Citat:
Ursprungligen postat av
Erzebet
Ny misstänkt
Åklagare Jim Westerberg är förtegen om den tredje misstänkta personen. Han vill inte avslöja vilka brottsmisstankar som riktas mot personen.
– De är bägge skäligen misstänkta men jag tillsammans med polis har bestämt att vi går inte ut med vilka brottsmisstankarna är mot de här personerna i nuläget, säger han.
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/ny-misst%C3%A4nkt-anh%C3%A5llen-i-wilma-utredningen-1.21223993
Låg misstankegrad alltså så det återstår allt att se på söndag kl 12. Det är nog därför man är såpass försiktig i vad dom är misstänkta för då dom fan inget har på dom i dagsläget.
Där ser man, precis som jag anade. En ny rubricering på pappan som tidigare delgivits sannolika skäl för skyddande av brottsling. Den nya rubriceringen når endast upp till skäligen misstänkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
iLivid
Äh, åklagaren har inte sagt vad någon är anhållen för.Journalisterna gissar. För att pappan delgivits misstanke om skyddande av brottsling en gång betyder det inte att han är anhållen för det igen. Högs troligt gäller en ny brottsmisstanke. En person kan delges misstanke för flera brott, en förundersökning pågår och åklagaren kan under tidens gång delge en och samma person flera brottsmisstankar och därmed anhålla igen och igen och igen ...
Åklagaren har ju varit tydlig mellan raderna med att man plockar in folk så fort man hittar en ny rubricering, åklagaren leker katt och råtta med klanen.
Katt och råtta var ordet och vad det verkar ville polis göra husrannsakan ifred utan MGM2 och MGM3 flåsandes i ryggen.
Citat:
Ursprungligen postat av
iLivid
Pappan är redan misstänkt på sannolika skäl sen tidigare anhållan, han behöver inte anhållas igen för att åklagaren ska få göra en husrannsakan.
Om jag förstått saken rätt anhölls pappan igår men husrannsakan hos honom var aktuell först i morse runt 09.00. Alltså håller man på husrannsakans regler, husrannsakan ska ske dagtid. Endast vid särskilda skäl får polis utföra den natttid.
Om MGM2 däremot inte anhållits igår hade pappan fått övervaka husrannsakan. Jag tror till och med han hade fått kalla in ett vittne under rannsakan. Polisen ville jobba ostört, ha klan pappan inlåst helt enkelt.
MGM nummer 3 anhölls säkert för att få tillgång till hans hem/bil, all form av elektronisk teknik osv, skäligen på trean räcker så har polis fritt fram att rota runt och sätta span och avlyssning med mera.
Risken är överhängande att dom släpps, i alla fall en av dem

Och givetvis ville man inte heller att pappan skulle få träffa sonen idag på omhäktningen, för att få den häktade kurdiska "pojkvännen" orolig och i gungning. "Har pappa svikit mig" lär kurden fundera på i kväll och hela natten.
MGM1 vet ju inte att pappa sitter
i cellen brevid då MGM1s advokat har yppandeförbud.

Blir säkert några sömnlösa nätter nu för kurden. Få se om förhörsledarna får ut något i denna juridiska katt och råtta lek.