Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Här tänker man också att någon som utför en offensiv styckning antagligen har planerat det hela i detalj redan tidigare. Något han fantiserat om under lång tid. Inget i det här fallet tyder på att det skulle förhålla sig så.
Jag håller fast vid min ursprungliga teori.
Men jag garderar gärna med att han i verkligheten ströp henne.
Vi har inte fått några närmare besked om vilka kroppsdelar man hittat, eller i vilket skick de varit. Jag tvivlar på att det rör sig om en offensiv styckning av en sadistisk mördare, men vet för lite om aktuella fynd.
Jag kommer inte åt artikeln i Nordisk Medicin, tidskriften som lades ned i slutet av 1990-talet där rättsmedicinare redovisade statistiken för svenska förhållanden.
Däremot så hittade jag en sammanfattning Jovan Rajs höll om rättsmedicin för juridik studenter 1998. Svensk artikel där han betonar vikten av att dödsorsaken kan fastställas för att mordoffren ska få begravas.
"Defensiva och offensiva mord ökar, detta gäller för hela världen. För Sveriges del har det upptäckts 21 fall av styckmord på 30 år. De flesta av dessa styckningar har begåtts i Stockholm under augusti månad och offren har varit mellan 20-50 år och i alla fall har förövaren/förövarna varit män."
Fast vi har väl ett par kvinnor som dömts för mord och styckning sen dess.
http://www.juridicum.su.se/process/rattsmed.htm
Citat:
Ursprungligen postat av
Siix
Ja, det är förmodligen en ”defensiv” transport-styckning.
Det behövs just ingen kompetens för detta.
Jag tror att du blandar ihop ”rasifiering” med diskussioner om kulturella och religiösa betingelser. Det är helt klart relevant. Här inne kan du släppa PK-masken.
Det är helt vedertagna begrepp inom rättsmedicin med 'offensiva' respektive 'defensiva' styckningar. Notera att ökning redovisas i hela världen av den här formen av likskändning efter att man mördat. Det är helt irrelevant vilken religion eller vilka kulturella betingelse som styr den enskilda gärningspersonen. Om man, som skett här i tråden , dränker diskussionen med inlägg om kulturella inslag så missar man helt mördarens planering och genomförande av att dölja sitt/sina brott. Det har inte med PK att göra utan leder endast till att man missar fokus.