2019-12-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samtalaren
Du kan skydda dig genom att skaffa ett kontantkort istället för abonnemang till exempel.

Du har även namnbyte till ditt förfogande.

Informera även anhöriga i god tid, innan du råkar riktigt illa ut.

Edit: Felstavning.
Bra idé att byta abonnemang. Gäller att inte missa något kryphål. Informera anhöriga blir viktigt, kom att tänka på att mina gemensamma vänner med de jag nu bryter med också måste informeras..Man får tänka ut vilka man kan lita på så ingen avslöjar mitt namnbyte och allt faller platt.
Citera
2019-12-08, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
du kan bara byta till en förälders ogifta efternamn, lägga till mellannamn/ göra dubbelnamn eller skaffa nybildat efternamn.
eller byta förnamn som är enklare tar bara några veckor

man kan ta bort det själv på
hitta.se
merinfo.se

dock inte på dessa ställen. men du kan ringa o fråga
eniro.se
mrkoll
ratsit

Hur får man bort sitt namn på merinfo?
Citera
2019-12-08, 02:32
Medlem
Demokraturdns avatar
Pröva att blockera resultat på sökmotorer.
Citera
2019-12-08, 11:42
Medlem
Zimows avatar
Vet dina kompisar om var din familj och vänner etc bor? Om det nu kommer gå så långt så att dem verkligen vill ha kontakt med dig.
Citera
2019-12-08, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimow
Vet dina kompisar om var din familj och vänner etc bor? Om det nu kommer gå så långt så att dem verkligen vill ha kontakt med dig.
Ja. De kanske inte vet uppgifterna utan till men de går lätt att googla fram. Tror dock risken är mindre att de går den vägen, kommer vara mig direkt som de vill åt. När det gäller kompisar så måste jag välja ut de absolut mest trovärdiga att tala om mina nya uppgifter och förklara situationen för. Desto fler som vet, desto större risk att det läcker ut. Därav får kompisar som anses vara mindre viktiga ryka tyvärr, även om det hade varit kul att träffa dem nån gång vartannat år.
Citera
2019-12-08, 15:18
Medlem
Har någon här genomgått en namnbytesprocess? I sådana fall hur lång tid tog det och var det mycket pappersarbete innan det nya namnet fastställdes? Lutar mot att det får bli min lösning, tillsammans med att täcka alla kryphål som mobilabonnemang osv.
Citera
2019-12-08, 15:32
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brilliation
Har någon här genomgått en namnbytesprocess? I sådana fall hur lång tid tog det och var det mycket pappersarbete innan det nya namnet fastställdes? Lutar mot att det får bli min lösning, tillsammans med att täcka alla kryphål som mobilabonnemang osv.
Jag har. Bytt både för och efternamn.

Nu var det längesedan så minns ej exakt processerna men det är lite pyssel. Jag gick via skatteverket först. Ska du konstruera helt egna namn går du via patent och registreringsverket har jag för mig. Sen tar det x antal veckor när du väntar på att det ska godkännas, sen måste du förnya alla bankkort du har, pass osv. Sen alla abonnemang och konton och sånt på nätet. Men det har jag för mig gick rätt smidigt ändå. Har för mig att det var nån handling från skatteverket som skulle bifogas till vissa så de ser att allt är korrekt.

Räkna med att runt ett halvår tar det innan allt är up-n-running så att säga.
Citera
2019-12-08, 15:54
Medlem
carlpetersen73s avatar
Bostad, hem och trädgård --> Juridik
/Moderator
Citera
2019-12-08, 17:03
Medlem
miikoss avatar
För att få sekretess på sin adress så behöver man ansöka om det hos Skatteverket, och visa bevis på att man är i behov av det.

Telefonnummer kommer oftast ifrån operatören, meddela din operatör att du vill ha hemligt nummer eller katalogspärr. Om man gör så det så brukar numren försvinna efter ett tag, då sidorna inte kan veta om uppgifterna fortfarande stämmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in