Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Tror vi missförstår varandra, du beskriver hur det du pekar på ser ut, jag efterfrågar vad det är du pekar på.
Utan att veta vad det är du pekar på, kan jag inte godta det som någonting som motbevisar en platt jord. Eftersom du inte egentligen vet vad du pratar om (om jorden är platt).
Hur skulle man kunna definiera vad himmelen är och stjärnorna är tänker du? man kan endast observera dom från den plats man är på och dra slutsatser från dom förutsättningar och observationer som existerar.
I den hypotes som jag presenterat för dig används stjärnorna endast som en referenspunkt för att bestämma att det finns 2 punkter i himlavalvet som uppför sig som en mittpunkt.
Alltså nord och syd polerna. En för Norra hemisfären alltså ovanför ekvatorn och en för Södra hemisfären alltså under ekvatorn.
Det är helt omöjligt att det är så på en tallriks jord, för om du stod ute på tallrikskanten så skulle stjärnhimmelen passera ovanför dig utan att snurra runt en mittpunkt. På en platt tallriksjord så kan det endast finnas en mittpunkt.
och då har vi inte ens gått in på att punkterna dessutom snurrar spegelvänt mot varandra.. men den observationen är inte ens nödvändig för att fastställa att jorden måste vara ett klot i och med dom 2 olika mittpunkterna.
i.............* polstjärnan
i........Ø Nord uppe och Syd nere
i...+ södra mittpunkten