2019-12-05, 11:03
Medlem
Att man ännu inte verkar helt säkra på brottsplats kan nog krångla till det för fällande dom.

Han kan ju hävda att dom bråkat, hon fått nån skada och att hon sedan lämnar lägenheten. .

Skulle vara fint om man hittar så mkt spår i lyan så att man kan fastslå att hon mördades där. Då sitter han nog jävligt risigt till.
Citera
2019-12-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Gäller en omhäktningsförhandling, det är den han ska bestrida. Varken försvar, åklagare eller domare är förberedda på annat. MGM och hans advokat kan inte bara dyka upp som gubben i lådan och sväva ut i en huvudförhandling, han blir i så fall stoppad av båda åklagare och domare. Men det vet MGM försvarare om, att ni sen inte vet det gör detsamma.
Han vill komma till tals. Du vet inte vad det betyder. Jag vet inte. Men jag misstänker att han har något att säga förutom att han definitivt inte vill bli omhäktad. Det förbereds för att han kommer att säga något. Och han har RÄTT att uttala sig via sin advokat.
Citera
2019-12-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han vill komma till tals. Du vet inte vad det betyder. Jag vet inte. Men jag misstänker att han har något att säga förutom att han definitivt inte vill bli omhäktad. Det förbereds för att han kommer att säga något. Och han har RÄTT att uttala sig via sin advokat.

Släpp ditt sprattlande nu, läs istället artikeln som en skribent just förmedlade.Där ser du att jag har rätt och inte behöver vara en fluga på en vägg för att förstå det självklara. En omhäktningsförhandling är en omhäktningsförlandling, varken mer eller mindre.
Senast redigerad av iLivid 2019-12-05 kl. 11:13.
Citera
2019-12-05, 11:11
Medlem
Citat:
Väldigt vad du vet mycket. Sitter du som en fluga på väggen i häktet?

I en omhäktningsförhandling får GM lägga fram sin sak. Och han får "tala ut" hur mycket han vill. Allt han vill framföra, får han framföra via sin advokat vid det tillfället. Han får t o m tala själv om han skulle vilja. Sen om domaren tar hänsyn till det är en helt annan femma. Men redan nu har åklagaren meddelat att han inte kommer medge någon förlängningstid/omhäktning.

(Min fetning längst ner). Det är osammanhängande det du säger. Åklagaren medger ingenting. Åklagaren begär i detta fall förlängning till den 3/1 och hävdar att misstanken stärkts mot MGM. Det är rätten som medger förlängning eller avslår begäran. Stämmer det att misstanken stärkts mot MGM kommer de utan problem få förlängt till den 3/1 och de kommer därefter få förlängt igen om de så begär det.
Citera
2019-12-05, 11:12
Medlem
Citat:
Väldigt vad du vet mycket. Sitter du som en fluga på väggen i häktet?

I en omhäktningsförhandling får GM lägga fram sin sak. Och han får "tala ut" hur mycket han vill. Allt han vill framföra, får han framföra via sin advokat vid det tillfället. Han får t o m tala själv om han skulle vilja. Sen om domaren tar hänsyn till det är en helt annan femma. Men redan nu har åklagaren meddelat att han inte kommer medge någon förlängningstid/omhäktning.

(Min fetning längst ner). Det är osammanhängande det du säger i det jag fetade. Åklagaren medger ingenting. Åklagaren begär i detta fall förlängning till den 3/1 och hävdar att misstanken stärkts mot MGM. Det är rätten som medger förlängning eller avslår begäran. Stämmer det att misstanken stärkts mot MGM kommer de utan problem få förlängt till den 3/1 och de kommer därefter få förlängt igen om de så begär det.
Citera
2019-12-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
(Min fetning längst ner). Det är osammanhängande det du säger. Åklagaren medger ingenting. Åklagaren begär i detta fall förlängning till den 3/1 och hävdar att misstanken stärkts mot MGM. Det är rätten som medger förlängning eller avslår begäran. Stämmer det att misstanken stärkts mot MGM kommer de utan problem få förlängt till den 3/1 och de kommer därefter få förlängt igen om de så begär det.
Felsyftning. "Han" som man syftar till är inte åklagaren utan den häktade. Suck.

Jag pallar inte.
Citera
2019-12-05, 11:29
Medlem
Stollexs avatar
Citat:
Bad dom om tandkort före eller efter fyndet? Ibland kan de kanske skaffa fram sånt innan så man har till hands utifall att?
Efter fyndet.
Citera
2019-12-05, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scientianostra
Gällande eldningen efterfrågades lokalt väder de aktuella dagarna. Kan konstatera att det krävs goda kunskaper och erfarenhet att elda utan tändvätska och medhavt bränsle under rådande väderlek. Brandplatsen är även extra blöt och sumpig normalt. Vill även påminna om svårigheten att bränna vinterjackor på grund av flamskyddsmedel. Mellan 16:30-07:00 är det svårt att se var man går och vad man gör utan extra belysning, ex billampor, mobilens ficklampa etc. Dynamitbacken har inte gatubelysning.

14 nov: 0-3 C, det var disigt, inte riktigt duggregn utan nedfallande blöt dimma. Minusgrader på natten.
15 nov: 1-4 C, inget regn men NO vind vilket i Uddevalla innebär mycket fuktig luft, kraftiga vindbyar.
16 nov: 5-7 C, ihållande duggregn med några kraftigare skurar, NO vind med måttliga byar.

Jag bugar och tackar för jobbet du lagt ned. En liten kort sammanfattning av hur vädret var de dagarna när GM höll på med sina troligen "nattliga eskapader". Ingen snö, Plusgrader i stort sett alla dygnen, disigt. Det är bra, här kan vi hoppas på mycket bevisning. Däckspår, fotavtryck osv. Min väderapport från ovanstående dagar tycker jag stämmer bra överens med de data du angett. Min rapport är dock tagen från Göteb-Säve eftersom Uddevalla saknades.

https://minfil.com/F4Ce37D6nd/temp_g_s_red_png
Citera
2019-12-05, 11:41
Medlem
Wilmas pojkvän vill släppas fri
Den 22-årige man som sitter häktad på sannolika skäl för misstänkt mord på Wilma Andersson i Uddevalla vill släppas på fri fot och bestrider en omhäktning.

– Han förnekar ju alla anklagelserna och vill inte vara frihetsberövad, för han anser inte att det finns skäl till det. Han menar att han inte har gjort sig skyldig till det som påstås, säger mannens advokat Beatrice Rämsell till GT.

Mannen, som var Wilmas pojkvän, befinner sig nu på en rättspsykiatrisk enhet för att genomgå en undersökning.

Åklagaren Jim Westerberg har sagt att anklagelserna mot mannen har stärkts och har begärt omhäktning fram till den 3 januari. Nya häktningsförhandlingar hålls i tingsrätten under fredagen.

För en vecka sedan, efter intensiva sökinsatser, påträffades en kroppsdel vilket bekräftade att den 17-åriga flickan är död. Polisen fortsätter att söka efter fler kroppsdelar. (TT)
Citera
2019-12-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nygren87
Wilmas pojkvän vill släppas fri
Den 22-årige man som sitter häktad på sannolika skäl för misstänkt mord på Wilma Andersson i Uddevalla vill släppas på fri fot och bestrider en omhäktning.

– Han förnekar ju alla anklagelserna och vill inte vara frihetsberövad, för han anser inte att det finns skäl till det. Han menar att han inte har gjort sig skyldig till det som påstås, säger mannens advokat Beatrice Rämsell till GT.

Mannen, som var Wilmas pojkvän, befinner sig nu på en rättspsykiatrisk enhet för att genomgå en undersökning.

Åklagaren Jim Westerberg har sagt att anklagelserna mot mannen har stärkts och har begärt omhäktning fram till den 3 januari. Nya häktningsförhandlingar hålls i tingsrätten under fredagen.

För en vecka sedan, efter intensiva sökinsatser, påträffades en kroppsdel vilket bekräftade att den 17-åriga flickan är död. Polisen fortsätter att söka efter fler kroppsdelar. (TT)

Kroppsdelar, ska man tolka det som att man misstänker att hela kroppen är styckad i olika delar alltså? Eftersom polisen inte söker efter kroppen, utan efter kroppsdelar...
Citera
2019-12-05, 11:47
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Han verkar ju inte erkänt då han bestrider omhäktning. Mycket talar för att han och pappa byggt upp en efterhandskonstruktion i cirka fyra dygn då W familj satt hemma och rullade tummarna istället för att anmäla henne försvunnen.

Jag är säker på att pappan och sonen har en överkommelse (4dygn) som förhörsledaren har/får svårt att knäcka, tekniskt bevis är nog det enda som gäller när både klan och heder är av största vikt bland kurder.

Ja de har ju haft relativt gott om tid på sig... Såvitt man kan utröna av den information som framkommit följer de vad som ju är den absolut smartaste strategin i det här läget, dvs att blåneka.

Hittar polisen inte mer av kroppen och kurden håller huvudet kallt och vägrar prata (eller som det verkar nu, pratar så mycket nonsens att de tror att han kanske är sinnessjuk) så kan han komma undan... Pappan har väl gett honom klara instruktioner kan man tänka.
Citera
2019-12-05, 11:55
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ja, de är ju sånt som oftast smyger sig på, de visas inte direkt. Wilmas anhöriga berättar om en plötslig förändring i GMs beteende. Och de är precis så de funkar. Man kan va "gulligt" svartsjuk i början, sen kan de växa mer o mer. Sen kan de sluta med att kan inte jag få dig ska ingen annan ha dig heller
Jag har uppfattat det som att han hade förändrat beteende ”efter” den 14:e då pappan talade m honom o han öppnade dörren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in