2019-12-01, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m00nlight
Berätta mer.

Rebecka-orden heter den om jag minns rätt.
Citera
2019-12-01, 09:36
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Berätta mer.
Jag vet inte mer än det som står på webben. Kom bara ihåg det för att jag nyligen såg deras hus i staden.
https://oddfellow.se/start
Citera
2019-12-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Att man SÄGER att man har en kristen grundtro räcker...
Tja, hur skulle man annars kontrollera det?
Citera
2019-12-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Tja, hur skulle man annars kontrollera det?
Menade bara att i praktiken behöver man inte vara kristen om man vill vara med. Vet flera st som är frimurare som jag är ytterst tveksan till om de verkligen är troende.
Citera
2019-12-04, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det är en orden för män. Har alltid varit och kommer alltid att vara. Det är liksom lite grejen faktiskt. Inte bara i Frimurarna, utan även i de flesta ordnar.
Det är sant att de flesta ordenssällskapen har grundats av män, men min erfarenhet är att de kvinnliga möjligheterna att var med i ordenssällskap ökar över tid. Skrev ett blogginlägg för ett några år sedan om hur de kvinnliga möjligheterna ser ut och lite om varför kvinnorna är på frammarsch på https://jonar242.wordpress.com/2014/01/06/damer-i-ordensallskap-stegar-framat/
Citat:
Som rubriken lyder... Hur kan jag bli en av dom? För att tillägga, jag är kvinna.
I Sverige finns på fyra orter något som kallas Samfrimurarorden http://arnell.cc/1900.htm#sfo vilket är en organisation där kvinnor och män är välkomna. Det är en liten organisation med fyra loger i Sverige. Svenska Frimurare Orden är den största frimureriska organisation men är som sagt förbehållen män.

Den kvinnliga motsvarigheten till Svenska Frimurar Orden sägs ofta vara Maria-orden (som är en avknoppning från Odd Fellow-Ordens Rebecka-systrar) eftersom en hel del fruar till frimurare är med i Maria-orden. Det är en organisation som kräver kristen bekännelse, precis som Svenska Frimurare Orden. Rebecka-logerna antar medlemmar som tror på en monoteistisk gud. Sedan finns en uppsjö alternativ för kvinnor och jag skrev om några av dem i länken högst upp.
Senast redigerad av jonar242 2019-12-04 kl. 07:00.
Citera
2019-12-04, 18:13
Medlem
Jagbär ennfrinurare och blev det för att någon anlan högtnuppsatt bjöd in mig
Citera
2019-12-04, 20:36
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granskadupplysning
Jagbär ennfrinurare och blev det för att någon anlan högtnuppsatt bjöd in mig

Nej, du är enbart ett dregglande, dyslektiskt trollmongo utan värde.
Citera
2019-12-04, 21:02
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder... Hur kan jag bli en av dom? För att tillägga, jag är kvinna.
Frimurarna är väl en del av illuminati? I så fall måste du väl tillhöra det utomjordiska reptilfolket för att ens ha en chans att kvala in.
Senast redigerad av Geigerzehler 2019-12-04 kl. 21:05.
Citera
2019-12-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Nej, du är enbart ett dregglande, dyslektiskt trollmongo utan värde.
Frimurare blir du genom att känna andra. Det gör jag.
Citera
2019-12-04, 22:50
Medlem
particulum1s avatar
Bygg en mur gratis åt någon.
Citera
2019-12-04, 22:56
Bannlyst
150kr så fixar jag det.
Citera
2019-12-05, 00:30
Medlem
Går inte men hade du varit man hade följande gällt,

(du kan iofs byta kön och få tillgång till frimureriet).

Två frimurare måste rekommendera dig till till lodgen du vill gå med i.

Dom måste övertyga de andra medlemmarna, sen får du sitta ut en intervju och svara på frågor av medlemmarna i logden.

Därefter får du gå med och göra antagningsprovet, bör inte kunna misslyckas om du inte är helt borta.

efter 2 riter till blir du mastermason och får ditt diplom men efter den första är du frimurare, det kan ingen ta ifrån dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in