Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Ja, vad tycker du vi skall göra? Vari skulle denna "hårda press" och "hårda nypor" bestå? Du gillar sådana här fraser men är inte så förtjust i att konkretisera dig.
Om du syftar specifikt på Sverige, betänk att vi är skyddsmakt åt USA och bistår flera andra västländer som saknar diplomatisk representation i NK. Om vi stöter oss så mycket med NK att vår ambassad får stängas gynnar det varken oss eller någon annan.
Du anser alltså att vi skall fortsätta att krypa för Nordkorea, eftersom vi annars riskerar att bli av med skyddsmakts-uppdragen och ambassaden i Pyongyang.
Den uppfattningen menar jag är fullkomligt befängd!
På vilket sätt skulle Sverige missgynnas av att upphöra vara skyddsmakt respektive stänga ambassaden i Pyongyang?
Listan över konkreta åtgärder som både Sverige och andra länder kan vidta kan göras lång. Jag nöjer mig med att konkretisera några åtgärder som Sverige borde vidtagit för länge sedan.
Sverige skall dra in allt ekonomiskt bistånd,
(vilket för övrigt är det högsta av alla länders) intill dess att Nordkorea visar betalningsvilja genom att en betalningsplan upprättas, samt att kärnvapenavvecklingen inleds.
Därtill bör fullständiga inspektioner tillåtas och även omfatta konstaterandet, att BC vapen finns i landet eller inte.
Så länge Nordkorea själva inte respekterar de internationella organisationernas lagar och förordningar över huvudtaget, och alldeles särskilt, med tanke på att de mänskliga rättigheterna inte respekteras, anser jag inte att dom skall komma i åtnjutande av humanitärt bistånd.