Citat:
Ursprungligen postat av
mrsdetective
Jaha, så du menar att alla som utför hedersmord blir utestängda ur familjerna pga mord? Isåfall hade ju inga unga flickor utsatts för hedersmord? Du resonerar mycket ologiskt. Om de som lever och verkar i olika hederskulturer ”ser ner” på de som utför hedersmord, då skulle ju hederskulturen inte existera ?! Självklart är inte kurder en homogen grupp, men generellt lever de flesta kurdiska ungdomar i Sverige i familjer som på olika sätt begränsar och kontrollerar deras liv. Unga kurdiska kvinnor som lever i Sverige är mycket begränsade och får ofta inte ens delta på skolresor eller teaterbesök som ligger efter skoltid osv.
Nej, det är din ologiska slutsats och bristande läsförståelse som ställer till det.
Poängen är att "hederskulturen" som ser ner på mördare är olik den mördar-hederskultur som uppmuntrar till mord.
Att ha en mördare till son är illa, men tar man avstånd från hans handlingar brukar det lösa sig. Inte helt olik det svenska konceptet av heder och anseende. Om Tiskhos pappa däremot hade mördat honom skulle han bli pariah i den omgivningen.
Jag tror inte att han gått så här långt bara pga heder. Hedersmässigt har det blivit mycket värre av att han involverat sig. Jag tror att han istället gör det här helt enkelt för att han inte vill se sonen spendera en lång tid bakom galler. Han vill ge sonen "en andra chans". Han ursäktar sonens gärningar för att "han mår inte bra", "han är ung och dum", "avsikten var inte att mörda".
Det tillhör vanligheterna att de närmaste skyddar mördare på något vis. Vissa går lite längre än andra för att försöka rädda dem eller rentvå deras namn.
Tishkos släkt, av det jag luskat fram, verkar inte vara särskilt konservativa.
Många släktingar, både tjejer och killar som är gifta eller ihop med svenskar, svenskor och lite allt möjligt. Tatuerade tjejer, gravida tjejer utanför äktenskap osv. Den region där de kommer ifrån ska inte förväxlas med den där de kända hedersmordsfallen kommer ifrån.