2019-12-11, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Lukket samband sier du. Vi vet jo hvem som bruker lukket samband. Politi og militær. Får en sånn guffen følelse av hele greia. At det hele er mere proffesjonelt utført enn man aner. At alt ligger på et høyere plan. Kan det være spesialsoldater? Samme folk som opererer i Afghanistan? Eller spesialpoliti/hemmelig tjeneste? At det handler om politikk, og at man har leid inn spesialfolk som er vant til å frakte bort folk uten at det legges gjenn noen bevis?
Man får jo kjøpt billige og delvis avlytningssikre walkietalkies av merket Baufeng, men ser for meg mere profft utstyr her. Millitært kommunikasjonsutstyr og avlytningsutstyr.

Og hva skulle motivet være?

Hevn og penger. Eller penger og hevn. Eller bare penger.
Citera
2019-12-11, 02:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Og hva skulle motivet være?

Hevn og penger. Eller penger og hevn. Eller bare penger.

Finnes andre motiv enn hevn og penger. Kanskje TH sto i veien for noe. Kanskje AE sto i veien for noe. En plan som TH og en venn hadde, hvem vet.
Citera
2019-12-11, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Lukket samband sier du. Vi vet jo hvem som bruker lukket samband. Politi og militær. Får en sånn guffen følelse av hele greia. At det hele er mere proffesjonelt utført enn man aner. At alt ligger på et høyere plan. Kan det være spesialsoldater? Samme folk som opererer i Afghanistan? Eller spesialpoliti/hemmelig tjeneste? At det handler om politikk, og at man har leid inn spesialfolk som er vant til å frakte bort folk uten at det legges gjenn noen bevis?
Man får jo kjøpt billige og delvis avlytningssikre walkietalkies av merket Baufeng, men ser for meg mere profft utstyr her. Millitært kommunikasjonsutstyr og avlytningsutstyr.
Dette er personer som i hvert fall er profesjonelle i web verdenen der det meste er å få kjøpt, også kommunikasjonsverktøy som ikke lar seg spore eller avlytte.
Citera
2019-12-11, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja. Vi får vite litt mer, men informasjonen er ikke nøyaktig og presis.

Lurer på om folk bruker gangveien tidlig på morgenen, til og fra bussholdeplasser feks? Er det bussholdeplasser langs hovedveien.

Og hvor mye trafikk er det på hovedveien på tidligmorgenen. Hvilken fart går trafikken i. Er det 60-sone. Om du risikerer å måtte vente en stund før du kommer inn på veien når du skal svinge til venstre.

Denne utviklingen åpner ihvertfall for at det kan ha vært ukjente GM i området i morgentimene eller på formiddagen.

Minnimus og POIROT foreslår at parkert bil kan være samme bil som ble observert å passere forbi blokken, kjørt gangveien opp til huset til Hagen, og kanskje kjørt ut via gangveien til bryggen, deretter svingt inn på hovedveien og forsvunnet.

Politiet søker vitner for å få avklart flest mulig detaljer om bilen. For å kunne identifisere bilen litt lenger vekke fra Sloraveien.
Mener å ha lest her at gangveien gjennom dette skogholtet er ganske trafikkert? Men om et par menn i arbeidstøy gikk denne veien for å komme til Hagens hus, er ikke det noe som ville vakt oppsikt.
Citera
2019-12-11, 09:10
Medlem
Monsens avatar
Kanskje de kameraene også har opptak av flere hendelser? Feks at gjerningsperson parkerer ved metrosenteret samme dato som politiet vet at noen har kjøpt Sprox? Med samme type bil?
Citera
2019-12-11, 09:56
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Mener å ha lest her at gangveien gjennom dette skogholtet er ganske trafikkert? Men om et par menn i arbeidstøy gikk denne veien for å komme til Hagens hus, er ikke det noe som ville vakt oppsikt.
Folk går der, på tur, til skole, jobb og offentlig kommunikasjon. Vil tro det er mer trafikkert kl 8 enn kl 9:30. En slapsete formiddag senhøstes er nok sjansen for å IKKE møte noen stor. Særlig fordi strekket er bare noen få meter, og man har oversikt innover gangveien fra parkeringen.

Fra der den uidentifiserte bilen sto trenger man bare å bevege seg noen få meter framover på gangveien før man kan skrå inn i et tett skogholt øst for boligen. Der kan man bevege seg usett, skifte til overtrekksdrakter osv. Man får adkomst til boligen fra terrassen eller kjellervindu mot skogen. Unngår å bli synlig for evnt nysgjerrige naboer i tilgrensende eneboliger. Unngår å ha bil på åstedet før kysten er klar, i tilfelle aksjonen må avbrytes.
Citera
2019-12-11, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Folk går der, på tur, til skole, jobb og offentlig kommunikasjon. Vil tro det er mer trafikkert kl 8 enn kl 9:30. En slapsete formiddag senhøstes er nok sjansen for å IKKE møte noen stor. Særlig fordi strekket er bare noen få meter, og man har oversikt innover gangveien fra parkeringen.

Fra der den uidentifiserte bilen sto trenger man bare å bevege seg noen få meter framover på gangveien før man kan skrå inn i et tett skogholt øst for boligen. Der kan man bevege seg usett, skifte til overtrekksdrakter osv. Man får adkomst til boligen fra terrassen eller kjellervindu mot skogen. Unngår å bli synlig for evnt nysgjerrige naboer i tilgrensende eneboliger. Unngår å ha bil på åstedet før kysten er klar, i tilfelle aksjonen må avbrytes.
Jeg kjenner ikke området, men som du sier er det nok mer sannsynlig at det er mer folk der i 7-8 tiden fordi skole, kontorer og andre arbeidssteder åpner kl. 8-9. I min teori har en GM sittet i en ventende bil utenfor huset for å kunne varsle GM inne i huset dersom noen tilfeldigvis skulle komme. Men teorien din om at bilen har stått "på vent" mens GM til fots har tatt seg til og inn i huset, er jo like mulig.
Men videokameraene som har filmet bilen dekker vel baksiden av Hagens hus, og dermed ville personer som tok seg inn i huset på baksiden sannsynligvis også blitt fanget opp av disse kameraene. Fordi avstanden er stor, ville det kanskje være vanskelig å se noe detaljert, men at noen beveger seg ved huset, ville nok blitt registrert.
Senast redigerad av univers123 2019-12-11 kl. 11:06.
Citera
2019-12-11, 10:17
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Jeg kjenner ikke området, men som du sier er det nok mer sannsynlig at det er mer folk der i 7-8 tiden fordi skole, kontorer og andre arbeidssteder åpner kl. 8-9. I min teori har en GM sittet i en ventende bil utenfor huset for å kunne varsle GM inne i huset dersom noen tilfeldigvis skulle komme. Men teorien din om at bilen har stått "på vent" mens GM til fots har tatt seg til og inn i huset, er jo like mulig.

Ut fra risk-minimering tror jeg det er mer sannsynlig adkomst til fots. Det er egentlig genialt slik boligen ligger til i terrenget. Og at man har vært (minst) to, slik at en holdt øye med adkomst til huset kanskje. Nå tror jo jeg at de ukjente gjerningspersonene som hentet offeret har hatt tilgang til inside informasjon. Så risiko for at noen skulle komme på uventet besøk til boligen til den tiden er mest hypotetisk, og helt sikkert en risiko de var villige til å ta. De visste at kysten var klar. De visste at AEH var hjemme og alene.
Citera
2019-12-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ut fra risk-minimering tror jeg det er mer sannsynlig adkomst til fots. Det er egentlig genialt slik boligen ligger til i terrenget. Og at man har vært (minst) to, slik at en holdt øye med adkomst til huset kanskje. Nå tror jo jeg at de ukjente gjerningspersonene som hentet offeret har hatt tilgang til inside informasjon. Så risiko for at noen skulle komme på uventet besøk til boligen til den tiden er mest hypotetisk, og helt sikkert en risiko de var villige til å ta. De visste at kysten var klar. De visste at AEH var hjemme og alene.
Jeg tror ikke dette involverer ektemannen, så din tanke om inside informasjon, deler jeg ikke. Men ellers er vi ganske enige. Noen kalkulerte risikoer var nok inkludert i planen deres. Personen som tok seg inn i Hagens hus i 2005, kan for så vidt være en kilde til inside informasjon, i hvert fall om huset, området rundt, mangel på alarm/overvåking, m.m.
Senast redigerad av univers123 2019-12-11 kl. 11:11.
Citera
2019-12-11, 10:32
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Jeg tror ikke dette involverer ektemannen, så din tanke om inside informasjon, deler jeg ikke. Men ellers er vi ganske enige. Noen kalkulerte risikoer var nok inkludert i planen deres.
Nei, vi trenger ikke være enige i den biten. Nå har jeg ikke noen bestemt ide om hvem som står bak. Ei heller ektemannen. Men jeg tror at hovedmotivet for bortføringen og drapet er å finne i de nære relasjoner. Da er det ikke utenkelig at de som tok henne har både innsideinfo og lokal kunnskap.
Citera
2019-12-11, 10:56
Medlem
Citat:
Nei, vi trenger ikke være enige i den biten. Nå har jeg ikke noen bestemt ide om hvem som står bak. Ei heller ektemannen. Men jeg tror at hovedmotivet for bortføringen og drapet er å finne i de nære relasjoner. Da er det ikke utenkelig at de som tok henne har både innsideinfo og lokal kunnskap.
Noen nevnte David Toska, og et visst "Toska"-preg er det her, med tanke på profesjonalitet i planlegging og gjennomføring av forbrytelsen. Men jeg tviler på at Toska ville satt sin nyvunne frihet på spill bare for å vise seg, som ble nevnt her tidligere. Men det finnes endel personer i omgangskretsen hans, og bekjente, som sikkert har potensiale til å gjennomføre dette. Motiv i nære relasjoner er ofte basert på følelser, mens for GM uten relasjoner til BO, er nok penger det mest sannsynlige motiv.
Citera
2019-12-11, 11:59
Medlem
Toska holder seg nok på den rene sti, og resten er ikke profesjonelle nok til å få til noe sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in