Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Gör ett enstaka undantag att svara dig då jag aldrig läser dina tramsiga poster trots att du envisas med att replikera mig. Detta var dock så fåradigt att det inte gick att undvika.
Jag är en person som till min lekamen är så beskaffad att jag inte behöver använda våld för att lösa svåra situationer. Ditt fetade ex kommer från mitt pedagogiska dito avsett för dig och dina väninnor som lyder:
"
Om jag slår ner någon som spottar mig i ansiktet så att han avlider gör mig inte oansvarig för handlingen likväl är spottloskan anledningen att jag slog och kan vara förmildrande för gärningen ".
Att hyckla bort spottloskan är okunnigt och tramsigt.
Hurdan LW än betett sig mot SD och HD friar inte mördaren från dådet men kan ses som förmildrande omständighet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rmildrande_omst%C3%A4ndighet
Det är detta som gör spottloskan relevant.
https://lawline.se/answers/drap-och-mord-vad-ar-skillnaden-och-vad-blir-straffet
Det fetade av mig..
Vi får väl se hur mycket förmildrande omständigheter det kommer att bli i det här fallet.
Jag är ganska säker på att det inte kommer att bli några alls.
Tvärtom.
Det kommer att bli försvårande omständigheter, då våldet var mycket grovt, långdraget och offret måste ha upplevt svåra smärtor och dödsångest under lång tid.
Gärningsmannen hade alla möjligheter att låta bli att gå hem till L*ena.
Han hade också möjlighet att låta bli att lura ut henne.
Han hade kunnat avbryta sitt våld.
Men främst (om det nu skulle vara någon som helst sanning i det du nu påstår,att Lena skulle provocerat fram mordet på sig själv) så är det inte en förmildrande omständighet att han inte anmälde det till polisen.
Det skulle anses som att han inte har gjort det han kunde och skulle göra för att förhindra att det slutade så här illa.
Men nu tror jag inte på detta, att Lena är den som har provocerat fram mordet. Det är så SD ser det, men det beror på att han hade orimliga och olagliga krav på Lena. Man har inte rätt att kontrollera människor på olika sätt, genom hot och våld.
Det finns lagar som förbjuder detta. Men det vet väl du som är jurist?