara att kurvan som ni försöker påpeka finns där redan vid marknivå försvinner, och vi kan nu vittna till en plan yta hela vägen fram till vår nya horisont.

Det här har vi såklart gått igenom redan, men det tåls väl att upprepas tills ni känner er ödmjuka nog att erkänna det era egna ögon ser.

Nej detta är inget problem. Det är exakt som man kan förutse att det ska förhålla sig.
Citera
2019-12-11, 12:45
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nej, jag menar att det inte är välvt för att det enkelt förklarat inte ser välvt ut.

Så om du inte kan se välvdheten existerar den alltså inte enligt dig???
Citera
2019-12-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Så om du inte kan se välvdheten existerar den alltså inte enligt dig???

Det är evidens för att den inte gör det, ja.
Citera
2019-12-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej detta är inget problem. Det är exakt som man kan förutse att det ska förhålla sig.

Njae, inte riktigt med tanke på att den enligt dig är tydlig från lägre höjder.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är evidens för att den inte gör det, ja.

Tror du att atomer och molekyler existerar?
Citera
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, den försvinner inte. Då skulle ju en betraktare på marknivå plötsligt se hela båten, om någon annan flyttades sig högre upp. I verkligheten är båtens nedre del alltid dold för alla på låg nivå, samtidigt som den är synlig för alla på högre nivå. Alltså är kurvan kvar hela tiden.

Citat:
Det är ju vi som "erkänner" vad våra ögon ser. Vi ser att horisonten skymmer nedre delen av objekt som är längre bort än horisonten.
Citera
2019-12-11, 12:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Njae, inte riktigt med tanke på att den enligt dig är tydlig från lägre höjder.

Exakt vad har jag sagt egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in