2019-12-06, 12:00
Medlem
Haddock93s avatar
Att V tappar väljare beror säkert på oinsatta aktivister som är rädd för att V börjar samarbeta med nazisterna på högersidan, såna som inte har någon aning om vilket parti S har blivit utan är vänster tills döden oavsett om man för borgerlig politik

Sen tror jag även som någon annan skrev, skrämseln att SD är störst ger nog C ökat stöd som är mest anti-SD. Kan tänka mig många kvinnor går dit för identitetspolitiken, inte för att man är höginkomsttagare.
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-06 kl. 12:06.
2019-12-06, 12:03
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det skulle vara intressant med en djupgående analys om vem som idag rösta på C. Finns det någon "gammal" Centerpartist kvar, som röstar C av rent historiska skäl? I så fall borde dessa gå att fånga upp av "de blågula". Men om det enbart finns Fjamåt-galningar kvar så är ju det loppet kört.

Jag känner ett par gamla fd. kommunalpolitiker från C, men dessa har lämnat partiet helt & vill överhuvudtaget inte prata politik längre. Så där har jag inte fått ut något vettigt.
Klart det finns gamla Centerpartister av den gamla skolan kvar, men dom är helt klart ett utdöende släkte. Tänk dig lokalengagerad egenföretagarkvinna på landsbygden född på 40-50-talet som är helt och hållet lobotomerad gällande dom frågor som inte rör hennes något snäva intressesfär. Dom har inte mycket gemensamt med Annie i realiteten men ser henne som "en stark kvinna som inte är från Sthlm/Gbg" vilket räcker.

Är nog samma typ av väljargrupp som drev Alexander "knarkaren" Bard från partiet 2014.

https://www.resume.se/kommunikation/media/bard-lamnar-centern-partiet-kommer-att-do/
2019-12-06, 12:31
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Det skulle vara intressant med en djupgående analys om vem som idag rösta på C. Finns det någon "gammal" Centerpartist kvar, som röstar C av rent historiska skäl? I så fall borde dessa gå att fånga upp av "de blågula". Men om det enbart finns Fjamåt-galningar kvar så är ju det loppet kört.

Jag känner ett par gamla fd. kommunalpolitiker från C, men dessa har lämnat partiet helt & vill överhuvudtaget inte prata politik längre. Så där har jag inte fått ut något vettigt.

Jag lunchade för ca två år sedan med ett f d kommunalråd i min hemkommun, en centerpartist, som gått i pension. Han hade lämnat partiet och var förbannad på vad "de nya" gjort med det. Han skakade uppgivet på huvudet mer än en gång. Det intressanta var att hans sätt att uttrycka sig påminde långt mer om SD:s politik än centerns.

Att SD skulle kunna fånga upp en större andel av "de nya centerpartisterna" tror jag är döfött. De är totalt indoktrinerade i SJW-tänket, Refugees Welcome, Gymasielagen, och helt marinerade i Lööfs politiska filosofi. Ser inte idag hur man kan knäcka den här nöten. Det viktiga är att förhindra att de växer.
2019-12-06, 12:32
Medlem
DN/Ipsos förtroende i sakfrågor

Förtroendet stiger för SD:s politik (betalvägg om man har otur)
Förtroendet för SD:s politik stiger brett på flera områden. Det visar en mätning från DN/Ipsos. Partiet rankas som nummer ett av väljarna inom invandring och numera även inom lag och ordning. Tilltron till Socialdemokraterna sjunker på sju av nio områden.
SD är topp tre inom åtta av nio frågor, undantaget är sjukvård.

Flykting- och invandrarfrågor:
SD 34 (33) +1
S 11 (13) -2
M 10 (8) +2

Lag och ordning:
SD 25 (21) +4
M 17 (23) -6
S 14 (15) -1

Äldreomsorgen:
KD 18 (19) -1
S 15 (17) -2
SD 12 (10) +2

Sjukvården:
S 20 (20)
KD 17 (15) +2
V 10 (12) -2
SD 10 (8) +2

(Men då ligger ju SD i delad topp 3 även där?)

Sveriges ekonomi:
M 22 (27) -5
S 21 (21)
SD 12 (9) +3

Jobb/sysselsättning:
M 22 (23) -1
S 21 (23) -2
SD 12 (8) +4

Försvaret:
M 23 (23)
S 14 (15) -1
SD 13 (11) +2

Skola/utbildning:
S 16 (17) -1
L 13 (15) -2
M 11 (11)
SD 11 (9) +2

Miljö/klimat:
MP 24 (25) -1
C 13 (14) -1
SD 10 (7) +3
2019-12-06, 12:37
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag lunchade för ca två år sedan med ett f d kommunalråd i min hemkommun, en centerpartist, som gått i pension. Han hade lämnat partiet och var förbannad på vad "de nya" gjort med det. Han skakade uppgivet på huvudet mer än en gång. Det intressanta var att hans sätt att uttrycka sig påminde långt mer om SD:s politik än centerns.

Att SD skulle kunna fånga upp en större andel av "de nya centerpartisterna" tror jag är döfött. De är totalt indoktrinerade i SJW-tänket, Refugees Welcome, Gymasielagen, och helt marinerade i Lööfs politiska filosofi. Ser inte idag hur man kan knäcka den här nöten. Det viktiga är att förhindra att de växer.

Man frågar sig: Finns det någon nivå på skjutningar, rån, våldtäkter, som skulle få Annie Lööf att stanna upp och konstatera att migrationspolitiken har havererat?

En tiodubbling? Det räcker förmodligen inte. En hundrafaldig ökning? En tusenfaldig?

Svaret är förmodligen, att inte ens när Stockholms innerstad ser ut som Central Park i kultfilmen The Warriors, kommer Lööf att ändra uppfattning. Möjligen kan Centerpartiet göra det.
2019-12-06, 12:39
Medlem
Citat:

Centerns egen valanalys.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7155330

Enligt valanalysen var valet ett värderingsval där Centern stod för medmänsklighet, jämställdhet och att vara en motpol till Sverigedemokraterna.

Centerpartiets väljarkår förändrades kraftigt i det senaste valet och två tredjedelar av väljarna är nya.

Det är framförallt kvinnor, välutbildade och unga personer som ökar enligt Centerpartiets valanalys.

Och så denna.

https://www.svt.se/datajournalistik/euvalu2019/vanster-hoger/

Andelen centerpartister med hjärtat åt vänster har ökat kraftigt sedan valet 2014 och utgör nu 18 procent av partiets väljare.

Att tro att SD i OU eller i val skulle kunna plocka väljare från Fjamåt är naivt. Här samlas de rabiata SD-hatarna. Till stor del alltså kvinnor.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-06 kl. 12:44.
2019-12-06, 12:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Centerns egen valanalys.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7155330

Enligt valanalysen var valet ett värderingsval där Centern stod för medmänsklighet, jämställdhet och att vara en motpol till Sverigedemokraterna.

Centerpartiets väljarkår förändrades kraftigt i det senaste valet och två tredjedelar av väljarna är nya.

Det är framförallt kvinnor, välutbildade och unga personer som ökar enligt Centerpartiets valanalys.

Och så denna.

https://www.svt.se/datajournalistik/euvalu2019/vanster-hoger/

Andelen centerpartister med hjärtat åt vänster har ökat kraftigt sedan valet 2014 och utgör nu 18 procent av partiets väljare.

Att tro att SD i OU eller i val skulle kunna plocka väljare från Fjamåt är naivt. Här samlas de rabiata SD-hatarna.
Bland de nya C-väljarna är det givetvis omöjligt att hämta något. Men bland de gamla (om dom nu finns kvar) så kanske vansinnet till slut blir för stort.

Sen kan man inte sluta att förundras över de 18-procenten vänsterfolk som röstar på riksdagens mest marknadsliberala parti. Att sådana idioter ens har rösträtt är bisarrt. Klarar dom en av att knyta skorna själv?
2019-12-06, 12:59
Medlem
Citat:
Bland de nya C-väljarna är det givetvis omöjligt att hämta något. Men bland de gamla (om dom nu finns kvar) så kanske vansinnet till slut blir för stort.

Sen kan man inte sluta att förundras över de 18-procenten vänsterfolk som röstar på riksdagens mest marknadsliberala parti. Att sådana idioter ens har rösträtt är bisarrt. Klarar dom en av att knyta skorna själv?
Har inte sett någon undersökning som anger eventuella s.k. gamla centerpartister. Jag personligen tror att de eventuellt sista lämnade 2018.
2019-12-06, 13:00
Medlem
Citat:

Jag tror att den yngsta väljargruppen som flockas hos C/V utan större urskillning ska ses i ljuset av att de inte riktigt lever i verkligheten. Dels har väljare i gruppen 18-21 aldrig varit särskilt verklighetsförankrade eftersom de levde på sina föräldrar även för 20 år sen, men nu finns dessutom ett extra lager av glapp mellan verklighet och fiktion genom att gränsen mellan deras halv- och helfiktiva gestalter på sociala medier och deras verkliga jag har blivit mer diffus. Anna Björklund gjorde ett bra försök i Expressen att förklara varför de äldre generationerna inte fattar hur det kan vara OK att ljuga och skarva så mycket som Linnéa Claesson gör:
Citat:
"Bland oss andra som är uppväxta på internet har hennes, precis som Blondinbellas, gestaltning varit uppenbar sedan den började, för åratal sedan. Man kan ha åsikter om trovärdigheten och karaktärsdjupet, om kvaliteten på historien, tempot och relevansen. Men teaterrecensioner brukar inte ta hänsyn till huruvida skådespelaren talar sanning eller inte.
Problemen kommer när de internetovana ramlar in på scenen. När Europakommissionen bjuder in Linnéa till deras Annual Colloquium on Fundamental Rights, när hon blir Årets Jurist och får FN-förbundets pris för arbete för mänskliga rättigheter. När de utropar gladiatorn till general, när sexarbetaren utklädd till sjuksyrra ombeds sätta en kateter. När samhällets auktoriteter och institutioner inte ser innehållet för alla likes. När människorna som faktiskt gör riktiga arbeten för rättvisa behöver konkurrera med en fiktiv karaktär, som inte existerar i verkligheten."
Det låter inte som en väljargrupp som bryr sig om skillnaden mellan riktiga pengar och Monopolpengar. Det enda som räknas är identiteten som V- eller C-väljare. Det är inte ett ställningstagande i samhällsekonomiska frågor, det är en "idé till personlighet".
Citat:
Ursprungligen postat av Boo-urns
Det är uppenbart att du i bästa fall är någon slags pensionär som har all fritid i världen att sitta på Flashback och söka meningslösa och kontraproduktiva diskussioner på löjliga premisser. Detta är synd då du annars kan skriva vettiga inlägg. Gå med i en pensionärsklubb och få lite normal social interaktion så kan vi helt fokusera på produktiva diskussioner utan tjaffs här i tråden.
Rätt långt till pensionen ännu. Sen är detta ifall du missat det en tråd för opinionsmätningar, där jag försöker dra ett ganska stort lass av strån till stacken. Det är INTE en tråd för "produktiva diskussioner" vilket jag gissar är en omskrivning för att sosseromantiska ex-skinheads och kryptonazzar ska breda ut sig med sina oändliga utläggningar om policyförslag och idéutveckling för SD som att det här var nån jävla förslagslåda.

Jag var positiv till att mods testar en mer tolerant linje för OT, men när det börjar gnällas på att inlägg som faller under trådämnet ligger utanför "produktiv diskussion" inser jag att jag hade fel, så hädanefter är jag för att taket hålls så lågt att alla som inte håller sig till ämnet måste åla sig fram.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-12-06 kl. 13:15.
2019-12-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
DN/Ipsos förtroende i sakfrågor

Förtroendet stiger för SD:s politik (betalvägg om man har otur)
Förtroendet för SD:s politik stiger brett på flera områden. Det visar en mätning från DN/Ipsos. Partiet rankas som nummer ett av väljarna inom invandring och numera även inom lag och ordning. Tilltron till Socialdemokraterna sjunker på sju av nio områden.
SD är topp tre inom åtta av nio frågor, undantaget är sjukvård.

Flykting- och invandrarfrågor:
SD 34 (33) +1
S 11 (13) -2
M 10 (8) +2

Lag och ordning:
SD 25 (21) +4
M 17 (23) -6
S 14 (15) -1

Äldreomsorgen:
KD 18 (19) -1
S 15 (17) -2
SD 12 (10) +2

Sjukvården:
S 20 (20)
KD 17 (15) +2
V 10 (12) -2
SD 10 (8) +2

(Men då ligger ju SD i delad topp 3 även där?)

Sveriges ekonomi:
M 22 (27) -5
S 21 (21)
SD 12 (9) +3

Jobb/sysselsättning:
M 22 (23) -1
S 21 (23) -2
SD 12 (8) +4

Försvaret:
M 23 (23)
S 14 (15) -1
SD 13 (11) +2

Skola/utbildning:
S 16 (17) -1
L 13 (15) -2
M 11 (11)
SD 11 (9) +2

Miljö/klimat:
MP 24 (25) -1
C 13 (14) -1
SD 10 (7) +3

Nu måste SD gå all in på välfärden! Där finns enorma röster att hämta!
Ställ massinvandringens kostnader mot välfärden - i alla intervjuer. Hamra in budskapet!
Hundratals miljarder går till invandring och bistånd - säg att hälften av dessa omfördelas till välfärden istället. Vore ingen omöjlighet att skära på sådant sätt att SD kan lova 50-80 miljarder extra till välfärden varje år. Det skulle få ofantligt många sossar att gå över till SD.

Välfärden - där finns rösterna! Skär i bistånd/massinvandring - lova välfärd för ytterligare 50-80 miljarder per år. Hamra in!
2019-12-06, 13:01
Medlem
För första gången är nu SD större än M och KD tillsammans. Det vore ju rent absurt om SD skulle nöja sig med att vara stödparti till de andra. Absurt och odemokratiskt. Mer logiskt är i så fall en sverigedemokratisk minoritetsregering om det nu är omöjligt för M och KD att sitta i samma regering.

Men det känns samtidigt alltmer fel att spekulera i regeringssamarbete när det förändras så snabbt som det gör nu. Var befinner sig KD i opinionen om ett halvår? När tröttnar de återstående M-väljarna på den hjälplösa Ulf Kristersson? Den politiska kartan ritas nu om fullständigt.
2019-12-06, 13:06
Medlem
DN IPSOS:
Inom åtta av nio områden rankas SD som topp tre, enda undantaget är området sjukvård.

Samtidigt sjunker S på sju av de nio områdena.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in