2019-12-09, 16:17
Medlem
Angående den kriminella regimens skuld till Sverige, som tråden behandlat tidigare, så kan jag meddela följande:

Enligt en mycket nära vän, som har insyn i EKN - Exportkreditnämnden, så kommer Nordkoreas skuld till Sverige att under 2020 bli över 3 miljarder kronor.

Senaste påstötningen till Nordkorea och dess företrädare, dvs ansvariga i ärendet, besvaras knappast alls längre.

Standardsvaret blir alltid detsamma, år efter år, ”vi har som ni vet, stora problem, och fortsatt svårt med ekonomin, men det blir säkert bättre i framtiden, så vi kommer nog på en gemensam lösning vad det lider”.

Riskanalytikerna inom EKN hyser inga förhoppningar att Nordkorea någonsin kommer att betala.

Det är inte konstigt att EKN - INTE beviljar några risk eller premie finansierade kreditgarantier till Nordkorea överhuvudtaget.

Jag finner det MYCKET märkligt, att hård press och krav på att Nordkorea skall upphöra med sin upprustning, fortfarande lyser med sin frånvaro i den offentliga debatten.

I det läge som nu råder, vore det välkommet med lite hårdare nypor i frågan.
Citera
2019-12-09, 16:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag finner det MYCKET märkligt, att hård press och krav på att Nordkorea skall upphöra med sin upprustning, fortfarande lyser med sin frånvaro i den offentliga debatten.

I det läge som nu råder, vore det välkommet med lite hårdare nypor i frågan.
Ja, vad tycker du vi skall göra? Vari skulle denna "hårda press" och "hårda nypor" bestå? Du gillar sådana här fraser men är inte så förtjust i att konkretisera dig.

Om du syftar specifikt på Sverige, betänk att vi är skyddsmakt åt USA och bistår flera andra västländer som saknar diplomatisk representation i NK. Om vi stöter oss så mycket med NK att vår ambassad får stängas gynnar det varken oss eller någon annan.
Citera
2019-12-09, 18:26
Medlem
Reuter publicerar idag fem olika NK-analytikers spekulationer om vad KJU har för alternativ framöver.
De flesta tycks vara eniga om att regimen inte kommer att våga smälla av en atombomb, men långdistansrobot och satellit kan vara ett alternativ

Analyst View: As North Korea's deadline looms, what are Kim Jong Un's options?

https://www.reuters.com/article/us-northkorea-usa-nuclear-analystview-idUSKBN1YD0DX
Citera
2019-12-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja, vad tycker du vi skall göra? Vari skulle denna "hårda press" och "hårda nypor" bestå? Du gillar sådana här fraser men är inte så förtjust i att konkretisera dig.

Om du syftar specifikt på Sverige, betänk att vi är skyddsmakt åt USA och bistår flera andra västländer som saknar diplomatisk representation i NK. Om vi stöter oss så mycket med NK att vår ambassad får stängas gynnar det varken oss eller någon annan.

Du anser alltså att vi skall fortsätta att krypa för Nordkorea, eftersom vi annars riskerar att bli av med skyddsmakts-uppdragen och ambassaden i Pyongyang.

Den uppfattningen menar jag är fullkomligt befängd!

På vilket sätt skulle Sverige missgynnas av att upphöra vara skyddsmakt respektive stänga ambassaden i Pyongyang?

Listan över konkreta åtgärder som både Sverige och andra länder kan vidta kan göras lång. Jag nöjer mig med att konkretisera några åtgärder som Sverige borde vidtagit för länge sedan.

Sverige skall dra in allt ekonomiskt bistånd, (vilket för övrigt är det högsta av alla länders) intill dess att Nordkorea visar betalningsvilja genom att en betalningsplan upprättas, samt att kärnvapenavvecklingen inleds.
Därtill bör fullständiga inspektioner tillåtas och även omfatta konstaterandet, att BC vapen finns i landet eller inte.

Så länge Nordkorea själva inte respekterar de internationella organisationernas lagar och förordningar över huvudtaget, och alldeles särskilt, med tanke på att de mänskliga rättigheterna inte respekteras, anser jag inte att dom skall komma i åtnjutande av humanitärt bistånd.
Citera
2019-12-09, 22:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
På vilket sätt skulle Sverige missgynnas av att upphöra vara skyddsmakt respektive stänga ambassaden i Pyongyang?
Det handlar inte om huruvida Sverige gynnas eller missgynnas utan hur konflikten där borta påverkas. USA och NK behöver alla kanaler de kan för att kommunicera. Eftersom det nu händer med jämna mellanrum att amerikaner hamnar i trubbel behöver de ha tillgång till någon form av konsulär hjälp.
Citat:
Sverige skall dra in allt ekonomiskt bistånd, (vilket för övrigt är det högsta av alla länders) intill dess att Nordkorea visar betalningsvilja genom att en betalningsplan upprättas, samt att kärnvapenavvecklingen inleds.
Därtill bör fullständiga inspektioner tillåtas och även omfatta konstaterandet, att BC vapen finns i landet eller inte.
Vi kan dra in bistånd, men inte lär det påverka NK:s vilja att ha avskräckningsvapen och inte lär NK gå med på inspektioner inför det hotet. Jag har ingen koll på hur bra det fungerar med att hjälp når fram till folket snarare än hamna hos regimen.
Citera
2019-12-09, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR<br /> Sverige skall dra in allt ekonomiskt bistånd, [I
(vilket för övrigt är det högsta av alla länders) [/i]intill dess att Nordkorea visar betalningsvilja genom att en betalningsplan upprättas, samt att kärnvapenavvecklingen inleds.

Så länge Nordkorea själva inte respekterar de internationella organisationernas lagar och förordningar över huvudtaget, och alldeles särskilt, med tanke på att de mänskliga rättigheterna inte respekteras, anser jag inte att dom skall komma i åtnjutande av humanitärt bistånd.

Va, varför ger Sverige bistånd till Nordkorea idag? Är det direkt bistånd eller genom FN?
Tack . Jag visste inte detta.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-12-09 kl. 22:28. Anledning: Fråga
Citera
2019-12-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Va, varför ger Sverige bistånd till Nordkorea idag? Är det direkt bistånd eller genom FN?
Tack . Jag visste inte detta.
Sverige pumpar in ungefär 40 miljoner kronor i Nordkorea varje år, delvis genom Röda Korset och FN.

Allt bistånd till diktaturen borde omedelbart upphöra då ingen kan garantera att inte eliten helt eller delvis lägger beslag på pengarna/mat/sjukvård/annat.
Citera
2019-12-09, 22:48
Medlem
En Amerikansk think tank spekulerar om vad Kina kommer att göra innan eller efter regimen faller.
https://nationalinterest.org/blog/buzz/north-korea-afraid-america-should-it-also-fear-chinese-invasion-102917

Gränsområdet mellan Kina/Korea/Ryssland kallas i Kina för stora svarta berget. Det är tämligen höga berg med mycket torrt klimat, lite gräs. Både Mongoler och Manchu kom igenom dessa berg när de erövrade Kina.

Jag vet säkert att Kina inte vill ha miljoner Koreaner komma in i Kina.
De flesta Kineser ser tjockisen den 3e som en bortskämt barn, en tjockis. Och Peking tillåter i det tysta detta.
Jag vet att under vintern innan Spore mötet publicerade Kina och senare västmedia falska bilder om Dalian hamn. Hamnen var isfri, men bilder visade tjockt istäcke. Under samma tid var det mycket militär flyg i luften.
Men som talar emot att Kina startar kriget för att ta bort tjockisen är att Xi byggt mycket av propaganda av icke krig, en modern version av Tang/Song. Där dagisbarn lär Li Bai poesi. Li Bai gillade att dricka men han var fredsvän.

För övrigt är Sydkorea det land som Kina importer mest ifrån.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-12-09 kl. 22:50. Anledning: Tillägg
Citera
2019-12-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Sverige pumpar in ungefär 40 miljoner kronor i Nordkorea varje år, delvis genom Röda Korset och FN.

Allt bistånd till diktaturen borde omedelbart upphöra då ingen kan garantera att inte eliten helt eller delvis lägger beslag på pengarna/mat/sjukvård/annat.

Tack. Jag visste inte om detta. Jag är upprörd. Svenska pengar går till en brutal pojke.
Citera
2019-12-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det handlar inte om huruvida Sverige gynnas eller missgynnas utan hur konflikten där borta påverkas. USA och NK behöver alla kanaler de kan för att kommunicera. Eftersom det nu händer med jämna mellanrum att amerikaner hamnar i trubbel behöver de ha tillgång till någon form av konsulär hjälp.

Vi kan dra in bistånd, men inte lär det påverka NK:s vilja att ha avskräckningsvapen och inte lär NK gå med på inspektioner inför det hotet. Jag har ingen koll på hur bra det fungerar med att hjälp når fram till folket snarare än hamna hos regimen.

Förhandlingarna är totalt fruktlösa och endast en stor fars, och ett hån mot omvärlden.

Sveriges medverkan - medlande, har inte medfört något substantiellt. Det enda Sverige fått, är en ”rejäl knäpp på näsan” av den kriminella regimen, som i rent chikanerande syfte, beordrat Sverige, att ”inte lägga sig i” och ”Sverige skall lära sig hyfs och att uppföra sig”.

Det har således ingen betydelse om biståndet dras in, då Nordkorea enligt Dig, inte hörsammar Sveriges krav, och tar reson avseende kraven för att få bistånd, Dessutom når inte biståndet fram till de lidande utan konfiskeras till största del av eliten.

Konklusion, dra in biståndet omgående!
Citera
2019-12-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Tack. Jag visste inte om detta. Jag är upprörd. Svenska pengar går till en brutal pojke.

Så djävligt är det.

Vi föder eliten och försörjer militära upprustningen, precis som Kina.
Citera
2019-12-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Reuter publicerar idag fem olika NK-analytikers spekulationer om vad KJU har för alternativ framöver.
De flesta tycks vara eniga om att regimen inte kommer att våga smälla av en atombomb, men långdistansrobot och satellit kan vara ett alternativ

Analyst View: As North Korea's deadline looms, what are Kim Jong Un's options?

https://www.reuters.com/article/us-northkorea-usa-nuclear-analystview-idUSKBN1YD0DX

Konsensus blir väl, att Kim inte vågar göra mer än vad Kina respektive Ryssland kan tänka sig att acceptera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in