2019-12-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD måste in i regeringen annars ändras ingenting; institutioner, myndigheter, utnämningsrätten, domare till högsta domstolen, högskolan, rättsväsendet, SVT, SR, alla bidrag till vänsterliberala (Näthatsgranskaren, Expo, jagärhär, vänstermedia, liberal media, olika flyktinggrupper, som muslimska organisationer, ). Endast i regeringen kan man ändra samhället i grunden. M klarar det inte, och vill det inte. De kanske ökar bidragen till de som de som de ser som "liberala". Lita inte på någon som har liberal i sin ideologiska självbeskrivning. Vi har facit i Reinfeldt, vänstern stärkte sitt grepp om institutionerna under hans 8 år. Jag är inte så säker på att en M + KD-regering är bättre än den nuvarande faktiskt. SD borde fälla en sådan regering också.
Såja, lugn och fin nu. Det tog ett decennium att nå fram till en inbjudan till samtal, så om du förutsätter att nästa steg efter det är totalt samhällsgenomgripande revolution lär du bli besviken.
2019-12-05, 09:40
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Såja, lugn och fin nu. Det tog ett decennium att nå fram till en inbjudan till samtal, så om du förutsätter att nästa steg efter det är totalt samhällsgenomgripande revolution lär du bli besviken.
Jag håller med HejaFinland, SD måste vara i regeringsställning för att förändra samhället i grunden. Jag menar inte nödvändigtvis att en revolution måste genomföras på bred front, men kanske inom delar av den offentliga förvaltningen. Att till exempel lägga ner Migrationsverket och starta upp en ny verksamhet med ny personal (som sysslar med utländska doktorander och liknande) är något som endast ett regeringsparti kan genomföra. Samma sak om man vill rensa ut inom ledningen hos polisen och andra myndigheter.
2019-12-05, 09:45
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag håller med, men det är kostsamt om de blir ett nationalistiskt F! och hamnar 3,12 %, som vänster förlorade 2014.

Bättre om ett nationalistiskt parti till vänster som ÖP eller delar av K kommer in i riksdagen då de tar vänsterröster. Men visst, SD som ett stort mittenparti och ett litet parti till vänster och AfS till höger så får ju SD en väldigt stark ställning i riksdagsomröstningar som berör immigration. Om då L och MP har åkt ur också......... SD kan ha minoritetsregering med hoppande majoritet, kanske räcker med M eller KD för riksdagsmajoritet med de två ytterpartierna med sig i migrationsfrågor. Nu dagdrömmer jag igen........

SD måste in i regeringen annars ändras ingenting; institutioner, myndigheter, utnämningsrätten, domare till högsta domstolen, högskolan, rättsväsendet, SVT, SR, alla bidrag till vänsterliberala (Näthatsgranskaren, Expo, jagärhär, vänstermedia, liberal media, olika flyktinggrupper, som muslimska organisationer, ). Endast i regeringen kan man ändra samhället i grunden. M klarar det inte, och vill det inte. De kanske ökar bidragen till de som de som de ser som "liberala". Lita inte på någon som har liberal i sin ideologiska självbeskrivning. Vi har facit i Reinfeldt, vänstern stärkte sitt grepp om institutionerna under hans 8 år. Jag är inte så säker på att en M + KD-regering är bättre än den nuvarande faktiskt. SD borde fälla en sådan regering också.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag håller med HejaFinland, SD måste vara i regeringsställning för att förändra samhället i grunden. Jag menar inte nödvändigtvis att en revolution måste genomföras på bred front, men kanske inom delar av den offentliga förvaltningen. Att till exempel lägga ner Migrationsverket och starta upp en ny verksamhet med ny personal (som sysslar med utländska doktorander och liknande) är något som endast ett regeringsparti kan genomföra. Samma sak om man vill rensa ut inom ledningen hos polisen och andra myndigheter.

SD kan under den första mandatperioden förhandla bort UD, Försvarsmakten och Finansdepartementet.
2019-12-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
SD kan under den första mandatperioden förhandla bort UD, Försvarsmakten och Finansdepartementet.

Du har missförstått det hela. Det är inte M som skall styra, utan SD. M har redan lagt ner mycket av det du nämner och allt behöver byggas upp igen. UD kan jag hålla med om. Där finns redan en lista om c:a 250 personer som kan entledigas pronto.
2019-12-05, 09:52
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ungefär så ja. Det viktiga är att SD kopplar greppet om de viktigaste frågorna. Budgetförhandlingarna skall utgå från SD:s budget, och det skall vara M/KD som förhandlar om att öka bidragen till liberala organisationer, biståndet, integrationsåtgärder. Inte tvärtom.
2019-12-05, 10:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Man kan nog likna det hela vid utbrändhet hos en person. Det tar ungefär lika lång tid att återställa skadan som det tog att orsaka den.
2019-12-05, 10:27
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan nog likna det hela vid utbrändhet hos en person. Det tar ungefär lika lång tid att återställa skadan som det tog att orsaka den.
Jag tror att det tar 200 år innan ärret läkt i vårt folk. Som snabbast.

Tillägg: Om vårt folk kommer att finnas kvar; i så fall tror jag att vår tid hågkoms med en högtid som påminner om Purim. Frågan är vem som får Hamans roll?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Purim
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2019-12-05 kl. 10:36.
2019-12-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag kanske skulle spara peka-med-hela-handen-kravlistan med tanke på att det är tre år till ordinarie val. Hur mycket som helst kan hända innan dess.

- Löfven kan överraska med ett nyval, som Widar skrev igår. Istället för att ge blågula blocket tre år av förberedelser kombinerat med fortsatt nedgång för JÖK-partierna i opinionen, kan han göra bedömningen att det är lika bra att ta förlusten nu och låta ett osynkat blågult block misslyckas. Sen byts Löfven ut till nån fräschare och S vinner nästa ordinarie val lika ledigt som de gjorde 1994.

- SD kan ha peakat i opinionen nu, nästa Demoskop och Sifo kan säkert bli bra eftersom de redan hade börjat mäta när gårdagens bomb slog ner men jag håller för högst sannolikt att SD börjar tappa till M hädanefter. Inte för att JÅ+UK egentligen har gjort mer än att hålla ett enda förutsättningslöst samtal, men det hjälper föga eftersom mediabilden redan efter ett dygn har hunnit bli att SD+KD+M är en färdig allians.

- Med tanke på hur lugn, metodisk och målmedveten Åkesson varit hittills och hur pass ödmjuk och statsmannamässig han var i intervjuer igår, snarare än barnsligt triumfatorisk, håller jag för möjligt att SD kanske kommer att göra en DF första mandatperioden och ställa sig frivilligt utanför. Han har jobbat för detta i 15 år och är sannolikt inte sugen på att göra en crash and burn.
2019-12-05, 10:35
Medlem
Spännande idag.. kommer vänsterpartiet köra sin missförtroende förklaring. Det kan innebära ett första steg mot ett nyval
2019-12-05, 10:42
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Jag kanske skulle spara peka-med-hela-handen-kravlistan med tanke på att det är tre år till ordinarie val. Hur mycket som helst kan hända innan dess.

- Löfven kan överraska med ett nyval, som Widar skrev igår. Istället för att ge blågula blocket tre år av förberedelser kombinerat med fortsatt nedgång för JÖK-partierna i opinionen, kan han göra bedömningen att det är lika bra att ta förlusten nu och låta ett osynkat blågult block misslyckas. Sen byts Löfven ut till nån fräschare och S vinner nästa ordinarie val lika ledigt som de gjorde 1994.

- SD kan ha peakat i opinionen nu, nästa Demoskop och Sifo kan säkert bli bra eftersom de redan hade börjat mäta när gårdagens bomb slog ner men jag håller för högst sannolikt att SD börjar tappa till M hädanefter. Inte för att JÅ+UK egentligen har gjort mer än att hålla ett enda förutsättningslöst samtal, men det hjälper föga eftersom mediabilden redan efter ett dygn har hunnit bli att SD+KD+M är en färdig allians.

- Med tanke på hur lugn, metodisk och målmedveten Åkesson varit hittills och hur pass ödmjuk och statsmannamässig han var i intervjuer igår, snarare än barnsligt triumfatorisk, håller jag för möjligt att SD kanske kommer att göra en DF första mandatperioden och ställa sig frivilligt utanför. Han har jobbat för detta i 15 år och är sannolikt inte sugen på att göra en crash and burn.

Detta,det fetade, om vissa bara kunde inse att han jobbar för framtiden och att retoriken är så rätt för att inte skrämma det stora flertalet av väljare som nu börjar inse att SD inte är ett barnätande parti utan tänker framåt.
2019-12-05, 11:10
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:

Inte en chans. Detta är inget som S skulle göra. De vill sitta vid rodret och förbättra. Du kan vara helt lugn att S inte vill röra om i grytan förtillfället. De hoppas fortfarande att skjutningarna skall gå ned och säga "vad vad det vi sa?". Ser för första gången fram emot ett tre år förberedelser för det blågula blocket.

Men vilka SD-dagar det varit. Man är rätt omtöcknad.
2019-12-05, 11:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tror att det tar 200 år innan ärret läkt i vårt folk. Som snabbast. Tillägg: Om vårt folk kommer att finnas kvar; i så fall tror jag att vår tid hågkoms med en högtid som påminner om Purim.

Frågan är vem som får Hamans roll?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Purim

Reinfeldt

Citat:

- SD kan ha peakat i opinionen nu,

Revolution! Blågul Front!

Ja SD kan ha peakat, M kan få tillbaka lite röster från SD, men SD kan fortsätta att få vänsterröster så det blir nog en utplaning ett par månader innan SD ökar igen. Men det blågula blocket kommer öka totalt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in