2019-12-10, 15:39
Medlem
impulsivitetens avatar
Hej, som ex-musse som flydde undan hedersrelaterat våld med hjälp av socialtjänsten tänkte jag lägga fram mina två cents i form av hur dessa människor (tyvärr) tänker. (En diskussion om huruvida religionsfrihet och frihet till kulturellt utövande borde omvärderas tar jag gärna en annan gång.)

Att gifta sig enligt muslimer, även de allra mest sekulariserade sådana innebär en ritual i form av ’katb kitab’ (=ingå äktenskapsavtal) med hjälp av bl.a två vittnen. Det betyder att personerna ifråga och SÄRSKILT om en av dem är omyndig inte behöver gifta sig statligt och därmed syns det inte på ratsit bl.a.

För att Tis*ko och BO ska ha kunnat bo sambos i två år utan att ha väckt uppseende hos resten av musseklanen och deras vänner och bekanta så måste de ha ingått en s.k. katb kitab dvs islamiskt äktenskap.

Så all diskussion om att föräldrarna och resten av klanen ej accepterade deras förhållande samt samboskap och att de hade en kvinna redo för giftermål och anhöriginvandring kan vi lägga åt sidan då ett missnöje med förhållandet och eventuellt hedersmord skulle ha skett mycket tidigare under dessa två år.

Mordet är antagligen dumskallekurden som slagit för hårt eller på något annat sätt ”råkat” mörda BO. Vad MGM sedan gjorde är avgörande - istället för att ringa 112 och anmäla dådet (eller rentav rädda livet på stackars flickan om hon inte hunnit dö ännu) så ringer fegisen pappsen och ber om hjälp. Och hääääär kommer hedersfrågan in.

Att sonen är tillsammans med en vit, svensk tjej och bor sambo med henne hade inte inneburit hedersrelaterat våld två år efter att relationen ingåtts utan hedersrelaterat våld började då BOs liv slutade.

En mördare till son innebär extremt mycket skam och skuld och skulle vara ett oerhört slag mot hedern och för att lösa det har pappan två val: mörda sonen och upprätthålla hedern eller hjälpa sonen gömma brottet. Han valde alternativ två.

Jag tror inte att pappsen och hans fruga är kallblodiga styckmördare i grunden utan snarare oerhört desperata då heder är lika med livet i sig för dessa inavel. Så de gör såklart allt i sin makt för att upprätthålla denna heder.

Pappa och styvmamma styckar alltså kroppen och försöker göra sig av med den för att skydda sonen från en eventuell dom. Boom. Där har ni hedersaspekten.

Lösningen? Skicka hem alla MENA-män som vägrar anpassa sig.

Mvh utsatt för MENA-mäns våld.
Citera
2019-12-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixtape83
GT citerar: Pojkvännens pappa och en kvinna i 40-årsåldern, som också har koppling till den 22-årige mannen.
-Skulle de inte skriva mamman om hon var hans biologiska mamma istället? Jag är lite förvirrad pga de citerar så men enligt någon här hon är inte styvmamman. Kan det vara så att hon kanske är de pappaa nya fru och de yngsta pojke är deras enda gemmensamt barn? Med tanke på att MGM är 22 år gammal då blir det konstigt att citera henne som hans styvmamma, utan en kvinna som har relation med MGM2.

Jag trodde hela tiden MGM3 är styvmamman och inte hans biologiska mamma. Har vi källa på vad som är sant?
Citera
2019-12-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Och den flyger 30 min? En stilla undran då du nog har rätt
Flyger hela vägen ner till Göteborg och visar upp sig sedan tillbaka till Sotenäs.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/uppvisningar-och-evenemang/julgransflygningar/
Citera
2019-12-10, 15:43
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag tog en paus.

OT:
Kul att se när man kommer tebax. En del kommentar baserat på min, inte teori, utan tankar.
Ibland blir denna tråden ungefär som: "En fjäder blir till en hel hönsgård". Många orkar inte ens titta tillbaka några sidor. Suck..

OT:

Nu till dagens händelser.

SKAGERAKS daliga "fisketur"

En medlem här har hittat en sopsäck är tipsad till polisen. 58°21'09.7"N 11°54'54.5"E .

https://www.google.se/maps/place/58%C2%B021'09.7%22N+11%C2%B054'54.5%22E/@58.3526944,11.9129502,598m/data=!3m2!1e3!4b1!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d58.35269 44!4d11.9151389?hl=sv

Här kommer bilder på detta.
https://imgur.com/a/5TZdua5
Citera
2019-12-10, 15:43
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag trodde hela tiden MGM3 är styvmamman och inte hans biologiska mamma. Har vi källa på vad som är sant?
Ja AB skulle skrivit det.
Citera
2019-12-10, 15:44
Medlem
blagyltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Spänningen är olidlig nu ska vi se om jag gjorde rätt..tack för hjälpen T34Panzer
Helikopter sök?
https://forumbilder.com/i/rd6a

Det var samma (SEHPK) polis helikopter jag såg gå från Säve tidigare idag. Gick först mot Trollhättan dock.

Så då har vi flyg spaning och Skageraks ("frilufts")-sök i de relevanta områdena. Det går framåt.
Senast redigerad av blagylta 2019-12-10 kl. 15:54.
Citera
2019-12-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impulsiviteten
Hej, som ex-musse som flydde undan hedersrelaterat våld med hjälp av socialtjänsten tänkte jag lägga fram mina två cents i form av hur dessa människor (tyvärr) tänker. (En diskussion om huruvida religionsfrihet och frihet till kulturellt utövande borde omvärderas tar jag gärna en annan gång.)

Att gifta sig enligt muslimer, även de allra mest sekulariserade sådana innebär en ritual i form av ’katb kitab’ (=ingå äktenskapsavtal) med hjälp av bl.a två vittnen. Det betyder att personerna ifråga och SÄRSKILT om en av dem är omyndig inte behöver gifta sig statligt och därmed syns det inte på ratsit bl.a.

För att Tis*ko och BO ska ha kunnat bo sambos i två år utan att ha väckt uppseende hos resten av musseklanen och deras vänner och bekanta så måste de ha ingått en s.k. katb kitab dvs islamiskt äktenskap.

Så all diskussion om att föräldrarna och resten av klanen ej accepterade deras förhållande samt samboskap och att de hade en kvinna redo för giftermål och anhöriginvandring kan vi lägga åt sidan då ett missnöje med förhållandet och eventuellt hedersmord skulle ha skett mycket tidigare under dessa två år.

Mordet är antagligen dumskallekurden som slagit för hårt eller på något annat sätt ”råkat” mörda BO. Vad MGM sedan gjorde är avgörande - istället för att ringa 112 och anmäla dådet (eller rentav rädda livet på stackars flickan om hon inte hunnit dö ännu) så ringer fegisen pappsen och ber om hjälp. Och hääääär kommer hedersfrågan in.

Att sonen är tillsammans med en vit, svensk tjej och bor sambo med henne hade inte inneburit hedersrelaterat våld två år efter att relationen ingåtts utan hedersrelaterat våld började då BOs liv slutade.

En mördare till son innebär extremt mycket skam och skuld och skulle vara ett oerhört slag mot hedern och för att lösa det har pappan två val: mörda sonen och upprätthålla hedern eller hjälpa sonen gömma brottet. Han valde alternativ två.

Jag tror inte att pappsen och hans fruga är kallblodiga styckmördare i grunden utan snarare oerhört desperata då heder är lika med livet i sig för dessa inavel. Så de gör såklart allt i sin makt för att upprätthålla denna heder.

Pappa och styvmamma styckar alltså kroppen och försöker göra sig av med den för att skydda sonen från en eventuell dom. Boom. Där har ni hedersaspekten.

Mkt intressant läsning! Rack för den infon.
Hur tror du då det skulle kunna gå nu när de flesta vet att det är han? kommer hedern vara kaputt även av all uppståndelse? Tänker på att Tish*o sitter häktad och även om han * gud förbjude* kommer undan så lär ju alla andra VETA.. eller är det själva domen som blir vanhedrande eller räcker de med vetskapen? kan vi hoppas på att dessa as är såpass vanhedrade att nån tar tag i pappsan å mamsen? ( kanske därför det inte gömmer sig hemma? utan nån annanstans som folk sagt innan )
Citera
2019-12-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Vi får lita på att Komment1 inte är ett Troll, vilket jag har svårt att tro! Mamma enligt hen!
Citera
2019-12-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Brott mot griftefriden borde alltid likställas med mord på straffskalan. Det finns helt enkelt inga godtagbara skäl att som civilperson skära delar av en död människokropp. Hjälper man till med att förflytta och göra sig av med en kropp är man delaktig i själva gärningen. Alltså likställt med mord.
Jag håller med, det måste ha blivit en grov missuppfattning om vad griftefridsbrott är eller har blivit. Handlar det om att störa en döds vilorum är det en sak men att slakta en kropp eller bära iväg och begrava någon död något helt annat. Hanterar man en död kropp utan att polis är tillkallad så är man skyldig eller medskyldig till mord eftersom syftet då är att dölja och man accepterar gärningen, en okänd död som andra vill ha svar på. Sen kan mördarna skrika hur mycket som helst att det var en olycka eller att dom inte visste vad dom gjorde, vara rädda eller ville bara hjälpa. Det måste läras att polis ska tillkallas för att man själv inte ska drabbas hårt. Dags att ändra eller förtydliga lagen nu så att styckning av otrogna inte blir en populär hobby.

Det borde vara en enkel sak att ändra men troligen inte i vårt land.
Citera
2019-12-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Vi får lita på att Komment1 inte är ett Troll, vilket jag har svårt att tro! Mamma enligt hen!

Yes, biologisk mamma till 100%.
Sedan om de ljugit för myndigheter (vilket inte vore första gången) är kanske möjligt av någon anledning, det vet jag inte, men oavsett så är hon den biologiska mamman.
Citera
2019-12-10, 15:56
Medlem
Citat:

Vad är det värsta som kan hända en familj som tappar hedern i ett land som Sverige där alla ändå klarat sig ekonomiskt? Ok man kanske inte blir bjuden på kalas, men mer då? Kan du ge några exempel på konsekvenser? Och är dessa konsekvenser för en hel livstid?
Senast redigerad av Fleshsuckforum 2019-12-10 kl. 15:58.
Citera
2019-12-10, 15:57
Medlem
Citat:

Ett av de vettigare inlägg i tråden. Precis så här tror jag också på det har gått till när W dog och inblandning av pappan och styvmamman/mamman(?)

Dock ej helt säkert ang islamiskt äktenskap då jag känner till flera muslimska killar som är sambos med svenska tjejer utan att ha ingått äktenskap med en imam och två vittnen även efter flera år (fast förr eller senare kommer familjen kräva äktenskap). Men om denna familj är väldig traditionell är det mycket möjligt. Jag upplever främst att det är tjejer/kvinnor som får mycket hedersrelaterad press på sig. Killarna kan slappa med sin icke-muslimska flickvän i flera år innan de blir pressade (obs beroende på hur pass stränga föräldrarna är).

Skönt du är borta från de människa med stenålders mentalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in