Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Det finns ingen jury som ’velsutar’ om förlängd häktningstid.
Detta är säkert sensationella nyheter för dig, men på ett vanligt QWERTY-tangentbord så är "V" och "B" väldigt närbesläktade rent positionellt... Ibland händer det att man väljer fel tangent, och det finns folk med sköra psyken som reagerar starkt på sånt, du inräknad.
Kalla det vad du vill, Jury, nämndemän, domare, beslutsfattare... Förhandlingarna hålls i tingsrätten, och där V-eslutas det om huruvida killen ska fortsätta vara häktad eller ej. Där får alltså Åklagaren göra en sakframställan om varför mgm ska fortsätta sitta häktad, och mgm får berätta sin syn på detsamma. Efter detta är gjort så fattar rätten ett gemensamt V-eslut om huruvida häktningstiden ska förlängas eller inte.
Är du så ofantligt korkad så du inte begriper vad som avses i min första kommentar, eller har du bara lite extra mensvärkar just idag?
OnT: Jag tror fortfarande att mgm vill komma till tals för att berätta att han inte är skyldig, och således inte ska behöva sitta häktad. Detta baserar jag på följande urklipp från en tidningsartikel i sammanhanget:
Efter begäran om åtalsförlängning kommer en ny häktningsförhandling sannolikt hållas på fredag.
– Det ser inte ut som att han kommer medge åtalsförlängning utan han verkar vilja komma till tals vid en omhäktningsförhandling, säger åklagare Jim Westerberg.