Jag har följt med ett flertal gånger på visningar och själv anordnat visningar för olika organisationer. Jag har följt med några gånger med FortVäst. Det finns även Svensk fortifikationshistorisk förening (SFHF) som anordnar besök, dem har jag följt med flera gånger.
Jag vet inte så mycket om SBS mer än att de är väldigt nya men personerna bakom och särskilt Lars A. Hansson har anordnat olika visningar i minst 15 år och inte bara i Sverige.
Även om det inte är direkt att gräva upp en övergiven bunker eller dyl och man besöker ett objekt med en grupp andra så är det väldigt givande att åka på dem besöken. För oftast så är de personerna som åker på dessa träffar väldigt nördiga om just detta, och sen finns det några få som är mer intresserade för att bara fotografera.
De besök jag har varit med på brukar gå till att man får en tur runt i anläggningen och sen så får man en fikarast, sen brukar man få en timme eller två att fotografera, och sen är det lite mer fika, prat och avslut. Så det brukar aldrig vara några problem att få egentid att springa runt och utforska samt fotografera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ulyssas
Har varit inne på deras hemsida ett antal gånger och ser vilka fantastiska bilder de tar på ställena, man blir imponerad av hur många ställen en förening kan komma i kontakt med.
Har du någon erfarenhet av F-Väst eller SBS?
Jag undrar hur friheten är när man väl går i en grupp bland bergrummen, ifall det är strikt eller möjligtvis helt knökat med massor av medlemmar/turister som vill ta samma bilder som en själv.
Man diggar ju UE eftersom det är taboo för människor utanför kretsen och oftast handlar det om att ta sig in på ställen som är avstängt för allmänheten.