Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Jag håller med HejaFinland, SD måste vara i regeringsställning för att förändra samhället i grunden. Jag menar inte nödvändigtvis att en revolution måste genomföras på bred front, men kanske inom delar av den offentliga förvaltningen. Att till exempel lägga ner Migrationsverket och starta upp en ny verksamhet med ny personal (som sysslar med utländska doktorander och liknande) är något som endast ett regeringsparti kan genomföra. Samma sak om man vill rensa ut inom ledningen hos polisen och andra myndigheter.
Jag kanske skulle spara peka-med-hela-handen-kravlistan med tanke på att det är tre år till ordinarie val. Hur mycket som helst kan hända innan dess.
- Löfven kan överraska med ett nyval, som Widar skrev igår. Istället för att ge blågula blocket tre år av förberedelser kombinerat med fortsatt nedgång för JÖK-partierna i opinionen, kan han göra bedömningen att det är lika bra att ta förlusten nu och låta ett osynkat blågult block misslyckas. Sen byts Löfven ut till nån fräschare och S vinner nästa ordinarie val lika ledigt som de gjorde 1994.
- SD kan ha peakat i opinionen nu, nästa Demoskop och Sifo kan säkert bli bra eftersom de redan hade börjat mäta när gårdagens bomb slog ner men jag håller för högst sannolikt att SD börjar tappa till M hädanefter. Inte för att JÅ+UK egentligen har gjort mer än att hålla ett enda förutsättningslöst samtal, men det hjälper föga eftersom mediabilden redan efter ett dygn har hunnit bli att SD+KD+M är en färdig allians.
- Med tanke på hur lugn, metodisk och målmedveten Åkesson varit hittills och hur pass ödmjuk och statsmannamässig han var i intervjuer igår, snarare än barnsligt triumfatorisk, håller jag för möjligt att SD kanske kommer att göra en DF första mandatperioden och ställa sig frivilligt utanför. Han har jobbat för detta i 15 år och är sannolikt inte sugen på att göra en crash and burn.